Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-19, 03:32
Bannlyst
Hej, jag har några frågor!

1. Antag att jag har en IMG-fil, en diskavbildning av en film.
Den är på 4,3 GB. Så jag bränner den på en dvd-skiva

2. DVD skivan är av sorten "16X". Jag stoppar den i dvd-spelaren. Jag startar ett bränningsprogram (Nero, eller IMG-burn)

3. Eftersom det står 16X på skivan, så väljer jag hastigheten 16X som bränningshastighet. Jag trycker på en liten knapp. Skivan bränns.

- DOCK: 3/5 så visar det sig att skivan när jag bränt på detta vis får nåt fel på sig, typ att den börjar hacka mitt i filmen och att bilden "fryser" osv..

MEN.. Om jag väljer bränningshastigheten 8X istället för 16X så blir det bra. 4X går bra!! och 8X går bra!! men tar jag 14X så blir det garanterat nåt fel på bränningen!!!!!!
Varför blir det så? DVD-spelaren är en sån som ska klara att bränna i 16X. Kan det vara dvd-skivornas fel? (de är rätt billiga grejer från wesell, men OM det var dåliga skivors fel, då tycker man ju att dom skulle funka dåligt om man brände på t ex. 8X också, men det är aldrig nåt problem då!)

En annan fråga: vad är "normal" hastighet att bränna en dvd för en standarddator av medelsvenssontyp? Bränner jag en disc image, en dvd på 4,2 GB, då tar det väl en 16-17 minuter. (bränner jag avi-filer bara tar det snabbare)

En sista fråga: Om jag väljer bränningshastigheten 8X istället för 16X, borde det då inte gå typ dubbelt så fort att bränna? Jag har prövat olika hastigheter, men när jag väljer det säkra 8X-sättet att bränna istället för t ex. 14X - så diffar det ändå inte mer än 1-2 minuter.

Allra sista frågan: Hej! Är min dvd-spelare döende, eller varför blir det på detta vis? Jag gråter av glädje om ni svarar mig!

MVH
Citera
2007-08-19, 04:19
Bannlyst
problemet är intressant, det var så med cdrom också i början, man kunde inte bränna audio-cds snabbare än 2x annars hackade dem i cd-spelaren precis som om brännaren inte "hann med" att bränna i tillräckligt bra kvalitet, som om spåren blev för "slarviga". en gissning kan vara att hårdvaran/mjukvaran helt enkelt inte är tillräckligt bra för att kunna lagra all information på tillfredställande sätt i för hög hastighet, ungefär som man inte kan streama bra bild från en digital videokamera via usb utan måste välja ett annat gränssnitt tex firewire.jviss data faller helt enkelt bort eftersom det bildas en flaskhals någonstans. detta kanske kan avhjälpas med att flasha om biosen på brännaren så processen går snabbare utan onödiga omvägar/proggbuggar eller genom att välja en dyrare DVD-media som kanske rent hårdvarumässigt kan separera infon lättare utan att den "flyter" ihop.
jag har inget bra svar, men har funderat en del på just detta.
i vilket fall kan du ju med lätthet köra i 8x, det tar ju bara 4-5 min att bränna en DVD... startup och avslut på de flesta brännarprogg är ju ett par min om man lägger ihop det så man sparar inte så värst mycket tid.

(du kan ju jämföra att bränna img på hårddisk och se att den inte blir skadad, finns inte någon flaskhals där så det borde bero på bios i brännaren samt DVDns material)
Citera
2007-08-19, 08:26
Medlem
MyteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Hej, jag har några frågor!
En annan fråga: vad är "normal" hastighet att bränna en dvd för en standarddator av medelsvenssontyp? Bränner jag en disc image, en dvd på 4,2 GB, då tar det väl en 16-17 minuter. (bränner jag avi-filer bara tar det snabbare)
MVH

Jag bränner alltid 4x hastighet på 14:45 sek i genomsnitt, mest för att slippa just dessa hack som kan uppstå samt att en del dvd-spelare vägrar spela upp 16x bränningar.
Citera
2007-08-19, 10:58
Medlem
Trance_Nations avatar
Precis som åvan säger, det blir för "Slarvigt" brännt när man bränner snabbt. Förstår inte ens varför dom ens har brytt sig att lägga in snabbare hastigheter..
Jag bränner alltid i lägsta möjliga då funkar det för de mesta

Ang hastigheter o tid, om man har en cdskiva på 80 min som man vill bränna o kör 2X tar de 40 min.
Här är lite flera exempel.

1X=80Min
2X=40Min
4X=20Min
8X=10Min
16X=5Min
32X=2,5Min

Nu skrev inte jag upp alla men räkna själv. Formel: [Skivans längd] / [Hastighet]

Note: Hastigheterna stämmer nästan aldrig men är ungefär vad det tar.
Citera
2007-08-19, 11:09
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Precis som åvan säger, det blir för "Slarvigt" brännt när man bränner snabbt. Förstår inte ens varför dom ens har brytt sig att lägga in snabbare hastigheter..
När man bränner CD-R kan man ju köra i 32x utan problem, men med DVD är det max 4-8x som gäller.
Citera
2007-08-19, 11:23
Medlem
Det där är ju lite från brännare till brännare också. Har bränt ett antal filmer i såväl 12x som 16x. Körde nog en 20 filmer i 16x, blev inte dålig kvalité på någon av dem.

Fast å andra sidan kan jag få något enstaka hack när jag bränner i 8x också. Men mycket sällan at tjag får hack på någon av hastigheterna.
Citera
2007-08-19, 23:08
Medlem
DennisOlofs avatar
antagonisten, tja det är nog i högsta laget.

CD bör inte brännas snabbare än 10-20x för att man ska vara säker på att det inte uppstår problem. Bra om man använder kvalitets skivor också och inte no-name mysko skivor.

Iofs på CD fronten är det inte lika viktigt

För DVD gäller 4-8X inte snabbare, då får man problem med läsning i andra enheter. Samma sak här, håller man sig till kvalitetsmedia brukar man inte ha problem.

Idag är det absolut helt onödigt köpa superbilliga skivor när man ändå kan köpa billigt, kvalite som t.ex. verbatim från utlandet (wesellcd) eller liknande. Kvaliten på skivorna har också blivit bra mycket bättre än för några år sedan.

Enkelt sagt är det så att ju fortare man bränner desto snabbare måste lasern skriva på skivan vilket inte är säkert att hårdvaran klarar till 100%. Även om bränningen blev "ok" kan det vara fel. Alternativt bli fel med tiden. Sedan har man det där problemet med värme, en skiva som bränns fort blir varm, det kan påverka kvaliten när man bränner.

Jag håller med föregående talare, förstår inte varför dom överskred 16x-24x gränsen för CD-Rom skivor samt 8X gränsen för DVD skivor. Finns ingen anledning att bränna så fort, jag menar, bränner man inte för att man ska kunna läsa skivan efteråt ?

Det måste ju vara kvalite som är viktigare än hastighet, men tydligen är det "snacket som säljer". Samma sak med bredband, öh, jag har 100Mbit BBB lina, jättetufft, jaha ? och hur ofta har du nytta av de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in