2007-08-19, 14:56
Medlem
Alatars avatar
Varför finns det något som heter cheesecake när det inte ens är en gnutta ost i kakan? Men sen finns det kakor med ost som heter ostkaka. Vet ni vad jag menar? Det närmaste ostprodukt i cheesecake är mjölk. Kan någon ge mig svar på denna extremt underliga fråga.
Citera
2007-08-19, 15:00
Medlem
Är ju creamcheese i cheesecake.
Citera
2007-08-19, 15:01
Medlem
kajsiborvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alatar
Varför finns det något som heter cheesecake när det inte ens är en gnutta ost i kakan? Men sen finns det kakor med ost som heter ostkaka. Vet ni vad jag menar? Det närmaste ostprodukt i cheesecake är mjölk. Kan någon ge mig svar på denna extremt underliga fråga.

Hur lagar du en cheesecake utan ost?
Citera
2007-08-19, 15:03
Medlem
Alatars avatar
Aldrig tidigare gjort cheesecake. Men jag upptäckte att det inte finns ost i almondys cheesecake och då undrar jag varför det heter så när det inte är ost i.
Citera
2007-08-19, 15:16
Medlem
Darsans avatar
Citat:
Aldrig tidigare gjort cheesecake. Men jag upptäckte att det inte finns ost i almondys cheesecake och då undrar jag varför det heter så när det inte är ost i.

kommer ihåg att morasn gjorde såna här i forntiden... Nåt blafs med digestivekexsmulor i right? Gott som satan var det iaf
Citera
2007-08-19, 15:53
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darsan
Nåt blafs med digestivekexsmulor i right? Gott som satan var det iaf
Kan det va detta ?

engelsk ostkaka
skål 1
3dl vispgrädde + 1 tsk vaniljsocker som vispas
skål2
3 äggvitor som vispas hårt
skål3
3 äggulor + 1½ dl socker + 200g philadelphia ost som
röres ihop
därefter blandas allt.
tag en form med löstagbar botten, smula 3-5 digestive
kex i botten.
häll i blandningen och frys i minst 4 timmar
Citera
2007-08-19, 17:26
Medlem
Blandar man inte i löpe eller vad det heter i mjölken och får fram ost på det sättet? alltså att osten skapas under tillagning så att säga.
Citera
2007-08-19, 17:27
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Samtidigt som du funderar på denna stora fråga så kan du ju också fundera på varför du inte valde att posta den här tråden i avdelningen för Mat & Dryck.

Då ingredienslistan tydligen innehåller mjölk så är det nog så att man antingen redovisar alla ingredienserna separat för det som kommer att bli cream chesse som en del i kakan och att den blandas separat innan den blandas ned i kakan. Eller så är det så att man faktiskt aldrig tillsätter cream cheese utan endast mjölk plus en del andra tillsatser som tillsammans ger samma resultat.

Du skulle bara vet hur mycket halvfabrikat, mixer och "fusk" som används i den kommersiella matindustrin som vi lekmän aldrig känner till.
Citera
2007-08-19, 21:28
Medlem
roaders avatar
Övrigt - sista utvägen>>>>Mat & Dryck.

// Mod
Citera
2007-08-19, 21:41
Bannlyst
Man har philadelphiaost i cheesecake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera