2007-10-18, 01:14
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Indra eller Stephanie?

Plötsligt kommer jag ihåg denna gamla tråd när jag läser "Dotter önskas" av Katerina Janouch. Ett citat ur boken av en nybliven mamma:

"Jag vill att hon ska heta Indra. Men Anton bara blåvägrar. Han tycker att Stephanie är fint. Över min döda kropp. Aldrig att min dotter ska heta Stephanie!"

Ja, Indra och Stephanie är rätt olika även om inget är gammaldags svenskt. Kanske Iris, Inez, Isis, Iphigena el Isadora som kompromiss.

Huvudpersonen i boken vill förresten att hennes efterlängtade dotter ska heta Malva, ett nytt och trendigt men ganska vackert namn.
2007-10-18, 06:47
Medlem
Finns många fina flicknamn, som Tilde, Linn, Svea, Emmy osv. Men får jag en pojk så ska han heta Charlie, inget snack om saken
2007-10-18, 08:24
Medlem
McRills avatar
linda är ett namn som fick lite störe cred i mitt namnförråd. betyder Vacker på portugisiska.
2007-10-18, 17:08
Medlem
folke_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Oskar
Finns många fina flicknamn, som Tilde, Linn, Svea, Emmy osv. Men får jag en pojk så ska han heta Charlie, inget snack om saken
Charlie Harper( ) kanske... hehe

Men förövrigt är Jannicke ett väldigt fint namn, min bästa kompis från gamla dar hette så... Kanske därför som det är så speciellt
2007-10-18, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssnaren
Har en annan tråd där vi rammlade in på namn på ev. barn.

Jag skulle lätt kunna döpa min dotter till ngt i stil med:

Tiffany, Stephanie,Melanie, Jannicke, Nicki, Patricia, Cindy, Petronella, Gabriella,Jacqueline, Melissa, Vanessa .. eller ngt sånt....

Vad tycker ni om sådana namn?

Jag vägrar att döpa ett barn till ngt i stil med dagens namnmode där man ska hedra sin förfäder, då i stil med:
Hugo, Helga, Rut, Siv, Alva, Vilma, eller i stil med "flumnamnen" Månstråle, Barbie.. etc.

Er åsikt???

Tycker också mest om ovanliga namn. Fast får inte bli överdrivet precis som du säger.

Får jag en son ska han heta Casper. Finate killnamnet någonsin <3
Jonathan är också väldigt fint. Hatar vanliga svensson namn som "Johan" "Malin" "Christoffer" Osv.
2007-10-18, 23:31
Medlem
Tant Pols avatar
Blir det en flicka så Julia efter min mormor.
En pojk så blir det Erik efter min morfar. Min sambo har sagt ok till båda alternativen. Dessutom är de bra namn eftersom de funkar både här hemma och utomlands.

Helst hade jag döpt en framtida dotter till Elodia, efter min killes mormor, men han tvärvägrar.
2007-10-18, 23:54
Medlem
Therese skulle jag döpa min dotter till, Julius om det blev en pojke.

Citat:
Jag skulle vilja döpa min pojke till Sue, det hade varit lite ballt.
"Life aint easy..."
2007-10-19, 02:24
Medlem
I_O_Us avatar
Fina tjejnamn: Alice, Jennie
Fina killnamn: Elias, Samuel
2007-10-19, 22:55
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonsedov
Jag är dessutom tveksam till att döpa barn till namn som är ett smeknamn. Okej, erkänner att dett ahar ett drag av konservatism, då många nu etablerade namn börjat just som smeknamn, men ändå: Hellre Maria än Maja, hellre Ann-Kristin än Anki, hellre Charlotta än Lottie, hellre Olof än Olle, och så vidare. Sen kan man ju kalla barnet för vilka smeknamn man vill. Men jag insre som sagt detta arguments svaghet.

Jag föredrar nog också Charlotte/Charlotta framför Lotta, Ann-Kristin framför Anki och Olof framför Olle. Men hellre Maja än Maria. Dels låter Maja mjukare, dels är Maria så himla vanligt (och blir oftast bara Mia).

Men när det gäller Jenny föredrar jag det framför Jennifer. Jenny låter svenskare än Jennifer. Dessutom är Jenny ett gammalt svenskt smeknamn för Johanna. Den berömda sångerskan Jenny Lind på 1800-talet hette egentligen Johanna. Och jag gillar också Karin bättre än Katarina, Karin är också ett namn med historia (Karin Månsdotter).

Ja, jag är en namnnörd och det skäms jag inte för.
2007-10-19, 22:58
Medlem
Kajsa = fint
2007-10-21, 15:22
Bannlyst
Sophie, Caroline, Linnéa
2007-12-04, 03:30
Bannlyst
Det artar sig

Känner att många kommer med ok namn, inga Asta o Greta osv...

Kajsa osv är kanon!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in