2007-08-21, 21:56
Medlem
Smaskenss avatar
Jag skulle koka potatis och fick ett av mina experimentella infall. Kan man smaksätta den lite med att spetsa vattnet? Jag kastar alltid i en rejäl grabbnäve salt så det ger lite smak. Denna gång kastade jag även i dijonsenap, vitpeppar, muskot, en vitlöksklyfta och en tepåse...

Låt oss se vad det smaka skall.
Citera
2007-08-21, 22:28
Medlem
Smaskenss avatar
Succé.

Den blev definitivt mer smakrik och intressant. Istället för den vanliga tama smaken köpepotatis alltid har så närmade den sig lite grand smaken av riktig bonnpotatis. Tror det var främst teet som gjorde det faktiskt.

Nästa gång ska jag använda dubbelt upp av allt det nämnda, och kanske lite andra grejer. Det här var ju roligt.

Vad brukar ni göra med era gulknölar?
Citera
2007-08-21, 23:51
Medlem
Alex Gaultieris avatar
Vad var det för smak på tepåsen? Kanske något som bör testas. Har tyvärr inga egna tips att bjuda på.
Citera
2007-08-22, 00:28
Medlem
Sotiss avatar
Det enda jag haft i kokpären förutom salt är dill. Tråkig jag e...
Citera
2007-08-22, 07:02
Medlem
dePauls avatar
Förutom salt så kan man med fördel använda: dill (som det redan har nämnts), persilja, örtkryddor (mejram, oregano, timjan, rosmarin osv), hel kummin (ej spis), citronskal, socker, curry, gurkmeja, sesamolja (!), paprikapulver osv osv. Bara fantasin sätter gränser.

~Paul~
Citera
2007-08-23, 01:23
Medlem
Smaskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Gaultieri
Vad var det för smak på tepåsen? Kanske något som bör testas. Har tyvärr inga egna tips att bjuda på.

Smaken var faktiskt green tea - oriental. Lipton tror jag.

Nästa gång blir det något riktigt beskt te, vanliga earl grey x 5 påsar eller något..... Söta frukter borde vara vidrigt enligt mina spekulationer.
Citera
2007-08-23, 10:30
Medlem
Domedagens avatar
polacker o ryssar slanger i en hel lok eller nagra vitloks klyftor..

har testat.. e helt ok
Citera
2007-08-27, 01:34
Bannlyst
Föreslår några skivor tryffel i kokvattnet, otroligt gott!
Citera
2007-08-27, 10:14
Medlem
AT4s avatar
Vitlök och diverse örter funkar, folk är fega! På sin höjd har de i dill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in