2007-08-18, 19:46
Medlem
Barringtons avatar
Frågan kan tyckas fånig, men tanken har gnagt mig i snart en månad om en forumstart om hur gemene flashbackare på mode&livsstils forumet förvarar sina kläder.

Hur förvarar ni t. ex eran stickade tröja, skjortan, jeansen eller exklusivare t-shirts... Är det allt upp på galgen? Eller är det bättre för kläderna ur ett slitningsperspektiv att ha den stickade tröjan liggandes i en låda snyggt vikt istället för hängandes på en galge(med slitningar i axlar som följd?)...

Eller är jag överpetig som tror att det skulle göra någon skillnad?

För tillfället bör jag kanske tillägga så ser min uppdelning ut på följande sätt:

Jeans - i låda
T-shirts för träning/ordinary use - i låda
T-shirts med spec. tryck - på galge
Tröjor - galge
Jacka/trench- galge
skjortor - galge

Jag sorterar mycket också efter "hel outfit". Dvs. Skjorta med tillhörande pullover, eller jeans med passandes t-shirts bredvid i skåpet...
Citera
2007-08-18, 19:49
Medlem
JazzforMiless avatar
Jag galgar upp allt som går, och får plats. Det blir så att säga "andrasorteringen" som blir ihopvikta. Skjortor är ju skönare att ha på galge, stickat gör inte så mycket, men min garderob blir så plottrig om de skall ligga under skjortorna, så de får hänga bredvid istället. Allt är givetvis sorterat, pikéer för sig, skjortor för sig, osv. osv.
Citera
2007-08-18, 20:15
Medlem
csts avatar
Som ovanstående skribent så hänger jag upp allt som får plats. Prioriterat är plagg som lätt blir skrynkliga eller mår bra av att få luftas då och då.
Citera
2007-08-18, 21:43
Medlem
Magrats avatar
Har i princip allt uppgalgat! Undantag för underkläder, strumpor och plagg som tappar formen av att hänga som t.ex. extremt stretchiga material och stickade tröjor.
Citera
2007-08-18, 21:47
Medlem
storytellers avatar
Jag har ett dressing-room men jag är alldeles för lat för att hänga upp saker och ting där inne. Det mesta ligger i lådor på golvet förutom kavaj/skjortor som hänger på galgar.
Citera
2007-08-18, 21:49
Medlem
Jag har gjort lumpen men fortfarande så ligger allt i en hög på soffan.
Citera
2007-08-18, 21:59
Medlem
Koolaids avatar
Väldigt bra grej, pojkar; skoblock och galgar skall vara i ceder-trä

Suger upp rök och annat urrk på ett suveränt sätt.
Citera
2007-08-18, 22:45
Medlem
F5MMANs avatar
Byxor, skjortor upphängda i galga. Tröjor, t-shirtar, kalsonger och strumpor i "garderobs fack".

Och nu vad?
Citera
2007-08-18, 23:06
Medlem
Sotiss avatar
Underkläder i sovrumsbyrå. Troslåda, strumplåda. Bh-låda, allt annat-låda.

Uteplagg i hallbyrå. Vantlåda, halsdukslåda, mösslåda, raggsockslåda, allt annat-låda.

Blusar, kjolar och klänningar på galge, sorterade efter årstid.

Trådbackar med högar: långärmat, kortärmat, linnen och ärmlöst, tjocktröjor och stickat, shorts, badkläder och saronger-hög, nattkläder, myskläder, jeanshög, övriga byxor.

Jag stuvar runt vår och höst så det man använder hänger/ligger lättillgängligt.

Dessutom finns en kroklist där det hänger halvskitiga kläder, sånt som går att använda en dag till. Lägger aldrig in kläder jag använt i garderoben igen.
Citera
2007-08-18, 23:27
Medlem
RyssJävels avatar
Jeans - i en hög på stolen
T-shirts för träning/ordinary use - i en hög på stolen
T-shirts med spec. tryck - i en hög på stolen
Tröjor - i en hög på stolen
Jacka/trench- i en hög på stolen
skjortor - i en hög på stolen
Citera
2007-08-18, 23:33
Medlem
Kapads avatar
På Flashback är ingen fråga konstig.

Jag galgar skjortor, långärmade tröjor och ibland vissa finare t-shirts. Annars hänger jag upp allt mitt textilbohag på torkställningen i mitt vardagsrum. Jag låter det mesta sedan ligga där även efter det torkat. Sparar en massa tid på att slippa hänga upp - torka - hänga upp igen. Springer bara ner till T-stugan med en full tvättkorg, kör två maskiner, slänger i korgen, upp och hänger upp. Sedan ligger allt färdigt för mig. När ställningen är tom och korgen full är det dags att tvätta igen.

Nästan allt jag äger är svart eller vitt och tvättas i 40 respektive 60 grader. Enklare än så blir det inte. Jag förstår mig inte på (framförallt kvinnor) som ska ha 300 plagg varav hälften måste tvättas för hand eller någon annan specialvariant. Det materiella får inte sno för mycket tid från det livsnödvändiga idisslandet framför Flashback.
Citera
2007-08-19, 00:43
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Jeans - i en hög på stolen
T-shirts för träning/ordinary use - i en hög på stolen
T-shirts med spec. tryck - i en hög på stolen
Tröjor - i en hög på stolen
Jacka/trench- i en hög på stolen
skjortor - i en hög på stolen