2007-08-21, 22:29
Medlem
Krafses avatar
Har spindlar organ såsom hjärna, hjärta, tarmar, blodomlopp mm?
Är det insekter eller däggdjur?

Och varför har de så jävla många ögon? De tittar väl ändå bara rakt fram? Dessutom fäster de ju en tråd i något ben så att de känner var ett eventuellt byte finns.

Men jag tänkte såhär va, jag är lat som fan och orkar inte läsa om det, ni gör jobbet åt mig va. Så skriv bara det ni vet och posta inte bara en länk med en massa text.

Nu ska jag sova, men förväntar mig en bra start på tråden, annars jävlar.
Citera
2007-08-22, 00:03
Medlem
De tittar inte bara rakt fram. Det är liksom det som är hela grejen med att ha så pass många ögon.
Citera
2007-08-22, 00:17
Medlem
Realizts avatar
De funkar så att det är flugorna som drar i trådarna!
Förbluffande va?
Citera
2007-08-22, 00:40
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Superintelligenta varelser. Tänk att det var dom som
skapade webben.
Citera
2007-08-22, 10:07
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
De tittar inte bara rakt fram. Det är liksom det som är hela grejen med att ha så pass många ögon.
Aaah jag tänkte väl det.

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
De funkar så att det är flugorna som drar i trådarna!
Förbluffande va?
Jamen det vet jag, eller menade du att flugorna styr hela spindeln med hjälp av dess trådar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Superintelligenta varelser. Tänk att det var dom som
skapade webben.
Njae, det är väl inte riktigt sant? Det hade man nog kommit på ändå tror jag.

Men iaf, det är små vidriga kräk, det må jag säga, men ändå rätt faschinerande! Fast jag undrar fortfarande om de har de organen jag nämnde förut, måste fan veta alltså. Jag har ett väldigt svagt minne (eller var det en dröm?) om att spindlar har såna organ.

Alltså, jag har snokat som fan på internet utan resultat, det är ju verkligen brist på sidor som visar spindlars anatomi.. Vet ni någon?
Citera
2007-08-22, 12:23
Medlem
vättes avatar
Någon som har skolkat från biologiundervisningen igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Har spindlar organ såsom hjärna, hjärta, tarmar, blodomlopp mm?
Ja, hur skulle de annars fungera tänker du dig? Att de är som en stor amöba innanför exoskeletet, en likformlig köttmassa typ?

Citat:
Alltså, jag har snokat som fan på internet utan resultat, det är ju verkligen brist på sidor som visar spindlars anatomi.. Vet ni någon?
Sök på spider anatomy på google, klicka på första bilden.

Citat:
Är det insekter eller däggdjur?
Varken eller.
Citera
2007-08-22, 12:29
Medlem
Blå Rutas avatar
Spindlar har hjärna, fast inte så avancerad. Är inte insekter, dom är spindeldjur.
Spindlar har blodomlopp, men det är halvt öppet tror jag det kallas. Det innebär att blodet flyter omkring runt organen utan några riktiga kärl. Organen badar i blodet med andra ord. Sedan finns hjärtat som är en stort kärl som går från bakkroppen till mellankroppen (som är sammanväxt med huvudet). "Hjärtat" pumpar sedan blodet från bakkroppen genom hjärtkärlet och sedan ut i mellankroppen igen.
Andas gör dom både genom trakéer, samt ofta genom boklunga. Det är en sorts lunga där blodet går igenom vad som ser ut som en bok som hänger med sidorna neråt i lungan. Detta för att öka sin yta där syre kan upptas.
Citera
2007-08-22, 14:47
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Sök på spider anatomy på google, klicka på första bilden.
Tack, det var till mycket hjälp faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Spindlar har hjärna, fast inte så avancerad. Är inte insekter, dom är spindeldjur.
Spindlar har blodomlopp, men det är halvt öppet tror jag det kallas. Det innebär att blodet flyter omkring runt organen utan några riktiga kärl. Organen badar i blodet med andra ord. Sedan finns hjärtat som är en stort kärl som går från bakkroppen till mellankroppen (som är sammanväxt med huvudet). "Hjärtat" pumpar sedan blodet från bakkroppen genom hjärtkärlet och sedan ut i mellankroppen igen.
Andas gör dom både genom trakéer, samt ofta genom boklunga. Det är en sorts lunga där blodet går igenom vad som ser ut som en bok som hänger med sidorna neråt i lungan. Detta för att öka sin yta där syre kan upptas.
Okej, då har jag lärt mig det. Trodde faktiskt inte de var så "avancerade". Hur är det med myror då? Är de byggda på samma sätt i princip?
Citera
2007-08-22, 16:00
Medlem
vättes avatar
Citat:
Okej, då har jag lärt mig det. Trodde faktiskt inte de var så "avancerade". Hur är det med myror då? Är de byggda på samma sätt i princip?
I princip, ja. De har matsmältningssystem, ett hjärta (en slang av muskelvävnad som kan dra ihop sig och på så sätt pumpa blodet, tror jag), lite annat gegg som myror behöver för att fungera och så en enkel hjärna som styr det hela. Om du bildgooglar på ant anatomy eller insect anatomy får du fram liknande bilder som de på spindlarna.

Förlåt, men jag kan inte undgå att undra lite över din fråga. Inget illa menat, men hur trodde du att insekter och spindeldjur såg ut inuti?
Citera
2007-08-22, 16:13
Medlem
claymanns avatar
åfan, men hur förklarar ni då att spindlar och andra insekter inte har vanligt blod utan typ utan nån gulaktig och grön gegga ibland?
Citera
2007-08-22, 16:35
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Förlåt, men jag kan inte undgå att undra lite över din fråga. Inget illa menat, men hur trodde du att insekter och spindeldjur såg ut inuti?
Jag förväntade mig faktiskt några slags organ, det hade varit ganska konstigt om de inte hade haft det iom att de har ögon och ben mm, de måste ju vara kopplade till något slags controlcenter i form av en hjärna.. Och sen äter de ju, de måste ju ha någon slags magsäck som bearbetar skiten eller nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av claymann
åfan, men hur förklarar ni då att spindlar och andra insekter inte har vanligt blod utan typ utan nån gulaktig och grön gegga ibland?
Det är väl bara klet som fyller upp tomheter.. Nej, jag vet inte, men någon annan kan nog svara på det.
Citera
2007-08-22, 17:06
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Jag förväntade mig faktiskt några slags organ, det hade varit ganska konstigt om de inte hade haft det iom att de har ögon och ben mm, de måste ju vara kopplade till något slags controlcenter i form av en hjärna.. Och sen äter de ju, de måste ju ha någon slags magsäck som bearbetar skiten eller nåt.

Det är väl bara klet som fyller upp tomheter.. Nej, jag vet inte, men någon annan kan nog svara på det.
Ja, det där kletet är jag lite nyfiken på. I övrigt litar jag på att spindeln har en någorlunda genomtänkt konstruktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in