2007-08-19, 14:42
Medlem
Jag försöker komma igång med min MacBook och har lite frågor.

Jag använder Mailprogrammet som kommer med, frimärket med fågeln. Jag kan ta emot mail men jag kan inte skicka, vad kan det bero på?

Jag använder Safari som webbläsare. Om jag har två webbläsare uppe, vilket snabbkommando kan jag använda för att förflytta mig mellan dessa fönster?

Jag gillar funktionen med kom-ihåg-lappar. Kan jag på något sätt få detta program att starta automatiskt när jag slår på datorn, så att jag slipper behöva komma ihåg att öppna mina kom-ihåg-lappar?

Det tar inte många sekunder av inaktivitet innan skärmen först blir mörkare och sen släcks ner helt. Hur ändrar jag tiden innan skärmsläckaren går igång? Det är till exempel irriterande om jag ska titta på en filmsnutt om skärmen blir mörkare.

Om jag tar emot filer från tex msn, var justerar jag i vilken mapp dessa ska hamna?

Tack så mycket på förhand!!
Citera
2007-08-19, 15:02
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altaira
Jag använder Safari som webbläsare. Om jag har två webbläsare uppe, vilket snabbkommando kan jag använda för att förflytta mig mellan dessa fönster?

Alt+tab eller exposé vore väl att föredra.
Exposé-genvägar ställer du in i systeminställningar.

Citat:
Jag gillar funktionen med kom-ihåg-lappar. Kan jag på något sätt få detta program att starta automatiskt när jag slår på datorn, så att jag slipper behöva komma ihåg att öppna mina kom-ihåg-lappar?
Det som du har i docken kan du högerklicka och välja "Öppna vid inloggning" Detta borde ju vara något sånt (går säkert att göra på något bättre sätt också)
Citat:
Om jag tar emot filer från tex msn, var justerar jag i vilken mapp dessa ska hamna?
Det får du ställa in i din MSN-klient under inställningar i menyn (Som alltid är längst uppe i OS X)
Tack så mycket på förhand!![/quote]
Citera
2007-08-19, 15:16
Medlem
Akademikerns avatar
Istället för att sitta med två webbläsare kan du öppna en ny sida i en ny flik. tryck kommand(äpple,kringla)+T för att få upp en ny tab. sen klickar du bara för att växla mellan dom.
Citera
2007-08-19, 15:20
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altaira
Jag försöker komma igång med min MacBook och har lite frågor.

Jag använder Mailprogrammet som kommer med, frimärket med fågeln. Jag kan ta emot mail men jag kan inte skicka, vad kan det bero på?

Det tar inte många sekunder av inaktivitet innan skärmen först blir mörkare och sen släcks ner helt. Hur ändrar jag tiden innan skärmsläckaren går igång? Det är till exempel irriterande om jag ska titta på en filmsnutt om skärmen blir mörkare.

Tack så mycket på förhand!!

Har du rätt serverport för utgående?
Citera
2007-08-19, 17:46
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Angående Mail så har du antagligen fel SMTP inställningar. Kolla att du fyllt i dem rätt.

Det där med skärmsläckare och så ställer du in på skärmsläckarinställningarna i Systeminställningar. Ställ även in i Strömspararen ska sättas i vila. En skum sak med OSX som jag inte blir klok på är när skärmen blir lite mörkare efter att man inte rört datorn på ett tag. För mig verkar det ske helt slumpmässigt. Ibland efter en minut, ibland efter två. Någon som vet varför det är så?
Citera
2007-08-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Angående Mail så har du antagligen fel SMTP inställningar. Kolla att du fyllt i dem rätt.

Det där med skärmsläckare och så ställer du in på skärmsläckarinställningarna i Systeminställningar. Ställ även in i Strömspararen ska sättas i vila. En skum sak med OSX som jag inte blir klok på är när skärmen blir lite mörkare efter att man inte rört datorn på ett tag. För mig verkar det ske helt slumpmässigt. Ibland efter en minut, ibland efter två. Någon som vet varför det är så?
Finns ett val i strömspararen, under fliken Alternativ: "Minska skärmens ljusstyrka innan skärmen försätts i vila.".
Citera
2007-08-19, 22:29
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jovisst, men varför gör den det ibland en minut och ibland efter två minuter efter att jag inte rört datorn? Jag upplever det som helt slumpmässigt.
Citera
2007-08-19, 23:38
Medlem
softizs avatar
För att förflytta sig mellan flera rutor inom ett program använder du KRINGLA + <.
Alternativt expose... men jag kör +<
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in