• 3
  • 4
2008-11-15, 21:07
Medlem
Andy Pandys avatar
Tack för denna givande tråd. Jag tänkte ställa några frågor, eftersom jag måste dra TP-kabel i min lägenhet snart. Som de flesta (?) som har bredband installerat i sin lägenhet, har jag uttaget i hallen. Fastighetsägarens beslut, inte mitt. Det är ju rätt korkat, eftersom få människor har dator (bara) i hallen. Uttaget till kabel-tv-anslutningen som drogs samtidigt finns ordentligt monterat i mitt rum (lägenheten är en etta). När jag nu har tröttnat på min ADSL-uppkoppling, måste jag alltså dra kabel från hallen till datorn. Samtidigt tänkte jag installera ett litet nätverk. Trådlöst nätverk går bort, inte minst av säkerhetsskäl. En gång såg jag en kille surfa på sin grannes trådlösa nätverk. Hu!

Diskussionen här har övertygat mig om att dra oskärmad kabel; fastighetsägaren rekommenderar kategori 6. Jag ska alltså fästa kabeln längs väggarna, samt dra den igenom väggen från hallen in i rummet. Det innebär också att jag kommer att böja kabeln ett antal ggr, runt väggarnas hörn, och kanske även runt hörnen på en dörrpost. Givetvis tänker jag dra solid kabel, slitsa den till uttag (tror inte att jag behöver någon panel), och sedan köpa fabriksmonterade patchkablar att dra till enheterna i nätverket. Diskussionen här har övertygat mig om att jag inte ska försöka tillverka egna patchkablar. Dessutom behövs det knappast. Jag kan inte tänka mig att det inte skulle finnas fabriksfärdiga kablar i de längder jag behöver.

Nu några frågor:
- Hur orolig bör jag vara för störningar från andra kablar i lägenheten? Förutom den ovannämnda kabel-tv-ledningen (som jag i och för sig inte använder, eftersom jag inte har TV) finns det en telefonkabel. Dessutom har jag förstås ett antal elsladdar löst liggande på golvet (de går till lampor, dator och andra grejor i lägenheten). Därtill finns det förstås elledningar inne i väggarna.
- Hur mäter jag böjningsradien på kabeln? Ja, jag vet vad böjningsradie betyder som begrepp, men hur mäter jag den? Med ögonmått?
- Vilken är den lämpliga böjningsradien? På olika ställen på nätet talas om en minimiradie på 4 till 5 ggr kabelns ytterdiameter. Är det rimligt? Är böjningsradiens faktor olika beroende på om det är en kat 5e- eller en kat 6-kabel som det gäller?
- Eftersom jag ska ha ett nätverk, ska jag ha en router. Bör jag sätta routern i hallen? I så fall bör jag väl ansluta fabriksgjuten patch-kabel mellan routern och ett uttag som jag monterar på hallväggen, från vilket jag sedan fortsätter att dra solid kabel längs väggen och in i rummet, eller hur?
Citera
2008-11-17, 11:28
Medlem
mkggas avatar
Härligt att den här gamla tråden vaknade till liv igen efter ett års träda! Skönt att det finns folk som använder sökfunktionen i stället för att starta ny tråd!

Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Hur orolig bör jag vara för störningar från andra kablar i lägenheten?
Inte alls. Det är nämligen någon som har tänkt till då den partvinnade UTP-kabeln designades: eftersom varje trådpar är tvinnat och dessutom de fyra trådparten tvinnade med varandra blir kabeln väldigt okänslig för induktion. Om du någon gång sett ett äkta ormbo på något företag där nätverksteknikern inte haft ordning och reda på sin prioriteringslista, så skulle du inse att några tiotal nätverks- och strömkablar i en underbar röra fungerar riktigt bra...

Citat:
Hur mäter jag böjningsradien på kabeln? Ja, jag vet vad böjningsradie betyder som begrepp, men hur mäter jag den? Med ögonmått?
- Vilken är den lämpliga böjningsradien? På olika ställen på nätet talas om en minimiradie på 4 till 5 ggr kabelns ytterdiameter. Är det rimligt? Är böjningsradiens faktor olika beroende på om det är en kat 5e- eller en kat 6-kabel som det gäller?
Eftersom du är bekant med att det finns restriktioner i böjningsradie för partvinnad kabel, så vågar jag säga att i ditt fall duger ögonmåttet bra för att mäta den - det är trots allt en heminstallation! Jag skulle dock gärna höra en professionell elektriker eller teletekniker kommentera hur man gör "på riktigt". Jag överlåter nog också följdfrågan till en professionell kabeltattare

Citat:
Eftersom jag ska ha ett nätverk, ska jag ha en router. Bör jag sätta routern i hallen? I så fall bör jag väl ansluta fabriksgjuten patch-kabel mellan routern och ett uttag som jag monterar på hallväggen, från vilket jag sedan fortsätter att dra solid kabel längs väggen och in i rummet, eller hur?
Min första tanke är nej, varför skulle du behöva ha det? Det mest praktiska för din del är väl ändå att ha routern i närheten av dina datorer eftersom många routrar har en inbyggd switch. Någon gång kanske du tar mod till dig och vill ha en trådlös router också, som bör placeras för bästa mottagning i lägenheten.
Dock känner du ju till att nätverkskabeln aldrig får överskrida 100 meter i längd, och standarden såvitt jag känner till är att fast förlägga 90 meter och tillåta 2*5 meters patchkablar i varje ände av den fasta förläggningen. Så frågan är hur långt det är mellan ditt uttag i hallen och patchpanelen i källaren där switchen för huset sitter - om den sträckan börjar närma sig 90 meter, så kan du i praktiken få överföringsproblem om du förlänger kabelsegmentet från hallen och ett antal meter in i din lägenhet. Det är inte sannolikt dock, men något att beakta.
Citera
2008-11-17, 15:34
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Härligt att den här gamla tråden vaknade till liv igen efter ett års träda! Skönt att det finns folk som använder sökfunktionen i stället för att starta ny tråd!
Jag har läst denna tråd tidigare; det föll sig naturligt att återvända till den när jag nu behöver ställa frågor själv. Tack för svaret!

Citat:
Det är nämligen någon som har tänkt till då den partvinnade UTP-kabeln designades: eftersom varje trådpar är tvinnat och dessutom de fyra trådparten tvinnade med varandra blir kabeln väldigt okänslig för induktion.
Jo, jag vet att tvinningen är till för att minska störningar, men eftersom det finns isolerad TP i olika varianter, antar jag att det behövs isolering i vissa miljöer. Men...

Citat:
Om du någon gång sett ett äkta ormbo på något företag där nätverksteknikern inte haft ordning och reda på sin prioriteringslista, så skulle du inse att några tiotal nätverks- och strömkablar i en underbar röra fungerar riktigt bra...
... jag köper tanken att en vanlig lägenhet inte är en av dessa miljöer. Med tanke på att det av fastighetsägaren installerade uttaget i hallen sitter halvannan decimeter från lägenhetens proppskåp, kanske det inte spelar nån roll hur jag drar mina trådar... Jag ger mig ju inte på att flytta det förinstallerade uttaget..

Citat:
Eftersom du är bekant med att det finns restriktioner i böjningsradie för partvinnad kabel, så vågar jag säga att i ditt fall duger ögonmåttet bra för att mäta den - det är trots allt en heminstallation! Jag skulle dock gärna höra en professionell elektriker eller teletekniker kommentera hur man gör "på riktigt". Jag överlåter nog också följdfrågan till en professionell kabeltattare
Ja, det undrar jag också. Förresten: är kabeln till TV-anslutningen också TP? Den är nämligen dragen med rätt liten böjningsradie i vinklarna. (Och varför är det standard - om det nu är det - att dra in kabel-TV till ett eller flera rum i lägenheten, men att sätta bredbandsuttaget i hallen? Skulle inte den genomsnittlige lägenhetsinnehavaren ha lika stor nytta av att ha bredbandet draget längre in i bostaden?)

Citat:
Det mest praktiska för din del är väl ändå att ha routern i närheten av dina datorer eftersom många routrar har en inbyggd switch.
Det är förmodligen bara nåt jag fått för mig, men bör inte routern stå så nära första uttaget i lägenheten som möjligt? Vad gäller router och switch: finns det inte fördelar med att ha dem i två separata enheter/lådor? Om man tittar på Kjell & Co:s sidor om nätverk, så har dom beskrivit det så:
http://www.kjell.com/kjellfakta/natv...jarnnat_ny.gif

Citat:
Dock känner du ju till att nätverkskabeln aldrig får överskrida 100 meter i längd, och standarden såvitt jag känner till är att fast förlägga 90 meter och tillåta 2*5 meters patchkablar i varje ände av den fasta förläggningen. Så frågan är hur långt det är mellan ditt uttag i hallen och patchpanelen i källaren där switchen för huset sitter - om den sträckan börjar närma sig 90 meter, så kan du i praktiken få överföringsproblem om du förlänger kabelsegmentet från hallen och ett antal meter in i din lägenhet. Det är inte sannolikt dock, men något att beakta.
Bra synpunkt; det hade jag inte tänkt på alls. Jag bor på fjärde våningen i ett niovåningshus. Ska fråga ägaren hur många kabelmeter bort som switchen står.
Citera
2008-11-17, 16:37
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ja, det undrar jag också. Förresten: är kabeln till TV-anslutningen också TP? Den är nämligen dragen med rätt liten böjningsradie i vinklarna. (Och varför är det standard - om det nu är det - att dra in kabel-TV till ett eller flera rum i lägenheten, men att sätta bredbandsuttaget i hallen? Skulle inte den genomsnittlige lägenhetsinnehavaren ha lika stor nytta av att ha bredbandet draget längre in i bostaden?)
TV-kabeln är en koaxialkabel... Jag förmodar att anledningen till att TV dras till många rum medan bredbandet hamnar i hallen helt enkelt är att huset är gammalt och endast byggdes med kanalisation för TV i väggarna. Om fastighetsägaren på senare tid bestämmer sig för att dra in bredband över ethernet i huset, så är det nog minsta motståndets lag som får styra var uttaget hamnar - kabelstammarna går i trapphuset, och så lite kabel som möjligt dras inne i respektive lägenhet. I nybyggnationer förutsätter jag att det finns kanalisation för bredband.

Citat:
Det är förmodligen bara nåt jag fått för mig, men bör inte routern stå så nära första uttaget i lägenheten som möjligt? Vad gäller router och switch: finns det inte fördelar med att ha dem i två separata enheter/lådor? Om man tittar på Kjell & Co:s sidor om nätverk, så har dom beskrivit det så:
Mja, för aDSL stämmer det eftersom du då eftersträvar så kort avstånd mellan router/aDSL-modem och telestation som möjligt för att undvika signalstörningar som gör att aDSL-modemet klockar in sig på lägre hastighet. På ethernet har du inte problemet att signalen försämras gradvis med större avstånd - där blir överföringen otillförlitlig vid kabellängder över 100 meter pga fysikaliska begränsningar (signalers hastighet genom koppar osv), så du kan dra hur mycket kabel du vill i din lägenhet så länge du inte överskrider 100 m.
Citera
2008-11-17, 17:23
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
TV-kabeln är en koaxialkabel... Jag förmodar att anledningen till att TV dras till många rum medan bredbandet hamnar i hallen helt enkelt är att huset är gammalt och endast byggdes med kanalisation för TV i väggarna.
Huset är byggt omkring 1958. Vi hade kabel-TV via TV-uttaget tidigare; den gamla TV-kabeln löpte i väggarna. För sex år sedan drogs både ny TV-kabel och Ethernet, båda utanpåliggande. TV-kabeln drogs till det gamla TV-uttagets plats, medan Ethernet-kabeln stannade i hallen, precis innanför dörren. Det är ju inte konstigt att fastighetsägarna ser sig tvingade att sätta TV-uttaget på det gamlas plats, men varför tycker de inte att det är lika rimligt att dra in bredbandet lika långt? Förmodligen för att vi boende finner oss i det, vilket vi inte hade gjort med TVn. Vi är för flata som internetanvändare, helt enkelt. Både i min syrras och mina föräldrars lägenheter är bredbandet installerat på samma sätt (de bor hos varsin bostadsrättsförening).

Citat:
Mja, för aDSL stämmer det eftersom du då eftersträvar så kort avstånd mellan router/aDSL-modem och telestation som möjligt för att undvika signalstörningar som gör att aDSL-modemet klockar in sig på lägre hastighet.

Okej, då var det där jag hade fått det ifrån.
Citera
2009-01-07, 20:04
Medlem
Lyfter tråden igen med en besläktad fråga.

Ska dra TP-kabel tvärs genom lägenheten. Tänkte bara sätt fast kabeln utmed golvlisten hela vägen runt. Total längd borde bli någonstans runt 40 meter.

Är det någon som har tips på vilken kabel som är lämplig att köpa? Är "installationskabel" mycket tunnare men i övrigt likvärdig med vanlig nätverkskabel?

Hittade exempelvis "Deltaco UTP Cat5e installationskabel 100m (rulle) - Vit" på Webhallen för 400 spänn. Men sen måste jag ju fixa fram tång också och knipsa kontaktare.

Eller kan jag leta rätt på en vanlig färdigkontakterad 50 meterskabel och hoppas att längden stämmer hyffsat väl? Är sådan kabel mycket tjockare?
Citera
2009-01-07, 20:10
Medlem
junks avatar
Tunnaste du kan hitta idag är nog cat 5e den klarar 1Gbit, jag skulle tagit en färdig kontakterad det är ju rätt enkelt att måtta längden med tumstock.
Citera
2010-03-15, 10:47
Medlem
Valieroths avatar
Ja, kvaliten ökar om du köper gjuten i butiken, men det är så mycket skönare att göra själv, man får exakt den längden man vill ha, och gör man bara rätt och inte har för bråttom så blir det ganska bra kvalite.

Jag kör på enbart hemmagjorda TP kablar, och det funkar utmärkt.

//V.
Citera
2010-03-15, 14:30
Medlem
qrizzes avatar
Jag kör också med hemmagjorda tp-kablar.

Tänkte först köpa en ny på 25 meter men när de installerade fiber här i mitt hus så frågade jag ifall de hade någon sladd över. Då fick jag en tp-kabel på 35 meter gratis.

Sedan lånade jag ett verktyg ifrån en kompis (säkert en sån där billig ifrån clasohlsson).
Det negativa var att det var pilligt. För mig som aldrig har gjort det förut. Men det positiva var att allt kostade mig bara ett par kr. Jämfört med en färdig kabel går på runt 300 kr.

Hittills har det fungerar bra. Vi får se vad som händer ifall de blir något fel i framtiden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in