2007-08-19, 22:15
Medlem
tänkte lacka om min gammala cykel, den är helt rostfri så rost är inget problem. Men nu har ja lite funderingar om vad jag ska använda för färg och sätt när jag byter färg på cykeln. Jag har suttit å läst på många olika sidor men hittar inga bra svar till mina frågor. Så nu tänkte jag kolla här om det är någon som har bra koll på vad man ska använda för färg och hur man gör, om man ska slipa först eller vad man ska göra. Tipps på färg hammalack, pulverlack eller nån spryfärg?

Kom gärna med instruktioner och tipps, tack på förhand!
Citera
2007-08-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto.
tänkte lacka om min gammala cykel, den är helt rostfri så rost är inget problem. Men nu har ja lite funderingar om vad jag ska använda för färg och sätt när jag byter färg på cykeln. Jag har suttit å läst på många olika sidor men hittar inga bra svar till mina frågor. Så nu tänkte jag kolla här om det är någon som har bra koll på vad man ska använda för färg och hur man gör, om man ska slipa först eller vad man ska göra. Tipps på färg hammalack, pulverlack eller nån spryfärg?

Kom gärna med instruktioner och tipps, tack på förhand!

Vill du vara riktigt seriös så ska du ta och blästra cykeln och sen pulverlacka den, är det för dyrt så får du la ta stålborsten och borsta ramen, sedan pensla några lager hammarlack.
Citera
2007-08-19, 22:34
Medlem
ButtiBoys avatar
Hammarlack innehåller silicon.. vilket "vanlig" färg inte tål. Siliconer brukar vara mycket svåra att få bort.. så tänk på detta om du nu vill lackera om den igen i framtiden..
Citera
2007-08-19, 22:41
Medlem
Pulverlack är inget du kan göra själv iaf. Det fungerar så att man laddar det som skall målas med statisk elektrisitet och sprayar sedan pulver som fastnar tack vare den statiska laddningen.
Sedan körs det lackerade gneom en ugn för att "smälta" och härda färgpulvret.

Jag skulle nog använda vanlig sprayfärg och sedan några lager klarlack på det.
Citera
2007-08-19, 23:01
Medlem
Med rostfri, menar du fri från rost, eller i rostfritt stål?

Du kan ju blåsa på med kallgalv av finare sort, och sen sprayprimer, våtslipa tills den är helt jämn, och sedan lacka med någon snygg sprayfärg av hög kvalité, och sen klarlacka!

Och köp inte biltemas eller sån skit, det bara kladdar och rinner...

Är det en fin/dyr/ny cykel, eller ett gammalt vrak du bara ska ha?
Citera
2007-08-19, 23:30
Medlem
Avva66s avatar
Lämna in ramen på eloxering, det blir skitsnyggt.
Citera
2007-08-19, 23:38
Medlem
cykeln är väll ett år gammal, tack så mycke för alla tipps.. det låter som att det är lättast att bara sprya på en färg, men ska man lacka sen eller. Jag hade tänkt mig mattsvart. Och var ska jag köpa en bra färgspray som inte rinnern "som biltemas".

Tack så mycket!
Citera
2007-08-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

de låter ju bra. Var någonstans i närheten av stockholm kan man lämna in en cykelram och ungefär hur mycket kostar det?
Citera
2007-08-20, 17:17
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jättesnyggt!
Eloxerar man stål så får man rost.
Citera
2007-08-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto.
de låter ju bra. Var någonstans i närheten av stockholm kan man lämna in en cykelram och ungefär hur mycket kostar det?

Är du säker på att ramen är i aluminium? Och allt i annat material måste isåfall bort innan eloxideringen.
Citera
2007-08-21, 22:53
Medlem
nee ja e säker på att det är i aliminium. Om det inte skulle vara det, menar du att man måste slipa bort all annan fäg innan man kan sprya på en annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in