2007-08-18, 16:00
Medlem
Jag hade tidigare ett Nvidia GeForce 5900-kort, och det var ett väldans strul att få igång Ubuntu.
Efter en hel dags guidande av Bossieman fungerade det och allt flöt på fint.
Jag har nu bytt grafikkort och har ett ATI Raedon X1650 Pro.
När jag försöker att starta Ubuntu får jag upp ett felmeddelande som talar om att X-servern inte kan starta, och det är förståeligt.
Jag körde kommandot
Kod:
sudo envy -t
och valde att radera Nvidia-drivisarna.
Det gick bra och filerna raderades.
Sen tryckte jag "Install ATI Drivers" men fick då upp en hel radda olika felmmeddelanden.

Hur gör jag för att få igång det grafiska gränssnittet igen?

Tack på förhand,
fiskfest
Citera
2007-08-18, 20:36
Medlem
Börja med att ta bort xorg.conf (ta backup). Starta om datorn och hoppas på att det fungerar.
Om inte, eller om X startar med låg upplösning/dålig grafik, installera senaste ATI drivrutinerna:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=530410

Lycka till!
Citera
2007-08-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Börja med att ta bort xorg.conf (ta backup). Starta om datorn och hoppas på att det fungerar.
Om inte, eller om X startar med låg upplösning/dålig grafik, installera senaste ATI drivrutinerna:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=530410

Lycka till!

Om han tar bort xorg.conf så kommer väll X inte att fungera överhuvudtaget, eller?

Testa att köra xorgconfig och skapa en ny xorg.conf fil, lite knepigt men det löser sig nog.
Citera
2007-08-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Claesson_
Om han tar bort xorg.conf så kommer väll X inte att fungera överhuvudtaget, eller?

Testa att köra xorgconfig och skapa en ny xorg.conf fil, lite knepigt men det löser sig nog.
De senare Xorg versionerna försöker att konfa sig själva så gått det går. Om det misslyckas så blir det "vesa" i 640x480.

Men Xorg 7.3 Fixar faktiskt att ställa in "radeon" drivrutinen + alla 4:3 upplösningar upp till 1600x1200 med mitt ATI X300.
Citera
2007-08-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Tack så mycket för hjälpen.
Jag gjorde som du skrev och efter en reboot startade X, t.o.m. med rätt upplösning!

En liten fråga bara, vad använder man för program/codecs för att spela upp HD-material?
I Windows använder jag MPC med CoreAVC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in