Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-18, 22:07
Medlem

Hej!
Det är så att när mna installerar windows så får mna ju skapa ett konto..

Men det finns ju ett administratör konto på datorn med.
Hur ändar man admin lösen?
Jag kan inte hitta användaren Administratör.
Citera
2007-08-18, 22:10
Medlem
Pasolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar

Hej!
Det är så att när mna installerar windows så får mna ju skapa ett konto..

Men det finns ju ett administratör konto på datorn med.
Hur ändar man admin lösen?
Jag kan inte hitta användaren Administratör.

Start -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> Användarkonton
Citera
2007-08-18, 22:49
Medlem
En till fråga i samma tråd, hur ställer jag in så att mna lär skriva ett lösenord om man ska kunna komma in i en mapp som jag har delat ut via nätverket?
Citera
2007-08-19, 04:29
Bannlyst
egenskaper för mappen->dela ut->tillåt följande antal användare/behörigheter
när någon behörig ser mappen i nätverket och klickar på den måste ett password anges som du bestämt för just den användaren, han loggar in på din mapp via dina gästkontoanvändare sas.
Citera
2007-08-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkaloid
egenskaper för mappen->dela ut->tillåt följande antal användare/behörigheter
när någon behörig ser mappen i nätverket och klickar på den måste ett password anges som du bestämt för just den användaren, han loggar in på din mapp via dina gästkontoanvändare sas.

När jag testar att logga in i mappen så står det att jag inte har behörighet.

Jag skriver mitt användarnamn och lösen som jag har för inloggnign i windows på den datorn som delar ut mappen när jag försöker komma åt den via en annan dator.

Jag kommer inte in i mappen.
Citera
2007-08-19, 12:47
Bannlyst
Det där är ju lite skumt, man har administratörsrättigheter när man installerar windows. Antag att man väljer kontonamnet "Administratörsballen". Sem ska man ju skapa ett anat konto som man använder till "vardags", så har jag lärt mig, ett begränsat konto. Då skapar jag ett annat konto som heter "Vardagens"
Fine!

Men även när jag loggar in på mitt konto med administratörsrättigheter (Administratörsballen) så har jag ändå inte totala administratörsrättigheter!
Dock, om man startar om datorn i "felsäkert läge" kan man logga in på ett konto som heter "administratör", och då har man rätt att göra grejer man inte kan på sitt vanliga administratörskonto Administratörsballen. Typ ändra rättigheter för vem som äger vissa filer (en del filer blir "ägda" av systemet, och om man är inne på sitt vanliga administratörskonto har man inte rätt att ändra dessa rättigheter, och kan inte ta bort vissa filer) .. Varför är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in