Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-18, 22:11
Medlem
Råkade posta det här i fel forum först, ber om ursäkt för det.

Jag har blivit antagen till grundkursen i journalistik på Stockholms universitet (JMK vid Karlaplan). Idag fick jag emellertid ett brev där det stod att jag var välkommen som reserv till uppropet för journalistik- och medieprogrammet på Södertörn. Till saken hör att jag ursprungligen var mest intresserad av det programmet, men jag har fått höra att JMK är mest välrenommerat.

Nu är jag då bara reserv på Södertörn, men vilken utbildning ska jag välja om jag skulle få en plats även på Södertörn? Jag tänker gå på båda uppropen, för man blir väl inte struken från den ena förrän man betalat kåravgiften för den andra?

Journalistik och multimedia på Södertörn är ett helt program på 180 poäng, medan JMK är en grundkurs på 60 poäng (förmodligen kommer jag läsa någon av deras påbyggnadskurser också).

Någon som kan berätta lite mer om de båda och motivera era personliga val?
Citera
2007-08-18, 22:28
Medlem
Deannas avatar
Inga personliga erfarenheter, men min syster började på programmet Journalistik, människa och miljö på Södertörn och det var tydligen skit så hon hoppade av.. Har haft många vänner som studerat på Södertörn och de flesta säger samma sak.. läs någon annan stans..

Jag föreslår att du tar kursen på SU istället.
Citera
2007-08-18, 22:59
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag föreslår att du tar kursen på SU istället.

Jag instämmer med Deanna. Samtliga av mina vänner som har studerat på Södertörn har varit missnöjda med utbildningen. Vidare kan jag konstatera att nästintill samtliga studenter som hade bytt sin utbildning från Södertörn till SU på c-nivån inom min samhällsvetenskapliga disciplin hade stora svårigheter att tillgodogöra sig kurserna - i synnerhet vad gäller kvantitativ medodologi.

Södertörn verkar vara ett avancerat komvux - varken mer eller mindre.
Citera
2007-08-18, 23:48
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Har sju år som journalist bakom mig och har aldrig haft en kollega från Södertörn. Bara som en hint...
Citera
2007-08-19, 00:23
Medlem
Om du öht ska plugga journalistik så.. JMK. Det är inte ens ett svårt val. Södertörn? Var det fullt på SFI eller??
Citera
2007-08-19, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha Johoansson
Har sju år som journalist bakom mig och har aldrig haft en kollega från Södertörn. Bara som en hint...
Jag tror jag nöjer mig med det.
Citera
2007-08-19, 13:05
Medlem
Realinvestings avatar
Håller med dem andra. Södertörn är bara ett annat namn för skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in