2007-08-19, 11:59
Medlem
Neffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Men du

1. Jag fyllepostar för ovanlighetens skulll
2. Jag har haft en pojkvän som har kört på samma stil som du gör.

Hon är en vuxen människa, istället för att tvinga på dina åsikter och idela tycker jag att du ska respektera henne som en vuxen jävla människa. Det är enormt kränkande när ens partner kommer med såna krav.

Varför får hon inte snusa för dig?

(och vad rar du verkar när du säger sådär. jag är en sucker för smicker)

För att det är jävligt avtändande, ser äckligt ut och hon har själv haft den åsikten (typ kommenterat att de ser ofräscht ut me tjejer som snusar om vi sett nån). Vad jag ser de som så är de min brors fel (delvis) att hon håller på, eftersom han hela tiden prackar på henne snus.
Har snackat me han å bett han lägga av med det, samt sagt till tjejen att "Du får snusa om det är det du själv vill, men räkna inte med hångel från mig ifall du har en snus inne". Vill bara inte att hon lovar nått å sen ger blanka fan i det, även om det nu är skitsaker.
Citera
2007-08-19, 12:01
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neff
För att det är jävligt avtändande, ser äckligt ut och hon har själv haft den åsikten (typ kommenterat att de ser ofräscht ut me tjejer som snusar om vi sett nån). Vad jag ser de som så är de min brors fel (delvis) att hon håller på, eftersom han hela tiden prackar på henne snus.
Har snackat me han å bett han lägga av med det, samt sagt till tjejen att "Du får snusa om det är det du själv vill, men räkna inte med hångel från mig ifall du har en snus inne". Vill bara inte att hon lovar nått å sen ger blanka fan i det, även om det nu är skitsaker.
Men då kanske du inte ska tvinga fram löften?

Att du säger att det inte blir nåt hångel när prillan är inne tycker jag är fullt acceptabelt (till och med att rekommendera) men att hon ska ge upp snusen för att du tycker att det ser fult ut - komigen nu.. hur ytlig får man vara? Du försökte inte ens vara smart och ta upp hälsoaspekten istället?
Det viktiga här är inte att din tjej får snusa, utan att du inte ska ta dig friheter som du inte har.
Citera
2007-08-19, 12:12
Medlem
Neffs avatar
Citat:

Att du säger att det inte blir nåt hångel när prillan är inne tycker jag är fullt acceptabelt (till och med att rekommendera) men att hon ska ge upp snusen för att du tycker att det ser fult ut - komigen nu.. hur ytlig får man vara? Du försökte inte ens vara smart och ta upp hälsoaspekten istället?
Det viktiga här är inte att din tjej får snusa, utan att du inte ska ta dig friheter som du inte har.

Hälsoaspekten har jag redan tagit upp, men eftersom jag inte är speciellt hälsosam av mig själv faller det nog på den biten (jag drar inte i mig cancer frivilligt iaf, men hmm, annat skit..). Men jag vet inte, jag ser ingen mening alls i att snusa eller röka (på heltid), är inte vackert, luktar inte gott, gör inget bra med din kropp, kostar pengar.

Jag har inte tvingat henne att lägga av, som folk verkar tro här. Vi disskuterade varför hon börjat snusa, varför jag inte gillade det (jag måste ju få ha en åsikt angående det iaf), jag drog upp en massa nackdelar (lät säkert som nån ungdomsrådgivare) etc. Ungefär en timme efter vi släppt det sa hon "Jag ska sluta snusa dagen jag slutar mitt jobb (de där me lugnande effekt), jag lovar". Var inget påtvingat utan hennes eget förslag, jag frågade om hon menade det, ja det gjorde hon. Skakade hand å frid å fröjd. Resten har jag återgett.
Citera
2007-08-19, 12:29
Medlem
Charmas avatar
Många som snusar eller röker ångrar ju efter några år att de började (pga alla negativa effekter som neff räknade upp). Om man då kan hjälpa någon genom att säga rätt saker när de är i inledningsskedet av att bli vane-snusare/rökare, så kommer de förmodligen tacka en senare. Vet flera killar som slutat snusa (bl.a. min systers man), som är tacksamma för att de haft en tjej som ställt krav på dem. De mår bättre, och sparar pengar.

Jag har inget emot kompisar som snusar (alltså de är på inget sätt sämre människor, jag älskar dem för vem de är), men jag tycker att själva grejen är ganska onödig, och uppskattar verkligen att min nuvarande sambo inte har någon av desa vanor.

Hade en klasskompis på högskolan som var över 20, som började snusa då. Började smaka av en annan klasskompis på raster osv. Sa till honom då att tänk igenom vad du gör, vill du verkligen detta? Du är inte 15 och faller för något grupptryck, och kan inte skylla sen på att "det bara blev så, jag var ung och dum". Men han struntade i det och vart fast. Han har försökt sluta flera gånger de sista åren men ännu inte lyckats.
Citera
2007-08-19, 19:03
Medlem
Citat:
Yo!

Under sommaren började min flickvän snusa, delvis pga. att hon umgåtts med min bror, som snusar, och hela tiden "öh, skaru ha en snus, jo kom igen, ta en snus, här ta en snus!". Inget jag gillar, alls. Har sagt att ifall hon börjar röka (sagt det i början av förhållandet) så blir de hejdå, hur mycket jag än älskar henne. Har också uttryckt att jag är emot att hon snusar. Hon säger då att hon ska sluta samma dag som hon slutar sommarvikariat, eftersom hon behöver ha en snus på jobbet (fan vet jag varför, lugnande eller nått). Vi skakar hand på de å allt verkar lugnt. Så, dagen kommer (förra söndagen) och hon har sen dess inte tagit någon snus, vad jag vet om, och lovat att inte heller göra det. Så idag när vi är ute å cyklar i stan så ser jag en liten bulle under läppen, frågar ifall hon har en snus inne och hon undviker att svara, frågar igen och får ett "ja, men asså..." . Givetvis lackar jag.

Till saken hör att jag, kvällen innan, lovat att ta en snus dagen efter (jag har snusat förr, så det skulle inte bli nån "pirrig första gång" eller nått..), bara för att hon vill se mig snusa. Iaf, jag ber om att få snusdosan (ta en snus) men slänger den i vattnet eftersom ja inte vill se fanskapet. Hon lackar å drar hem, jag å en polare drar vidare å gör de vi skulle göra.

Kom hem nyss å skulle prata me henne, men hon verkar bara vända "du lovade å ta en snus, men gjorde inte de, jag lovade att inte snusa, men gjorde de, då är vi kvitt". Enligt mig gör 2 fel inget rätt. Jag blir irriterad på henne eftersom hon lovat mig att sluta, innan hon blir beroende (fan, verkar ju redan va försent) men när hon bryter det så vänder hon bara skiten mot mig. Vill ju kunna lita på henne, men blir jobbigt när småsaker inte ens funkar...

Vet inte vart ja vill komma, kanske nå tips på vad ja ska göra, få henne sluta, för ja pallar fan inte ha en tjej som snusar eller röker, på fester är det ok, även om jag inte gillar de då heller.

Fan va långt de vart...

MEN HERREGUD, är det du som är bruden i erat förhållande eller ? låt bruden snusa om hon vill, låt henne röka också om det är nödvändigt !
Citera
2007-08-19, 19:08
Medlem
Fysmans avatar
Citat:
Yo!

Under sommaren började min flickvän snusa, delvis pga. att hon umgåtts med min bror, som snusar, och hela tiden "öh, skaru ha en snus, jo kom igen, ta en snus, här ta en snus!". Inget jag gillar, alls. Har sagt att ifall hon börjar röka (sagt det i början av förhållandet) så blir de hejdå, hur mycket jag än älskar henne. Har också uttryckt att jag är emot att hon snusar. Hon säger då att hon ska sluta samma dag som hon slutar sommarvikariat, eftersom hon behöver ha en snus på jobbet (fan vet jag varför, lugnande eller nått). Vi skakar hand på de å allt verkar lugnt. Så, dagen kommer (förra söndagen) och hon har sen dess inte tagit någon snus, vad jag vet om, och lovat att inte heller göra det. Så idag när vi är ute å cyklar i stan så ser jag en liten bulle under läppen, frågar ifall hon har en snus inne och hon undviker att svara, frågar igen och får ett "ja, men asså..." . Givetvis lackar jag.

Till saken hör att jag, kvällen innan, lovat att ta en snus dagen efter (jag har snusat förr, så det skulle inte bli nån "pirrig första gång" eller nått..), bara för att hon vill se mig snusa. Iaf, jag ber om att få snusdosan (ta en snus) men slänger den i vattnet eftersom ja inte vill se fanskapet. Hon lackar å drar hem, jag å en polare drar vidare å gör de vi skulle göra.

Kom hem nyss å skulle prata me henne, men hon verkar bara vända "du lovade å ta en snus, men gjorde inte de, jag lovade att inte snusa, men gjorde de, då är vi kvitt". Enligt mig gör 2 fel inget rätt. Jag blir irriterad på henne eftersom hon lovat mig att sluta, innan hon blir beroende (fan, verkar ju redan va försent) men när hon bryter det så vänder hon bara skiten mot mig. Vill ju kunna lita på henne, men blir jobbigt när småsaker inte ens funkar...

Vet inte vart ja vill komma, kanske nå tips på vad ja ska göra, få henne sluta, för ja pallar fan inte ha en tjej som snusar eller röker, på fester är det ok, även om jag inte gillar de då heller.

Fan va långt de vart...

Eeee dagens i-landsproblem: "Min flickvän snusar".
Tycker det låter som du är kvinnan i detta förhållande. Relaxa en smula. Du kan inte styra folk bara för att ni råkar vara ihop...
Citera
2007-08-19, 19:17
Medlem
Daineas avatar
Timeout! Vänta, låt mig se om jag fattat detta rätt: du helt sonika kastade hennes snus i vattnet?
Hade en tjej gjort samma sak mot mig så hade jag sett till att hon hamnade berdvid snuset och sen hade hon gjort tryggast i att aldrig hört av sig igen.

Jösses; jag kan förstå att du är något så ovanligt som en extremistisk renlevnadsmänniska, det är väl gott nog, men att tvinga på andra samma typ av leverne funkar inte, man måste ge varandra lite lebensraum...
Citera
2007-08-19, 23:04
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Citat:

Hon behöver ju inte lova något hon inte vill. Personligen tycker jag att det är rätt jäkla oacceptabelt att lova något som man inte tänker hålla. Men så har jag ju blivit bränd i sån situation också, så jag är väl inte helt opartisk.
Citera
2007-08-19, 23:22
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av death_in_a_box
Hon behöver ju inte lova något hon inte vill. Personligen tycker jag att det är rätt jäkla oacceptabelt att lova något som man inte tänker hålla. Men så har jag ju blivit bränd i sån situation också, så jag är väl inte helt opartisk.
Visst.
Men jag vet hur det är med en besviken pojkvän vars högsta önskan är att man säger "okej, jag ska aldrig.." och då är det lätt hänt att man lovar mer än vad man vill.
Men visst, man ska inte lova något man inte tänker hålla. Hon kanske har lärt sig det till nästa gång och står på sig lite bättre
Citera
2007-08-19, 23:58
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Citat:
Men jag vet hur det är med en besviken pojkvän vars högsta önskan är att man säger "okej, jag ska aldrig.." och då är det lätt hänt att man lovar mer än vad man vill.
Men visst, man ska inte lova något man inte tänker hålla. Hon kanske har lärt sig det till nästa gång och står på sig lite bättre
Mjo, man lär sig väl efter första gången att det gör mer ont när partnern blir besviken över ett brutet löfte än när h*n blir besviken över ett olovat löfte.
Citera
2007-08-20, 10:42
Medlem
Jag håller med Filofax i denna diskussion. Man "ska" inte lova mer än man kan hålla, men det är väldigt, väldigt lätt att göra det - speciellt i en situation där det handlar om att sluta med ett invant beteende, mönster eller beroende.

Då handlar det ju lite om att personen som blivit lovad, kan förstå att han blivit lovad kanske lite, lite för mycket, och kan tänka sig att rucka sig själv ett par centimeter och kanske se mellan fingrarna ett par gånger. Samtidigt verkar det som att trådstartarens flickvän vill "testa gränserna" och se hur långt hon kan styra upp det här, utan att trådstartaren lägger sin snus-förvanskande näsa i blöt.

Nu gäller det för dig att bli sams med tjejen om detta, och enas om ett beslut.
Citera
2007-08-20, 12:26
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob23
Kvinnor som snusar är fan det vidrigaste som finns.

Skulle ALDRIG någonsin knulla en sådan. Jag blir lika äcklad av kvinnor som snusar som jag blir av bögar, araber och killar i trånga jeans (ni vet såna där där kuken ej får plats). Fy fan!

Min polares fd flickvän lovade heligt att hon skulle sluta snusa general portion. Han tog henne på orden och gick sedan ner på henne när hon låg i brygga en lördagskväll. Då hade busflickan stoppat upp en portionssnus i muffen istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in