2007-08-19, 21:08
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
ricotta fyllda ravioli med olivolja och lite parmesan ost. eller en sorts smördeg fylld med spenat som du lagat med lite grädde och ost.

Precis, något sådant fungerar tillsammans med ett gott rödtjut. Att du är vegetarian kan väl en köttätande kille ta men jag hoppas att du dessutom inte är nykterist

Men tyvärr finns det inte mycket som slår en saftig köttbit, bea och potatis i någon form: råstekt, gratäng eller ugnsbakad.
Citera
2007-08-20, 21:40
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Precis, något sådant fungerar tillsammans med ett gott rödtjut. Att du är vegetarian kan väl en köttätande kille ta men jag hoppas att du dessutom inte är nykterist

Men tyvärr finns det inte mycket som slår en saftig köttbit, bea och potatis i någon form: råstekt, gratäng eller ugnsbakad.

Nej nykterist kan jag knappast påstå att jag är. Jag är inte den som spottar i glaset, kan man säga.

Men ärligt talat, kött, potatis och bea, LITE fantasi kan man väl ändå ha? Känns en smula uttjatat...
Citera
2007-08-20, 22:10
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Nej nykterist kan jag knappast påstå att jag är. Jag är inte den som spottar i glaset, kan man säga.

Men ärligt talat, kött, potatis och bea, LITE fantasi kan man väl ändå ha? Känns en smula uttjatat...

He he, män är enkla varelser

Men det spelar nog inte så stor roll vad du bjuder på, det är kul att bli bjuden på middag
Citera
2007-08-22, 14:57
Medlem
apoteks avatar
Sådärja! Tack för alla tips! Här följer en uppdatering för de som är intresserade:

Nu har jag bjudit den hete och köttätande mannen på middag. Jag bestämde mig för att köra på temat "Simpelt men Smaskigt".

Som en slags förrätt, eller snarare snacks, körde jag friterad ost. Inte så nyttigt, men VÄLDIGT gott.
Huvudrätten blev rätt och slätt en stor plåt med ugnsrostade fina färska grönsaker, lök, vitlök (lite otaktiskt kanske, men vafan) med indisk kryddning, och för att göra det lite mer matigt gjorde jag paneer och hade i. Det är en indisk färskost som man gör på mjölk och citron. Potatis hade jag i också för att det skulle kännas mer som en hel måltid. Och så mängder av färska örter.
Och så givetvis massa fina tillbehör: krutonger och örtkräm och lite sånt där tjafs. Samt öl och vin.

Det blev succé kan jag också meddela, och den hete och köttätande mannen åt nästan upp hela plåten själv. Ibland får man köra enligt devisen less is more.

Och så desserten...så långt kom vi aldrig.
Citera
2007-08-22, 15:09
Medlem
Köses avatar
Bra jobbat Apotek! Kan gissa att mannen var mycket nöjd med middagen och...

...ja, "desserten" om vi kan kalla det så ändå.
Citera
2007-08-22, 15:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Och så desserten...så långt kom vi aldrig.
Eller så gjorde ni .

~Paul~
Citera
2007-08-22, 15:20
Medlem
dePauls avatar
Faktum är att det är en sak som stör mig i samband med denna tråd.

Dessa dagar när det är så populärt att vara feminist och likställa könen - bla, bla, bla så tog du resolut kommandot och lagade vegetarisk mat eftersom det är den formen du själv äter.

Du tog med andra ord inte hänsyn till gästen i första hand utan du gick efter dina egna preferencer först.

Om jag skall tala för mig själv (och som man) så hade jag i första hand tagit hand om tjejens behov och långt därefter mina egna. Förstår du vart jag syftar? Hade jag varit vegetarian så hade jag till 100% säkerhet lagat två olika rätter. En vegetarisk och en animalisk.

Men likställdhet mellan könen kanske inte betyder samma sak beroende på om man är tjej eller kille .

~Paul~
Citera
2007-08-22, 15:20
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Bra jobbat Apotek! Kan gissa att mannen var mycket nöjd med middagen och...

...ja, "desserten" om vi kan kalla det så ändå.

Det var han...faktum är att han lovade att bjussa mig på middag någon gång nästa vecka. Victory!
Citera
2007-08-22, 15:23
Medlem
Giggis avatar
Funderade lite på det dePaul skrev. Inte ur feministisk synvinkel utan mer ur det som handlar om värdskap och att tillgodose gästens behov.

Om jag bjuder en vegeterian på middag färväntas jag göra en extra rätt till denna person om den mat jag serverar innehåller kött. Varför fungerar det inte omvänt?

Jag är inte alls förtjust i vegetariska rätter, äter sällan grönsaker och gillar verkligen inte de substitut för kött som serveras i vegetariska hem. Men trots det får jag ingen specialkost när jag blir bjuden på middag.
Citera
2007-08-22, 15:24
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Faktum är att det är en sak som stör mig i samband med denna tråd.

Dessa dagar när det är så populärt att vara feminist och likställa könen - bla, bla, bla så tog du resolut kommandot och lagade vegetarisk mat eftersom det är den formen du själv äter.

Du tog med andra ord inte hänsyn till gästen i första hand utan du gick efter dina egna preferencer först.

Om jag skall tala för mig själv (och som man) så hade jag i första hand tagit hand om tjejens behov och långt därefter mina egna. Förstår du vart jag syftar? Hade jag varit vegetarian så hade jag till 100% säkerhet lagat två olika rätter. En vegetarisk och en animalisk.

Men likställdhet mellan könen kanske inte betyder samma sak beroende på om man är tjej eller kille .

~Paul~

Näru Paul, nu tycker jag du resonerar knäppt. För det första så har jag varit vegetarian i mer eller mindre hundra år. För mig är det ett etiskt ställningstagande.
Det är inte så att jag förbjuder folk att äta kött i mitt hem, absolut inte. Det är knappast så att jag lagar selleripiroger åt min treåriga kusin när han kommer hit, han får givetvis makaroner och köttbullar.

Är det verkligen så HEMSKT förödmjukande att äta en maträtt utan kött i?
Dessutom, så frågade jag faktiskt herrn i fråga i förväg, om det var så att han var rädd för grönsaker. Många är ju det. Tycker det är jätteläskigt att äta allt förutom gurka, sallad och tomat.
Han lät mig veta att det inte var några som helst problem. Hade det varit det så hade jag väl fått bjuda den stackarn på McDonalds.

Och nej, det hade inte spelat någon roll om jag var kille och skulle bjuda mig i sammanhanget.

Såhär tycker i alla fall jag.
Citera
2007-08-22, 15:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Funderade lite på det dePaul skrev. Inte ur feministisk synvinkel utan mer ur det som handlar om värdskap och att tillgodose gästens behov.

Om jag bjuder en vegeterian på middag färväntas jag göra en extra rätt till denna person om den mat jag serverar innehåller kött. Varför fungerar det inte omvänt?

Jag är inte alls förtjust i vegetariska rätter, äter sällan grönsaker och gillar verkligen inte de substitut för kött som serveras i vegetariska hem. Men trots det får jag ingen sepcialkost när jag blir bjuden på middag.
Det var precis den springande punkten jag försökte förmedla. Jag hade självklart gjort likadant och lagat olika rätter oavsett om det var vänner bekanta eller min käresta (det blivande offret ).

~Paul~
Citera
2007-08-22, 15:26
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi

Jag är inte alls förtjust i vegetariska rätter, äter sällan grönsaker och gillar verkligen inte de substitut för kött som serveras i vegetariska hem. Men trots det får jag ingen specialkost när jag blir bjuden på middag.

Jag skulle absolut inte förvänta mig att du skulle laga en extra rätt åt mig om jag käkade middag hos dig. Serverar du biff och potatis och sås så får jag väl äta potatis och sås då. Och det skulle jag göra utan att gnälla.
Däremot är det ju lämpligt att anpassa sig lite till gästen, det gjorde jag denna gång genom att fråga om han hade något emot grönsaker sådär som hvudrätt. Han var ingen fegis på den fronten, så, problem solved.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in