2007-08-22, 16:28
Medlem
Visst borde XP x64 fungera på en Celeron 420-cpu? Den ska ju stödja 64 bitar. Läste dock att man ska ha nån funktion som bara Pentium D som lägst har.

Nån som vet vad som gäller?
Citera
2007-08-22, 18:01
Medlem
Alfaslangs avatar
Visst har den EM64T, så det borde inte vara några bekymmer.

Dock avråder jag starkt från att du installerar XP x64, om det inte är så att du vet precis vad du gör.
Citera
2007-08-24, 13:27
Medlem
Varför avråder du starkt? Jag vet inte vad jag håller på med, heller inte min ena arbetskamrat och han har kört XP x64 i nåt år utan problem.

Stort tack för infon i övrigt.
Citera
2007-08-24, 17:05
Medlem
Alfaslangs avatar
Det är långt ifrån alla hårdvarutillverkare som stödjer 64-bitarsversionen av XP. Har du otur så har du ett tillbehör till din dator som det inte finns någon drivrutin för, t.ex. en scanner eller skrivare. Det är den största nackdelen.

Det är inte heller ovanligt att man har bekymmer med vissa 32-bitarsapplikationer och spel. Förvänta dig en prestandaförlust om du spelar moderna 3D-spel.

I övrigt så är det inte så mycket som skiljer. Det är säkert väldigt behändigt om man har mer än 4GB minne och vill allokera så mycket eller mer till en och samma process. För det är ungefär vad du vinner på att köra XP x64. Det finns såklart enstaka applikationer portade till Win64 som drar nytta av de extra registerna i processorn, men de är inte många.
Citera
2007-08-24, 17:50
Medlem
Aha, på så vis. Jag ska bara köra en enkel filserver och behöver x64 för att kunna ha mer än 2Tb array.

Du ska ha stort tack för infon, då vet jag att jag inte ska installera x64 på min vanliga burk.
Citera
2007-08-24, 19:00
Medlem
Alfaslangs avatar
Aja, då kan du helt klart vinna på det. Funderade inte ens på att man kunde tänkas köra XP som server.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in