2007-08-19, 12:46
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Ja, helt enkelt. Jag vill hävda att spel är kultur. Således bör forumet(forat?) flyttas till kulturavdelningen.

Någon som håller med?
Citera
2007-08-19, 17:31
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw&Folkhem
Ja, helt enkelt. Jag vill hävda att spel är kultur. Således bör forumet(forat?) flyttas till kulturavdelningen.

Någon som håller med?

Varför? Du borde kanske ge en anledning till varför, istället för att enbart tycka.
Citera
2007-08-19, 18:56
Medlem
Arkhons avatar
Frågan har varit uppe tidigare, att ha ett generellt spelforum i kulturdelen, där allt ifrån datorspel till brädspel och rollspel berörs.
Själv ställer jag mig positiv till något dylikt.

Fördelar:
1. Man får ett bredare omfång, och täcker även ämnen som rollspel som för tillfället inte har någon plats.
2. Spel är, precis som film och litteratur, ett nöje (för vissa blodigt allvar) som man tar del av. Att ha datorspel i dataforumet är som att ha film i hemelektronik-forumet.

Nackdelar:
1. Spel-diskussioner börjar ofta urarta till tekniska diskussioner om vilken konsol som är kraftigast o.s.v. (Men enligt mig skulle Xbox-specifikationer och dylikt bättre kunna diskuteras i Hårdvaru-forumet.)
Citera
2007-08-19, 21:17
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Varför? Du borde kanske ge en anledning till varför, istället för att enbart tycka.

Svaret under dig är precis vad jag själv tycker.
Citera
2007-08-19, 22:02
Medlem
miklons avatar
Jag tycker spontant att det låter vettigt, eftersom spel är mer än tekniken man använder och att jämföra med t.ex. musik och film är inte helt dumt faktiskt.
Citera
2007-08-19, 22:27
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag tycker spontant att det låter vettigt, eftersom spel är mer än tekniken man använder och att jämföra med t.ex. musik och film är inte helt dumt faktiskt.

Precis. Visserligen är ju spel mer beroende av tekniken än filmer är, såtillvida att en dvd-film fungerar på alla spelare medans ett datorspel kan kräva en viss systemprestanda. Vissa kan därför vara intresserade av att diskutera sin hårdvara. Det är som sagt nackdelen, den enda jag kan komma på.

I musikforumet pågår ju förövrigt diskussioner om hårdvara, så det är väl vettigt att ha ett underforum där man har just dylika diskussioner?
Citera
2007-08-19, 22:27
Medlem
roaders avatar
Spel faller under båda kategorierna, men jag tycker att forumet passar bäst i Dator & Teknologi-delen. Visst det är en kulturform, men det är även så mycket mer. Alla diskussioner om tekniken och om annat som spelmässor etc. skulle kännas malplacerade i Kultur.

Jag tycker forumet ligger perfekt där det ligger. Varför krångla till saker, tror inte det finns någon stor massa som vill sitta och aktivt diskutera brädspel.

D&D och liknande diskussioner främjas redan i spelforumet, men som sagt tvivlar jag starkt på att det finns något diskussionsvärde för Fia med knuff och andra brädspel.

Flytten skulle isåfall slå ett slag för spelkulturen, men det känns som det är onödigt att försöka få fram en poäng genom denna flytt.
Citera
2007-08-19, 22:48
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Vore det inte rimligare att flytta till Livsstil i så fall, där det redan t.ex. finns ett forum för spel och dobbel? Om man skall fokusera på datorspelandet som aktivitet och intresse ligger väl detta närmare till hands?
Citera
2007-08-19, 22:50
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Spel faller under båda kategorierna, men jag tycker att forumet passar bäst i Dator & Teknologi-delen. Visst det är en kulturform, men det är även så mycket mer. Alla diskussioner om tekniken och om annat som spelmässor etc. skulle kännas malplacerade i Kultur.

Men bara för att mycket händer på filmfronten och blu-ray/HD-DVD är på gång så behöver man inte tala om det i film-forumet. Teknikdiskussioner passar bäst i ett hårdvaruforum. Anledningen att jag förespråkar det är att diskussionerna skulle anta helt andra former. Man skulle kunna koncentrera sig på spelen, istället för att diskutera tekniska specifikationer.

Citat:
Jag tycker forumet ligger perfekt där det ligger. Varför krångla till saker, tror inte det finns någon stor massa som vill sitta och aktivt diskutera brädspel.

D&D och liknande diskussioner främjas redan i spelforumet, men som sagt tvivlar jag starkt på att det finns något diskussionsvärde för Fia med knuff och andra brädspel.

Man kan ha ett underforum för brädspel, tabletop RPG's och kortspel. Det är alltså mer än Fia med knuff, ty det inbegriper också mer populära företeelser som Warhammer, D&D och Magic: The Gathering.
D&D i poker, spel och dobbel-forumet är ju ändå ganska malplacerat.

Citat:
Flytten skulle isåfall slå ett slag för spelkulturen, men det känns som det är onödigt att försöka få fram en poäng genom denna flytt.

I mitt första inlägg finns iaf två poänger. Man får fråga sig ifall spel har mer med teknik eller kultur att göra, är det mer intressant att kunna diskutera systemkrav, än att helt fokusera på spelen i sig? Själv blir jag trött på teknik-diskussioner, även fast jag deltagit i vissa själv. Om man tycker att det är häftigt med nya DirectX 10 kan man skriva om det i hårdvaru-forumet, och det finns ju inget som hindrar diskussioner om spelmässor om forumet ligger i kultur.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Vore det inte rimligare att flytta till Livsstil i så fall, där det redan t.ex. finns ett forum för spel och dobbel? Om man skall fokusera på datorspelandet som aktivitet och intresse ligger väl detta närmare till hands?

Själv har jag undrat varför poker, spel och dobbel ligger i livsstil.

Hursomhelst så är ju datorspel lika mycket livsstil som film är det, d.v.s. inte mycket alls, bortsett ifrån en liten klick som dedikerar sina liv åt det.
Citera
2007-08-19, 23:04
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Men bara för att mycket händer på filmfronten och blu-ray/HD-DVD är på gång så behöver man inte tala om det i film-forumet. Teknikdiskussioner passar bäst i ett hårdvaruforum. Anledningen att jag förespråkar det är att diskussionerna skulle anta helt andra former. Man skulle kunna koncentrera sig på spelen, istället för att diskutera tekniska specifikationer.

Fast nu är långt ifrån alla diskussioner kring teknik rörande hårdvara, det skulle vara helt OT att diskutera mjukvaran i spelen i hårdvaruforumet.

Ska vi börja fiffla med underforum krånglar vi bara till det ännu mer, Spel innefattar både teknik och kultursidan - idag fungerar det ju perfekt så jag ser ingen anledning att flytta runt forum, speciellt inte på så här lösa grunder.
Citera
2007-08-19, 23:23
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Fast nu är långt ifrån alla diskussioner kring teknik rörande hårdvara, det skulle vara helt OT att diskutera mjukvaran i spelen i hårdvaruforumet.

Vilken teknik menar du inte är hårdvara? Jag räknar shaders, DirectX och dylikt som hårdvaru-mässiga, då det inte rör sig om körbara applikationer.

Citat:
Ska vi börja fiffla med underforum krånglar vi bara till det ännu mer

Underforum skulle vara en effektiv lösning ifall det nu bedöms vara rimligt att ha ett samlat spelforum i Kultur.

Citat:
Spel innefattar både teknik och kultursidan - idag fungerar det ju perfekt så jag ser ingen anledning att flytta runt forum, speciellt inte på så här lösa grunder.

Precis, dator- och tv-spel innefattar båda två, men vad har kulturaspekten med 'Data och teknologi' att göra? Datorspels-forumet hör lika mycket hemma i 'Kultur' som i 'Data och teknologi', om inte mer eftersom teknikdiskussionerna inte utgör kärnan, så det finns egentligen inte mycket som talar för att ha kvar det. Vinsten är ju även det att man får ett bredare spelforum, som täcker fler inriktningar.
Citera
2007-08-19, 23:50
Medlem
roaders avatar
Citat:
Vilken teknik menar du inte är hårdvara? Jag räknar shaders, DirectX och dylikt som hårdvaru-mässiga, då det inte rör sig om körbara applikationer.

Diverse spelmotorer, effekter, jämförelser osv. Shaders är mjukvaruinstruktioner och är absolut inte lämpligt att diskutera i hårvaruforumet. Realtids shaders kan man även säga är ett exekverbart program som appliceras på given scen.

Citat:

Underforum skulle vara en effektiv lösning ifall det nu bedöms vara rimligt att ha ett samlat spelforum i Kultur.

Jag tycker underforum ger extremt dålig överblick och bara försvårar surfandet. Jag tycker att spelforumet rullar väldigt bra idag, teknikdiskussionerna och själva speldiskussionerna är ofta separerade men är även väldigt integrerade på sina ställen. Jag tycker inte om idén med att sära på dessa.

Citat:
Precis, dator- och tv-spel innefattar båda två, men vad har kulturaspekten med 'Data och teknologi' att göra? Datorspels-forumet hör lika mycket hemma i 'Kultur' som i 'Data och teknologi', om inte mer eftersom teknikdiskussionerna inte utgör kärnan, så det finns egentligen inte mycket som talar för att ha kvar det. Vinsten är ju även det att man får ett bredare spelforum, som täcker fler inriktningar.

Som sagt är det även en fråga om dessa nya "inriktningar" är relevanta eller ej, jag tvivlar starkt på att de är det. Men visst, självklart ser jag argumenten för en flytt men samtidigt ser jag dem mot. Därav tycker jag forumet ska ligga kvar där det ligger, om inte så ska inte teknik och själva speldiskussionerna separeras - för det kväser bara diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in