2007-08-21, 20:23
Medlem
Cynkans avatar
Hej FB:are!

Jag håller på med en gammal Compaq Armada M700, jag har fått i uppdrag av en kompis att installera från Windows 98 till Windows XP. Det gick så pass långt att jag lyckades formatera datorn. Men när jag skulle börja installera igen så gick det snett.

Mitt problem är att jag inte kan boota skivan. Jag får upp I/0-Diskfel:et upp vilket troligtvis indikerar att det inte finns något OS på disken? (Det är en bärbar dator med 1 HD). Det är en jävligt gammal version av BIOS som har alternativen:

Notebook Multibay
Notebook Harddrive
Notebook Ethernet

Vilket av dessa alternativ som lämpar sig för Cd-romen är för mig ett mysterium ^^

Jag såg nu att jag har en DVD skiva som jag försöker boota med också. Datorn har en DvD-läsare men bör det gå? Ska pröva med en vanlig cd-skiva som har samma version av XP på för.

Mvh.
Citera
2007-08-21, 20:40
Medlem
Notebook Multibay är det du vill boota ifrån
Citera
2007-08-21, 20:45
Medlem
Cynkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnODEL
Notebook Multibay är det du vill boota ifrån

Hmm, hur menar du nu? "Notebook Multibay" Är ett av alternativen för boot order:n... Det är alltså någon form av boot-alternativ? Eller?

Det är antingen Notebook Multibay, eller hårddisken eller det tredje alternativet.
Citera
2007-08-21, 20:58
Medlem
Sorry att jag var lite kortfattad

Notebook Multibay = Bay på datorn som kan rymma olika enheter (i ditt fall en dvd-spelare)
Notebook Harddrive = Hårddisken (som i ditt fall e tom)
Notebook Ethernet = Nätverksuttaget på datorn (tex PXE-boot)

Dvs du vill boota från Multibay (dvd-spelaren)
Citera
2007-08-21, 21:36
Medlem
Cynkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnODEL
Sorry att jag var lite kortfattad

Notebook Multibay = Bay på datorn som kan rymma olika enheter (i ditt fall en dvd-spelare)
Notebook Harddrive = Hårddisken (som i ditt fall e tom)
Notebook Ethernet = Nätverksuttaget på datorn (tex PXE-boot)

Dvs du vill boota från Multibay (dvd-spelaren)

Aah då förstår jag Spanks..

Jävligt skönt och irriterande är att allting berodde på att jag hade en dvd-skiva istället för cd... När jag kom hem med datorn så prövade jag med min CD som har samma ripp på xP och det gick klockrent... Det dryga är ju att läsaren är en DVD men det kanske berodde på bios eller dyl.

Tråden kan låsas om så behagas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in