2007-08-22, 18:24
Medlem
Flärps avatar
Hej hallå.

Har precis börjat plugget, första dagen idag och vi fick med oss en hemuppgift som jag kan tänkas behöva lite hjälp med. Våran uppgift är att ta reda på vilka licenser man förknippar med Linux och vad som skiljer dem från Microsofts licenser. Grejen är att jag är helt grön på sådant här, men jag har fått fram en hel del matnyttigt om licenser till Linux, men där är det stopp. Har letat som fan men jag kan inte hitta något relevant om Microsofts licenser, mer än det gamla vanliga att man inte får ändra eller distributera produkter från Microsoft, själv, medans Linux står för en åsikt som går helt tvärt emot detta.

Är det någon som har något bra att komma med som kan hjälpa till? Har googlat som fan men lyckas inte hitta nåt bra.

Jag vet att det är punchigt att be om hjälp med skoluppgifter såhär, men jag måste ha hjälp.

Tack så mycket för svar,
Flärpen.

Edit: Fan vet inte om tråden hamnar rätt. Mod får gärna flytta om den inte passar här.
Citera
2007-08-22, 18:41
Medlem
Sök om GPL 2 och GPL 3 licenserna (de använder sig linux om), microsoft är bara kolla på deras hemsida så finns den säkert där.

Ger dig bara tips tänker inte leta upp informationen åt dej.
Citera
2007-08-22, 18:42
Medlem
Alfaslangs avatar
Om vi antar att du med "Linuxlicenser" syftar på GNU GPL så är antagligen den största skillnaden att det inte är en användarlicens.

GNU GPL dikterar enbart över spridning av programmet, inte gör hur man får använda det. Det går bra att använda ett GPL-licensierat program utan att gå med på vad som står i GPL.

En annan stor skillnad är också att man överhuvud taget får sprida programen vidare. Det är väldigt sällsynt vad gäller proprietär programvara.

Jag föreslår att du sätter dig ner och läser GNU GPL v2 (licensen som linux och GNU använder sig av). Den är inte skriven på ren "advokatengelska" och därmed förhållandevis lättläst.

Microsofts virrvarr av licenser hittar du säkerligen någonstans på http://www.microsoft.com
Citera
2007-08-22, 18:59
Medlem
Flärps avatar
Tack för svaren!

Angående GPL och dess olika nivåer har jag hittat information om som jag tänker ta med, dessutom en del andra.

Angående Microsoft och deras licenser så är det som sagt ett jävla virrvarr, men jag får kolla närmare på det igen.

Godhell:
Citat:
Ger dig bara tips tänker inte leta upp informationen åt dej.

Skitbra, precis det jag står för

Tack för hjälpen, än en gång.
Citera
2007-08-22, 19:04
Medlem
Cannons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Hej hallå.

Har precis börjat plugget, första dagen idag och vi fick med oss en hemuppgift som jag kan tänkas behöva lite hjälp med. Våran uppgift är att ta reda på vilka licenser man förknippar med Linux och vad som skiljer dem från Microsofts licenser. Grejen är att jag är helt grön på sådant här, men jag har fått fram en hel del matnyttigt om licenser till Linux, men där är det stopp. Har letat som fan men jag kan inte hitta något relevant om Microsofts licenser, mer än det gamla vanliga att man inte får ändra eller distributera produkter från Microsoft, själv, medans Linux står för en åsikt som går helt tvärt emot detta.
Linux är öppen kjällkod. Finns ett antal kommersiella Linux distributioner tex Red Hat, Novell osv. Alla har olika licensregler och avtal.
Men..

Linux får du Använda och ändra gratis. Det du betalar för är support, uppgraderingsskydd och paketering

Microsoft säljer och hyr licenser till företag men du har aldrig tillgång till källkoden, du betalar för programvaran och har ejrätt att använda programmet gratis.

Är det någon som har något bra att komma med som kan hjälpa till? Har googlat som fan men lyckas inte hitta nåt bra.

Jag vet att det är punchigt att be om hjälp med skoluppgifter såhär, men jag måste ha hjälp.

Tack så mycket för svar,
Flärpen.

Edit: Fan vet inte om tråden hamnar rätt. Mod får gärna flytta om den inte passar här.

Cappish?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in