Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-19, 15:38
Medlem
Ördögs avatar
Äntligen har jag läst nyöversättningen av Tintin i Amerika lite noggrannare, och reagerat på att det förkättrade n-ordet utmönstrats på två ställen. På sidan 34 skildrar en bankanställd ett bankrån och berättar att man redan har hängt sju luffare, men att den skyldige kommit undan. Och på sidan 36 sammanfattar en röst i radio gårdagens händelser och nämner att 44 luffare har lynchats. I originalet var det negrer på bägge ställena, så även i den janzonska tolkningen.

Jag tycker att den wahlbergska översättningen allmänt taget är levande och uttrycksfull, och jag uppskattar de nyskrivna förorden och kommentarerna, som kan vara nog så behövliga för dagens Tintinläsare. Just därför känns "saneringen" av språket i ovannämnda exempel en smula irriterande.

Även på andra forum har negrernas omvandling till luffare noterats.
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=33&t=890&start=280
http://www.boktipset.se/blogg/mattias-blogg_75/2012/02/02/censur-av-barnbocker/
Senast redigerad av Ördög 2012-08-19 kl. 15:44.
Citera
2012-09-25, 02:32
Medlem
Nu börjar det censureras i Stockholm....

Aftonbladet
Senast redigerad av stockholmsjavel 2012-09-25 kl. 02:34.
Citera
2012-09-25, 03:44
Medlem
Dunder84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmsjavel
Nu börjar det censureras i Stockholm....

Aftonbladet

Jag såg det nyss.
Herrejävlar vad skevt på det vi är när vi börjar rensa ut gammal litteratur enbart för att det inte återspeglar dagens samhälle eller "värderingar". Ser jag en enda jävla bibel på ett bibliotek skall jag dampa loss ordentligt för att slutligen tända eld på den, alternativt ställa den under sci-fi hyllan.

EDIT: Eftersom artikeln är borttagen på AB så länkar jag från Helsingborgs Dagblad.
http://hd.se/inrikes/2012/09/25/tintin-utrensad-fran-bibliotek/

"Miri har fattat beslutet om utrensningarna i samråd med personalen, skriver tidningen.
Och han har bett sin personal att kontrollera om det finns fler böcker i bibliotekets hyllor som,
enligt honom, inte borde vara där. Det kan gälla böcker med utlänningsfientligt eller homofobiskt innehåll.

— All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.
Många människor från afrikanska länder bor här i dag, men vi har alldeles för lite kunskap om dem, säger han. Förord som förklarar böckernas innehåll fungerar inte, anser Miri, eftersom barn inte läser dem utan går direkt på berättelsen.
TT"

Är det någon skillnad på svarta och vita nu helt plötsligt?
Senast redigerad av Dunder84 2012-09-25 kl. 03:49.
Citera
2012-09-25, 05:12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu åker väl även Pippi ut som har en vit pappa som är "negerkung". Om någon skulle åka ut så är det väl Behrang Miri som kör ner sina moralkakor i halsen på oss.
Citera
2012-09-25, 05:24
Medlem
Sverige2025s avatar
Behrang Miri är en riktigt antidemokrat.

Här lite utdrag från DNs artikel som fortfarande ligger bakom betalväggen :

Tintin kastas ut från Kulturhuset i Stockholm. DN kan berätta att den älskade seriefiguren har rensats ut från bibliotekets hyllor. Nu har personalen fått i uppdrag att leta efter fler böcker med rasistiska eller homofobiska värderingar.

Kulturhusets bibliotek Tiotretton har tagit bort Tintinalbumen från hyllorna. I samråd med sin personal har den konstnärliga ledningen med ansvar för barn och ung-verksamheten tagit beslutet.

– Det stämmer. Den bild Tintinböckerna ger av exempelvis afrikaner är afrofobisk. Afrikaner är lite dumma medan araber sitter på flygande mattor och turkar röker vattenpipor. Bilden av ”skogsturken” finns kvar, det handlar om exotisering och orientalism, säger Behrang Miri, som leder arbetet med att utveckla Kulturhusets barn- och ungkulturverksamhet i Rum för barn, Tiotretton och Lava.

Tintin kan vara den första fiktiva karaktären men inte den sista som rensas ut ur Kulturhuset. Behrang Miri är införstådd med att det finns många andra barnböcker med lika otidsenliga värderingar som hos Tintin. Han har bett sin personal att undersöka om det finns flera böcker i hyllorna som, enligt honom, inte borde stå där. Böcker med bland annat homofobiskt eller utlänningsfientligt innehåll.

– All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.

Och mer

Många människor från afrikanska länder bor här i dag, men vi har alldeles för lite kunskap om dem, säger Kulturhusets nyvärvade chef som vill lyfta fram fler gestalter som människor från invandrartäta förorter som Rinkeby och Tensta kan ha som bra förebilder.

Han menar dock att förbudet mot Tintin inte har några likheter med filmförbudet, och påpekar att debatten om Tintin har förts länge på Kulturhuset. I stället är utrensningen av Tintin en del i en helt ny vision som Behrang Miri arbetat fram för Kulturhusets räkning. En vision som ska styra Kulturhusets verksamhet utifrån diskrimineringslagen.

Så snart de blir bokbål på Sergel Torg med Behrang Miri som tänder brasan. Enligt ratsit bor inte ens Behrang Miri i Stockholm utan i Malmö.
Senast redigerad av Sverige2025 2012-09-25 kl. 05:26.
Citera
2012-09-25, 06:11
Medlem
Herregud!!!!!!!!!!

Det finns väl för fan nåt i varje jävla bok som nån kan uppfatta som en nidbild av någon. Jag antar bibeln plockas bort då eftersom den säger att man inte skall ha sex med en man som med en kvinna ,eller nåt sånt. Lucky luke innehåller ju indianer som krigsmålar sig så bort med den med. Fantomen??

Detta är fan obehagligt.

ps:var i tintin sitter en arab på en flygande matta som herr Miri påstår??? har nog läst de flesta nyligen men minns inget sånt.
Citera
2012-09-25, 06:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Fasiken vad stört:
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-tintin

Avgå, kasta ut denne sjuke "Behrang Miri"

Nästa steg måste rimligtvis vara att kasta ut Pippi (pappa är negerkung), Barnen i Bullerbyn och Emil åker ut för de är inte direkt mångkulturella.

Däremot nämner "Behrang Miri" vilka böcker som är godkända: Han nämner Habib-böckerna som ”fantastiska, något att relatera till” och Katarina Taikons böckers betydelse för romska barn.

Det är så djävla sjukt så man kan inte fatta. Artikeln ligger uppe på DN's huvudsida, men går naturligtvis inte att kommentera.

Ingen har frågat mig om jag vill att en turk med namnet "Behrang Miri" ska bli chef på Stockholms Kulturhus och börja rensa ut böcker som jag uppskattar från min barndom. Det är så fanatiskt sjukt så det kan bara hända i Sverige. Vilket annat land skulle utplåna sig själv på detta sätt?
Citera
2012-09-25, 06:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Å andra sidan, detta måste vara för magstarkt även för PK-etablisemanget.
En "konstnärlig ledare" som uttrycker sig på detta sätt:
All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.

Det ger ju direkt obehagliga vibbar. Det kan inte vara rimligt att ha en person med en sådan grundinställning till yttrandefrihet på en sådan post.

Detta var rätt "kul":
Nu har personalen fått i uppdrag att leta efter fler böcker med rasistiska eller homofobiska värderingar.
Jag vet en! Koranen! Kanske skulle börja med att rensa ut den från hela Sverige...
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2012-09-25 kl. 06:17.
Citera
2012-09-25, 06:28
Medlem
Pappsengubbens avatar
Detta är bara början.

När vi bjuder in 1 miljon människor vilka inte tror på demokratiska processer och yttrandefrihet så kommer vi att mer och mer glida över i ett övervakar- och fascistiskt samhälle.

Detta är ett litet exempel på hur dessa från mellanöstern anser sig ha tolkningsföreträde före invånarna, de anser sig "veta bättre" än vad vi vet. Vi vilka levat med ett fritt ord i alla tider.

Sådana här åtgärder, vilka vi bara sett början på, kommer att kraftigt polarisera vårt samhälle. Det kommer att stärka de nationalistiska organisationerna, och i nästa val kommer SD att få en överväldigande majoritet ifall de bara sköter sina kort rätt.

Jag blir verkligen orolig när vi tillåter tjänstemän att censurera det som medborgarna får läsa. Det är genom tiderna den största faran för ett samhälle. (Läs Aleksandr Solzjenitsyn Gulagarkipelagen, medan du fortfarande får) Här ser du vad som fått Ryssland och Sovjetunionen dit där dom är, tjänstemannastyr/-förtryck.

Ordet måste få vara fritt, även om uttrycksättet inte speglar dagens samhällssyn.

Om 20 år kommer man att småskratta när man hör ord som genusvetenskap, hen eller homofobi. Ändå måste vi tillåta alla att uttrycka sig och tillåta alla att läsa fritt.
Citera
2012-09-25, 06:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Å andra sidan, detta måste vara för magstarkt även för PK-etablisemanget.
En "konstnärlig ledare" som uttrycker sig på detta sätt:
All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.

Det ger ju direkt obehagliga vibbar. Det kan inte vara rimligt att ha en person med en sådan grundinställning till yttrandefrihet på en sådan post.

Detta var rätt "kul":
Nu har personalen fått i uppdrag att leta efter fler böcker med rasistiska eller homofobiska värderingar.
Jag vet en! Koranen! Kanske skulle börja med att rensa ut den från hela Sverige...
Ja, det ger mycket obehagliga vibbar när litteratur skall sorteras och "godkännas" på det sätt som nu sker.

Självklart måste nästa steg bli att förbjuda Pippi och Fantomen...
Citera
2012-09-25, 06:49
Medlem
Behrang Miri är en exil-iranier som kom till Sverige 1987, han växte upp och blev en "ghettoblatte". Genom svenskarnas välvilja kvoterades han in på kulturhuset och avancerade på den sociala skalan från "ghettoblatte" till "husneger". Nu kaozar han runt på en svensk kulturinstitution och river ur bokhyllorna. Nu ska det censureras!

Fräckheten är makalös. Jag undrar om araben inser det oerhörda i det han gjort? Har något liknande hänt i Sverige i modern tid?

Här är tråden om honom:

https://www.flashback.org/t691034
Citera
2012-09-25, 06:59
Medlem
Det här är väl magstarkt även för att vara i Sverige? Ska vi rensa i litteraturen och ta bort saker som inte passar så är vi fel ute, väldigt fel. Isåfall kan man börja med att ta bort koranen som visar intolerans mot ickemuslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in