2007-08-21, 15:47
Medlem
springarns avatar
Jag har nyligen återinstallerat Vista efter att ha kört Ubuntu i nån månad. Efter min installering så lyckas jag inte få igång mitt internet. Jag är ansluten till en zyxel-router, och jag har Telia adsl.
Jag försökte stänga av brandväggen men det gjorde inte saken bättre. Dessutom vet jag att det inte är något fel på sladden eller någon annan utrustning, dels för att det fungerade alldeles utmärkt i ubuntu, och dels för att när jag drar ut nätverkssladden så står det Not Connected, och när jag sätter i den står det;
Citat:
Unidentified Network
Access: Limited Connectivity
Så jag vet inte riktigt vad som är felet, men jag resonerar så att jag inte borde vara den enda som har fått problem med detta, så jag frågar här.
Vore mycket tacksam för hjälp
Citera
2007-08-21, 16:07
Medlem
Doncos avatar
Kör du "äkta" Vista eller pirat?

Har du dynamiska IP-adresser eller fasta internt?

När jag har fått detta meddelande har jag haft kontakt fram till router (el. dyl.).

Vad jag gjorde var att köra reparera och sedan fungerade det. Antagligen inte fel på sladden, men det skadar aldrig att prova.

Slå även på nätverksupptäckt i konfigurationen.

edit: Såg att en snubbe i Vista-tråden hade precis samma meck som du har. Efter att ha läst hans inlägg tror jag att det har med att göra att Vista hos er inte fattar vart gatewayen är någonstans.
Citera
2007-08-21, 17:38
Medlem
springarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Kör du "äkta" Vista eller pirat?

Har du dynamiska IP-adresser eller fasta internt?

När jag har fått detta meddelande har jag haft kontakt fram till router (el. dyl.).

Vad jag gjorde var att köra reparera och sedan fungerade det. Antagligen inte fel på sladden, men det skadar aldrig att prova.

Slå även på nätverksupptäckt i konfigurationen.

edit: Såg att en snubbe i Vista-tråden hade precis samma meck som du har. Efter att ha läst hans inlägg tror jag att det har med att göra att Vista hos er inte fattar vart gatewayen är någonstans.
Pirat är det.
Dynamiskt eller Fast vet jag inte, men jag tror dynamiskt (telia adsl kan man väl byta ip på, ifall det är det du menar)
Just nu funkar det, men vågar inte reboota för att se om det fortsätter fungera... Men jag återkommer väl ifall problemet består.
Citera
2007-08-21, 17:43
Medlem
jan-es avatar
Hade samma problem (dock utan router, utan bara modem). Frågade runt lite på nätet och fick tipset att låta nätverksladden sitta i ett bra tag. Satte i sladden och gick ut i naturen. Kom tillbaka efter 3 timmar och vips, så hade jag internet Vetefan varför det funkar nu, men har startat om datorn och det funkar fortfarande... Jävla skumt Vista är ibland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in