Citat:
Ursprungligen postat av roader
Spel faller under båda kategorierna, men jag tycker att forumet passar bäst i Dator & Teknologi-delen. Visst det är en kulturform, men det är även så mycket mer. Alla diskussioner om tekniken och om annat som spelmässor etc. skulle kännas malplacerade i Kultur.
Men bara för att mycket händer på filmfronten och blu-ray/HD-DVD är på gång så behöver man inte tala om det i film-forumet. Teknikdiskussioner passar bäst i ett hårdvaruforum. Anledningen att jag förespråkar det är att diskussionerna skulle anta helt andra former. Man skulle kunna koncentrera sig på spelen, istället för att diskutera tekniska specifikationer.
Citat:
Jag tycker forumet ligger perfekt där det ligger. Varför krångla till saker, tror inte det finns någon stor massa som vill sitta och aktivt diskutera brädspel.
D&D och liknande diskussioner främjas redan i spelforumet, men som sagt tvivlar jag starkt på att det finns något diskussionsvärde för Fia med knuff och andra brädspel.
Man kan ha ett underforum för brädspel, tabletop RPG's och kortspel. Det är alltså mer än Fia med knuff, ty det inbegriper också mer populära företeelser som Warhammer, D&D och Magic: The Gathering.
D&D i poker, spel och dobbel-forumet är ju ändå ganska malplacerat.
Citat:
Flytten skulle isåfall slå ett slag för spelkulturen, men det känns som det är onödigt att försöka få fram en poäng genom denna flytt.
I mitt första inlägg finns iaf två poänger. Man får fråga sig ifall spel har mer med teknik eller kultur att göra, är det mer intressant att kunna diskutera systemkrav, än att helt fokusera på spelen i sig? Själv blir jag trött på teknik-diskussioner, även fast jag deltagit i vissa själv. Om man tycker att det är häftigt med nya DirectX 10 kan man skriva om det i hårdvaru-forumet, och det finns ju inget som hindrar diskussioner om spelmässor om forumet ligger i kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Vore det inte rimligare att flytta till Livsstil i så fall, där det redan t.ex. finns ett forum för spel och dobbel? Om man skall fokusera på datorspelandet som aktivitet och intresse ligger väl detta närmare till hands?
Själv har jag undrat varför poker, spel och dobbel ligger i livsstil.
Hursomhelst så är ju datorspel lika mycket livsstil som film är det, d.v.s. inte mycket alls, bortsett ifrån en liten klick som dedikerar sina liv åt det.