2007-08-20, 12:40
Medlem
Craids avatar
Hej!

Jag skulle formatera min dator här om dagen, så jag tryckte i Windows XP Pro skivan och valde "Installera Windows" då startade datorn om och sen skulle jag välja Partitions-saker och jag fattade inte riktigt men jag valde iallafall hårddisken som Windows redan var installerat på så att den versionen ersattes. Allt verkade fungera som det skulle tills jag kom in i datorn igen. Skrivbordet var tomt och allt men när jag kollade hårddisken så var allting kvar.. Kollade "Lägg till/ta bort programvara" och det stog att ingenting var installerat. Alla mina saker ligger alltså kvar på hårddisken och tar plats. Borde inte ALLT försvinna när man formaterar?! Jag vet inte om jag har gjort rätt eller så men jag är nästan säker på att jag har gjort nånting fel vid partionsgrejset.

Vore väldigt tacksam för hjälp. En guide om hur jag formaterar eller nåt vore jättebra. Lyckades inte hitta något via sökfunktionen Tack på förhand.
Citera
2007-08-20, 12:45
Medlem
antagonistens avatar
Stoppa in XP-skivan och starta om datorn.
Tryck förbi lite text så kommer du till partitions-delen, där du kan se vilka partitioner du har på datorn.

Om du har fler än en partition så raderar du allihop, sedan väljer du att formatera disken med NTFS som filformat (OBS! Ej snabb formatering!).
Sen är det bara att luta sig tillbaka och vänta medans disken rensas.
(Därefter väljer du att installera Windows)
Citera
2007-08-20, 12:55
Medlem
Craids avatar
Tack så mycket! ska testa detta nu, om det inte funkar återkommer jag. Hehe
Citera
2007-08-20, 13:04
Medlem
Craids avatar
Ok när jag stoppar i Windows skivan så kommer det upp en meny med typ: "Installera Windows" och annat. Startar jag om datorn händer inget speciellt, den startar bara vanligt... Ska jag välja Installera Windows eller?
Citera
2007-08-20, 13:16
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craid
Ok när jag stoppar i Windows skivan så kommer det upp en meny med typ: "Installera Windows" och annat. Startar jag om datorn händer inget speciellt, den startar bara vanligt... Ska jag välja Installera Windows eller?

yes
Citera
2007-08-20, 13:26
Medlem
Pussylovers avatar
När du startar om datorn ska du få upp en text i nederkant som frågar
om du vill starta med cd-skivan och då trycker du på en tangent.

Ser du inte denna text så är din boot-ordning fel inställd och då går
den först på din hårddisk och sen andra enheter.

Denna boot-ordning får du ändra i bios.
Det står i början .. typ tryck F2 to enter setup.
Var i bios du ändrar varierar beroende på bios men kolla efter något med boot-order.

Ställ in CD först - Hårddisk sen.

Funkar det inte nu så kan det vara så att din cd-rom inte är bootbar.
Alltså inte skivan utan själva enheten.
Dom hade under vissa perioder denna variant att man inte kunde boota
från enheten så är det så i ditt fall så får du montera in en annan enhet
som du vet fungerar på detta sätt.
Citera
2007-08-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craid

För det första: skaffa vänner som kan något om datorer.

För det andra: Nej, läs antagonistens inlägg. Du skall starta om datorn med skivan i och då ska du komma till installationsprogrammet för Windows (vanliga Windows skall inte startas. Du ska se en "tryck valfri tangent för att starta från CD-skivan" och då ska du trycka). Om du inte ser det här betyder det att du har fel bootordning i BIOS. Har du ingen aning om vad jag pratar om, se punkt 1.
Citera
2007-08-20, 13:29
Medlem
Craids avatar
Okay, nu kommer installations grejset upp, då skrev jag in "cd-keyn" sedan skulle man välja språk också fanns det en Option som det stog: "To review or change the default options for copying and installing files, click Advanced options" och trycker man där står det som rubrik: Customize your Windows XP installation options. Under står det: Copy installation files from this folder D:\i386 to this folder on my harddrive \WINDOWS. Sedan finns det två rutor nedanför där man kan välja "Copy all installation files from the setup CD" och "I want to choose the install drive letter and partition during setup". Ingen av rutorna är ikryssade, borde någon av dom eller båda vara det?

Edit: Okay först nu såg jag Pussylover och Smurfs inlägg :S
Citera
2007-08-20, 13:57
Medlem
Signaturen "Nop" vill antingen jävlas med dig eller läser inte ordentligt. Ignorera.
Citera
2007-08-20, 19:21
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Signaturen "Nop" vill antingen jävlas med dig eller läser inte ordentligt. Ignorera.

yes
Citera
2007-08-21, 00:08
Medlem
Craids avatar
Okay! Gjorde som ni sa och det funkade prima, tack för hjälpen! Ha det så bra! ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in