Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen
Vad gäller för en oäkta bostadsrätt?
Hur räknas "skatteförmånen" ut?
Jag tror du pratar om förmånsbeskattningen som är skillnanden mellan lägenhetens årsavgift och bruksvärdet. Detta illustreras enklast i ett exempel.
Marknadshyran på orten (bruksvärdet) är 1000 kr/kvm och år.
Lägenheten är 100kvm och har en årsavgift på 50.000 samt kostar 1 000 000 miljon att köpa.
Motsvarande hyresrätt hade alltså kostat 100 000/år, du betalar 50 000 alltså är förmånsvärdet 50 000 kr. Från detta belopp ska du dra av det så kallade lättnadsbeloppet som är 70% av referensräntan i november föregående år multiplicerat med köpeskillingen.
Om räntan är 5% så bli alltså beloppet 0.05*0.7=0.035. Detta belopp gånger inköpspriset, 0.035*1 000 0000= 35 000. Efter lättnaden blir alltså förmånsvärdet 50 000-35000=15 000 på vilket det ska kapitalbeskattas. Den skatten är på 30% så 15 000*0.3=4500 kr i skatt.
I dagsläget är det omöjligt att köpa i oäkta bostadsförening så billigt att det kommer utgå förmånsbeskattning, lättnadsbeloppet kommer alltid bli för högt.
Om det blir ett årligt underskott så får detta belopp sparas till framtiden vilket kan komma att ge en lägre beskattning vid försäljning. Du kommer nämligen att få betala 30% skatt på vinsten vid försäljning men från detta belopp drar du dina ackumelerade underskott. Märk skillnaden på försäljning av en äkta bostadsrätts som är, åtminstonde i skrivande stund, 20%.
Citat:
Om jag köper lägenheten på företaget samt har den som företagets övernattningslägenhet - skall jag ändå betala skatten?
Jag tror att en juridisk person kommer beskattas på samma sätt, inte säker dock. Någon som är mer insatt i skatterättens underbara värld?
Citat:
Vad jag har förstått har lättnadsreglerna tagits bort - o gjort det dyrare med oäkta föreningar. - Stämmer det?
Har jag inte hört något om? I så fall är allt ovanstående fel.