Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skulle du byta till Linux om de nya spelen portades?
Ja!
34,26%
135 röster
Ja - Jag skulle vilja byta då, men min hårvara stödjs inte av Linux för tillfället
6,35%
25 röster
Nej - Jag är beroende av mjukvara som endast finns till Windows (Ge exempel).
8,12%
32 röster
Nej - Linux verkar inte vara nåt för mig
12,94%
51 röster
Nej - Annan anledning
8,63%
34 röster
Jag kör redan Linux
29,70%
117 röster
2007-08-19, 22:08
Medlem
OrgaZms avatar
Nej - annan anledning.

Jag är iofs redan 50% Linuxanvändare eftersom min server kör Debian, funkar perfekt! Använder inga spel heller så det är inget hinder från att gå över helt, tycker bara att Windows XP fungerar bättre på desktopen.

Senast för ett par månader sedan testade jag senaste ubuntu, och allt fungerade väl "ok". En hel del slöare uppstart och allmänt slöare dator får mig dock att föredra XP. Till och med firefox var (betydligt) trögare i Ubuntu fastän det var exakt samma version
Citera
2007-08-19, 22:13
Medlem
Akademikerns avatar
Nej - annan anledning

Jag spelar inte så mycket spel och är helt nöjd med OS X som det är
Citera
2007-08-19, 22:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Nej - annan anledning.

Jag är iofs redan 50% Linuxanvändare eftersom min server kör Debian, funkar perfekt! Använder inga spel heller så det är inget hinder från att gå över helt, tycker bara att Windows XP fungerar bättre på desktopen.

Senast för ett par månader sedan testade jag senaste ubuntu, och allt fungerade väl "ok". En hel del slöare uppstart och allmänt slöare dator får mig dock att föredra XP. Till och med firefox var (betydligt) trögare i Ubuntu fastän det var exakt samma version

Bra du tog upp det där eftersom jag glömde det.
Det är faktiskt märkligt hur slött ett linux-gui kan vara.
Och detta innan man installerar compiz/beryl/liknande.
När jag först testade linux för en massa år sen så var ett av de starkaste argumenten att du inte behövde mycket till dator för att kunna köra det och det stämde.
Idag är det nästan tvärtom, för att kunna köra Ubuntu så krävs det nästan bättre dator än till xp...vilket är mycket märkligt i min värld.
Nu KAN det bero på att kerneln måste konfas ordentligt, men eftersom jag inte vill behöva hålla på med sånt så är det ett ickeargument.

En annan sak, just med Firefox, är att det ser förjävligt ut jämfört med i xp.
Och ja, detta är efter jag installerat senaste drivrutinerna till mitt nvidia-kort.
Allt ser suddigt ut och jag har iaf inte hittat nån inställning för det i ff i linux.
Citera
2007-08-19, 22:42
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
...
Ang. slöheten är det antagligen interrupthanteringen du stör dig på. Det har kommit en stor rewrite på den delen i senaste kärnan vill jag minnas och jag som kör development märker väldigt sällan segheter.

Linux i sig behöver bara 2MB RAM För att boota - så det kan du inte säga att det är problemet.

Att FF ser förjävligt ut är lustigt då jag har mycket mjukare och skönare FF än en annan Windowsburk som står här intill.
Citera
2007-08-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det är faktiskt märkligt hur slött ett linux-gui kan vara.

...

Idag är det nästan tvärtom, för att kunna köra Ubuntu så krävs det nästan bättre dator än till xp...vilket är mycket märkligt i min värld.
Nu KAN det bero på att kerneln måste konfas ordentligt, men eftersom jag inte vill behöva hålla på med sånt så är det ett ickeargument.

Också en av nackdelarna ja. Windows XP/SP2 flyger som en örn på min äldre Pentium4 laptop @ 512MB. Ubuntu 7 är för det mesta segt som en snigel, både vad gäller boot-tider och när man är i GUIt.

Annat var det när jag faktiskt använde Linux som mitt main OS långt tillbaka, runt millenieskiftet, med KDE 1.x - där flöt det på (Pentium 233, 96 MB).
Citera
2007-08-20, 13:34
Medlem
Hkarns avatar
Kollade just på wikipedia och såg att Unreal tournament 3 kommer till Linux!

http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Tournament_3
Citera
2007-08-20, 13:37
Medlem
dumms avatar
Enda egentliga anledningen att man sitter i windows är ju spelen... Eve online och counterstrike går ju tydligen, men jag har krånglat tillräckligt med linux i mina dagar för att veta att "det funkar" betyder "du kan få upp till 20 fps om du krånglar som fan i en vecka" ...
Citera
2007-08-20, 13:40
Medlem
Ivanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn

Wööööööö!
Citera
2007-08-20, 13:41
Medlem
Jag skulle absolut byta, det är det enda som håller mig tillbaka i windowsvärlden tyvärr, spelen alltså.
Citera
2007-08-20, 13:42
Medlem
Höjas avatar
Spelar bara ett enda spel, hade detta spelet portats till linux (eller fungerat i wine) hade jag lagt windows på hyllan för alltid. Nu är det omöjligt att spela detta spel, så jag använder mig av windows på ena datorn för att kunna spela. Utom när det är skolarbete eller folk är hemma hos mig, typ förfest, då är det linux igång för ingen vågar röra datorn då.
Citera
2007-08-20, 13:53
Medlem
jastors avatar
Det kommer inga "nya stora spel" nu förtiden. De flesta stora spel fungerar finfint till Linux redan med de emulatorer som finns. Zsnes, Dosbox, psx, xmame etc.
Citera
2007-08-20, 14:05
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn

http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Tournament_3

Nice, det blir nog så att jag köper det när det kommer ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in