• 1
  • 2
2007-08-18, 19:13
Medlem
Hur svårt är det att att ta körkort för lätt motorcykel egentligen?
Jag har haft b-kort i två år (är 23 år) men i princip aldrig suttit på något tvåhjuligt. Teoriprovet är ju en no-brainer men hur ser en uppkörning för en 125a ut?
Fungerar det att köpa en billig manuell moped typ honda mt50 och öva med som man sen säljer, kan man applicera det man läst i mc-teorin på mopeden sen?

Har som sagt noll erfarenhet av tvåhjuligt men kört en del bil, är det realistiskt att komma under 10.000kr för ett a1?
Citera
2007-08-18, 19:21
Medlem
core_s avatar
Spontant undrar jag bara varför du vill ha A1? Bättre att ta A på en gång eftersom du ändå har åldern inne för det
Citera
2007-08-18, 19:28
Medlem
milks avatar
Hmm, givetvis ser all praktik ut exakt lika dant på alla tre mc-klasser...Så varför ta A1?

(Är du månne 16/17?)

Under 10k, hmm, du hamnar nog RUNT 10k, räkna med det, sen vet vi ju inte hur bra du är sen när det väl gäller!
Citera
2007-08-18, 19:48
Medlem
Olergikons avatar
Ta ett vanligt A-kort. Vill du tvunget ha ett A1 så kommer nog uppkörningskontrollanten att undra vad som är fel med dig och vara extra grinig... Sedan står inte "lätt" för lättkörd utan för att motorcykeln inte väger så mycket och har liten motor. Jag tycker större motorcyklar ofta är lättare att köra, eftersom de är stabilare och beter sig bättre när man kommit upp i fart.

Vet inte om det där med moppen, bättre att lägga pengarna på några extra körlektioner, det ger nog mer. Klart att det är bra att ha kört moppe innan, men du lär dig nog fort. Mitt kort gick på strax över 10k för ett år sedan och då har jag kört en del mc privat och mycket moppe i fjunåren, samt har en viss promille bensin i blodet. Men jag snålade inte med lektionerna, utan satsade på att klara direkt.
Citera
2007-08-18, 19:59
Medlem
Hade hoppats att det praktiska körprovet var enklare för behörighet a1 och att man på det viset slapp en del av jobbet man har när man tar den tyngre behörigheten(tyckte att övningsköra för b-kort var brutalt skittråkigt).
Sen kostar ju en 125cc hoj inte speciellt mycket pengar och har mer än tillräckligt med kraft för mig.
Så det praktiska körprovet är altså 100% identiskt för behörighet a1 och a(med undantag att man utför proven på olika fordon såklart)?
Citera
2007-08-18, 20:01
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontet
Hade hoppats att det praktiska körprovet var enklare för behörighet a1 och att man på det viset slapp en del av jobbet man har när man tar den tyngre behörigheten(tyckte att övningsköra för b-kort var brutalt skittråkigt).
Sen kostar ju en 125cc hoj inte speciellt mycket pengar och har mer än tillräckligt med kraft för mig.
Så det praktiska körprovet är altså 100% identiskt för behörighet a1 och a(med undantag att man utför proven på olika fordon såklart)?

JA!
Citera
2007-08-18, 20:05
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontet

Ja det är ingen som helst skillnad.

A1 är för 16-åringar. Ingen över 18 med lite självrespekt tar ett A1-kort (!!!)
Citera
2007-08-18, 20:06
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Ja det är ingen som helst skillnad.

A1 är för 16-åringar. Ingen över 18 med lite självrespekt tar ett A1-kort (!!!)

HAHAHA, sant!!!
Citera
2007-08-18, 20:15
Medlem
Jpms avatar
Vet inte vad för slags 125 cc dom har idag på trafikskolan, men när jag tog kortet -89 så va det en yamaha rd125lc på ca 20 hk.
Citera
2007-08-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpm
Vet inte vad för slags 125 cc dom har idag på trafikskolan, men när jag tog kortet -89 så va det en yamaha rd125lc på ca 20 hk.

Fast nu är det lagligt med högst 11 kw för lätt.

TS: Kör upp på en lättare tung hoj så blir det i princip likadant som med lätt fast lättare. (Fan vad mycket lätt )
Citera
2007-08-18, 21:58
Medlem
Det finns tre klasser på mc-kort nu, A1 lätt, A begränsad och A obegränsad

A1 får man som sagt ta vid 16 år, max 125 cc motor, max 11 Kw ELLER 0.16 Kw/kg, alltså en viktmässigt lätt hoj kanske bara får ha 8 KW!
Blir aldrig ett tungt kort, när du blir 18 måste du göra en ny uppkörning för att få A begr.

A begränsad Får man ta vid 18 år, fri volym, men max 21 Kw, samt en viss effekt/vikt, men det kan jag inte i huvudet nu... Inget problem om du inte kör en hoj på under 110 Kg eller så... När du haft kortet i 2 år blir det automatiskt obegränsat

A obegränsad får man ta vid 21 år, och då får man köra allt!

Att du skulle ta något annat än A obegränsat är vansinne, du får ju ändå köra hur små hojar som helst!

11 KW=16 Hk 21 KW=35Hk
Citera
2007-08-18, 22:01
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Powerhead
Det finns tre klasser på mc-kort nu, A1 lätt, A begränsad och A obegränsad

A1 får man som sagt ta vid 16 år, max 125 cc motor, max 11 Kw ELLER 0.16 Kw/kg, alltså en viktmässigt lätt hoj kanske bara får ha 8 KW!
Blir aldrig ett tungt kort, när du blir 18 måste du göra en ny uppkörning för att få A begr.

A begränsad Får man ta vid 18 år, fri volym, men max 21 Kw, samt en viss effekt/vikt, men det kan jag inte i huvudet nu... Inget problem om du inte kör en hoj på under 110 Kg eller så... När du haft kortet i 2 år blir det automatiskt obegränsat

A obegränsad får man ta vid 21 år, och då får man köra allt!

Att du skulle ta något annat än A obegränsat är vansinne, du får ju ändå köra hur små hojar som helst!

11 KW=16 Hk 21 KW=35Hk

Nej
11 KW = 15Hk & 21KW = 29Hk (28,56 egentligen, men jag tog mig friheten att avrunda)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in