2007-08-20, 23:36
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Låt oss säga att man last merparten av de fristående juridiska kurser som utgör utbudet i juristlinjen (finns sådana kurser bl.a vid Stockholms Universitet) har man då rätt att hämta ut högskoleexamen i juridik, eller kanske rent av rätt att fråga institutionen direkt om man bara får skriva en kandidatuppsats så är man utbildad jursist sedan? Hur fungerar detta, för det finns väldigt mycket juridik som man kan läsa som fristående kurser och det är dessutom ofantligt mycket lättare att komma in på dessa än på juristlinjen.
Citera
2007-08-20, 23:40
Medlem
Är nästan 100 på att du endast kan få din juristexamen, som den heter numer (jur.kand förut), genom att läsa något av juristprogrammen.
Citera
2007-08-20, 23:41
Medlem
Hudsalvas avatar
Någon ansvarig för juridiska fakulteten på Örebro universitet sade att det inte är möjligt att läsa till jurist genom fristående kurser, detta beroende på att det är så många små kurser som universiteten inte tillhandahåller för andra än juriststuderande själva pga bristande intresse.

Nu vet jag dock inte om detta gäller för andra lärosäten än Örebro, men det lät så på tanten.
Citera
2007-08-20, 23:41
Medlem
fordonsförarens avatar
På de universitet som utfärdar allmänna jurist examen, ex. magisterexamen är detta säkert möjligt. Märk att det inte finns någon definition på jurist, det kan vem som helst kalla sig. På Jur.kand är det omöjligt då detta är en yrkesexamen. Du måste bli antagen till Jur.kand programmet men kan då säkert tillgodoräkna dig ett godtyckligt antal kurser. Jag har dock hört historier om folk som har lyckats krångla sig in på andra och tredje året på Jur.kand då de tidigare studerat något annat (fristående kurser eller program). Dock är detta rykten och jag har ingen aning om sanningsgraden.
Citera
2007-08-21, 13:37
Medlem
Deannas avatar
Vad jag vet går det inte att få ut en jur.kand. med endast fristående kurser.. Då du läser fristående kurser i juridik så kan du dock få ut en Fil. Kand/mag med huvudämnet Juridik..
Juris kadidatexamen bytte föresten namn till Juristexamen den 1 juli 2007.
Citera
2007-08-21, 17:16
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Vad jag vet går det inte att få ut en jur.kand. med endast fristående kurser.. Då du läser fristående kurser i juridik så kan du dock få ut en Fil. Kand/mag med huvudämnet Juridik..
Juris kadidatexamen bytte föresten namn till Juristexamen den 1 juli 2007.
Vad är det för skillnad mellan de två examensformerna? För att få ut en fil kand. i juridik, måste man inte då skriva en c-uppsats i juridik? Och hur gör man det om man inte går på juristlinjen?

Kan man ha en fil. kand i juridik och bli antagen till forskarutbildningen i juridik? Eller måste man ha jur.kand?

Vad är skillnaden, rent konkret (kunskapsmässigt), att ha fil. kand i juridik mot att ha jur.kand?
Citera
2007-08-21, 17:27
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Vad är det för skillnad mellan de två examensformerna? För att få ut en fil kand. i juridik, måste man inte då skriva en c-uppsats i juridik? Och hur gör man det om man inte går på juristlinjen?

Kan man ha en fil. kand i juridik och bli antagen till forskarutbildningen i juridik? Eller måste man ha jur.kand?

Vad är skillnaden, rent konkret (kunskapsmässigt), att ha fil. kand i juridik mot att ha jur.kand?

Vad jag vet så får du inte kalla dig jurist om du har en fil.kand. i juridik, och ja, du måste skriva 10p uppsats för att få ut en fil.kand. och vad jag vet så finns det i alla fall C-uppsatskurser i Umeå på juridiska institutionen så det bör väl finnas lite överallt?

Jag gissar att du behöver juristexemen (jur.kand) för att bli antagen till forskarutbildnigen..

En juristexamen är 4,5 år, en fil.kand. läser du på 3 års heltidsstudier..
Citera
2007-08-21, 17:28
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:

Jag tror att SU åtminstonde, nuförtiden antar även de utan juristexamen. Då tror jag främst att de tänkte på ekonomer men något formellt hinder för att bli antagen med någon annan juridik examen finns nog inte. Du bör nog i vilket fall inneha en magisterexamen/masters examen för att bli aktuell för ett forskarprogram.

Citat:

En kandidatexamen är bara treårig. Jur.kand är egentligen ingen kandidatexamen därför är namnet lite förvillande, kanske därför de bytte. Vilka kunskapsskillnader som finns är oerhört svårt att svara på. En juristexamen ger dig tillträde till många tjänster där denna är krav samt till advokat samfundet. Samma kunskap kan alldeles säkert förvärvas på annat sätt än genom en juristexamen men det är på gällande sätt som den, ofta ansedda konservativa, branschen vill ha det. Du bör inte förvänta dig några förändringar heller även om HSV förespråkade det i en rapport som kom ut för ett tag sedan.
Citera
2007-08-21, 17:30
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Vad jag vet så får du inte kalla dig jurist om du har en fil.kand. i juridik.

Jurist kan vem som helst kalla sig, och det märks ibland. Du kan däremot inte säga att du har en jur.kand/juristexamen.
Citera
2007-08-21, 17:37
Medlem
TTKs avatar
Det heter väl inte juridik, utan det är väl "rättsvetenskap" man kan examineras i?

Har du läst en massa juridik sen tidigare så kan du dels tillgodoräkna dig kurser och därmed klara juristlinjen snabbare. Även om du formellt inte kan tillgodoräkna dig kurser så borde du kunna klara dig genom utan att lägga ned mycket tid på studier och formellt läsa i ett högre tempo trotts att du i praktiken bara läser en kurs och bara är inskriven på någon annan och enbart tentar den.

Hur det är med antagning till att bli forskare vet jag inte... säkrast är det nog med en riktig examen i juridik. Utan att undersöka saken närmare så har jag intrycket attnästan alla lärare som varit doktorander eller högre (inom den akademiska världen) som vi haft som lärare har varit notarier på domstol innan de börjar forska - och för att bli notarie krävs ju den riktiga examinan.
Citera
2016-03-16, 20:16
Bannlyst
Tja. Är inte så gammal och vill plugga nu i höst så jag bumpar den här tråden. Undrar om man kan snickra ihop en affärsjuridikexamen genom att läsa fristående kurser?

Verkar som att man kan snickra en juristexamen genom att läsa alla de här kurserna... http://www.jur.uu.se/Education/%C3%84rstudent/CourseList/tabid/3911/language/sv-SE/Default.aspx#Kurser_frist_ende_grundniv_

Hur funkar det? Kan jag bara köra en kurs efter annan och sen få en juristexamen?
Senast redigerad av dundeeunited 2016-03-16 kl. 20:21.
Citera
2016-03-16, 22:03
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto