2007-08-18, 14:45
Medlem
bees avatar
Jag får ingen snurr på fläkt fan. antar att jag kopplat jorden fel...

fläkten har iaf bara plus och minus,
Strömkablen jag kopplar in har plus minus och jord,

hur får man snurr på det? finns ju ingenstans i fläkten där jag kan lägga jorden.... ?
Citera
2007-08-18, 21:40
Medlem
Stockos avatar
Hemelektronik -> Bostad

/Mod
Citera
2007-08-19, 00:22
Medlem
tjaboooos avatar
Med tanke på att du pratar om + och - så rekommenderar jag STARKT att du kontaktar en elektriker.

Det är växelström du leker med och inte likström och där finns inte + och - utan fas och nolla.

Jord är ALLTID gulgrön utom i gamla installationer där den kan va röd.
Nollan är ofta men inte alltid blå.
Fas är ofta men inte alltid brun.
Citera
2007-08-19, 00:43
Medlem
DennisOlofs avatar
Mitt tips är att testa fläkten innan du monterar upp den så du har koll på att den funkar och hur du ska göra.

Många fläktar kommer med någon form av anvisningar hur man ska montera. Finns även mer avancerade med timer, fuktavkänning och gud vet vad.

Annars är det ju som dom andra säger. I en modern installation är den "blåa" alltid "nollan". Sedan kan det vara svart eller brun som är vanligast (tror jag) som är fas.

Och gul/grön är jord. I äldre installationer var det oftast röd som var jord.

Kolla med multimeter så är du säker, mellan fas och nollan är det 230v, mellan nollan och jord 0v (eftersom det är TN-C system, nollan och jord separeras föst i propskåpet). Mellan fas och jord är det 230v.

Är man osäker kan man kolla bakom propskåpet, då ser man vilka färger som används, men man ska ändå alltid mäta och kolla för att vara 100 på att det är rätt. Numera brukar man dessutom använda samma färger i installationer för att det ska bli lättare att felsöka osv.
Citera
2007-08-22, 20:09
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee
Jag får ingen snurr på fläkt fan. antar att jag kopplat jorden fel...

fläkten har iaf bara plus och minus,
Strömkablen jag kopplar in har plus minus och jord,

hur får man snurr på det? finns ju ingenstans i fläkten där jag kan lägga jorden.... ?

Näe, de flesta fläktar (typ pax osv.) behöver ingen jord, men däremot kan det finnas någon styrningsplint på de mer avancerade modellerna, är du helt säker på att det står + och - och inte L och N ? Kolla instruktionsboken och förvissa dig om att den verkligen ska ha 230AC.
Citera
2007-08-22, 23:08
Medlem
bloinks avatar
Är höljet av plåt, så kan det finnas en plint till jorden där.
Dock har detta inte med själva funktionen att göra, men ack så viktigt.

Tag kontakt med en elektriker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in