2007-08-16, 22:42
Medlem
efter ha sett the davinci code 8 gånger väcktes ett intresse av The Priory of Sion
är dans version av priory samma med verklighetens fakta eller bara en gissning.
(läste att dans version av illuminati är bara en gissning)

kan någon lämna några bra länkar om The Priory of Sion
Citera
2007-08-16, 23:50
Medlem
Kuggarns avatar
Jag skrev ett jättelångt inlägg och blev urloggad så hela skiten försvann. Då jag inte orkar skriva om alltihop (det var citat, exempel på argumentation etc.) så svarar jag bara kort.

Nej. Det är bullshit. Jag har precis läst. Heligt blod - Helig Gral av Baigent, Leigh & Lincoln som är den bok som Brown snodde hela konceptet från. Den är en uppvisning i hur man kan dra de mest långsökta slutsatserna ur nästan ingenting. Som vetenskaplig argumentation är den under all kritik och även om man tar bort de vetenskapliga kraven så är argumentationen ohållbar, spekulativ och blåögd. Prieuré de Sion hittades på av Pierre Plantard på 60-talet. Detta har han erkänt i förhör 1993. Läs boken så får du en helt annan syn på historien. Analyserna av Nag Hammadibiblioteken är dock ganska intressant även om man inte kan dra några längre slutsatser av dem. Dock påstår de bland annat att Jesus inte var den de spikade upp på korset och det är ju intressant att läsa i gnostiska skrifter från första århundradet...

Avslutningsvis kan jag tillägga att jag verkligen ville att historien skulle visa sig vara lika sann, fantastisk och omvälvande som den framläggs i Da Vincikoden. Tyvärr blev jag besviken. Det blir vem som helst som har en vetenskaplig skolning. Det borde faktiskt räcka med en gnutta bondförnuft. Det är en bluff. Punkt slut. Här kan du läsa mer om sångingen av dessa teorier:
http://priory-of-sion.com/

Titta! Jag lyckades vaska fram mitt ursprungliga inlägg så du får det också:
Citat:
Nej det är skitsnack påhittat av Pierre Plantard på 60-talet. Han hävdade att han han härstammade från Merovingerna och var rättmätig arvtagare till Frankrikes tron. I början hävdade han att han var arvtagare till Merovingern Dagobert II men ändrade sig efter några decennier till att han ville härstamma från Otto von Habsburg. I realiteten härstammade han från franska bönder. Mer specifikt valnötsplockare. Jag har faktist så sent som för en timme sedan läst klart "Heligt blod - Helig Gral" av Michael Baigent (anagram i Da Vincikoden som Teabing), Richard Leigh och Henry Lincoln, vilken är den bok som Dan Brown lät sig inspireras (läs snodde skiten från) av. Den är utan motstycke den mest spekulativa bok jag läst, möjligtvis med undantag av något verk av Von Däniken... Allt bygger från början på en blid tro att de dokument som Plantard kluddat i hop med Philippe de Chérisey och kallat Prieuré de Sion-dokumenten och smugit in dem bland hyllorna på franska nationalbiblioteket. Från denna snedvridna utgångspunkt spårar författarna sedan ur fullständigt i sanslösa spekulationer och fullkomligt irrationella slutsatser. Kort sammanfattat så bygger de upp sin argumentation på ungefär följande sätt:
1."Fakta X" (antingen falsarium eller lösryckt fragment) kan tolkas på ett visst sätt (med lite vilja).
2. Det är därför inte helt uteslutet att detta betyder slutsats Y.

(Nytt kapitel)

1. Eftersom vi visat oversägliga bevis för att slutsats Y är korrekt (vilket de inte har..) så...
2. Förhåller sig sanningen sig såsom överrenstämmande med slutsats P.

Så fortsätter det boken igenom. Slutsatser och härledningar som känns otroligt långsökta, som dessutom betraktas som sanning ett par kapitel längre fram.

Här citeras ett exempel på den märkliga slutledningsmetod författarna använder. Det handlar om tempelriddarnas första inkvartering i Jerusalem i det som kallades Salomos stall och som låg under tempelklippan:

"Detta stall som är beläget rakt under tempelklippan är fortfarande möjligt att se. Det var stort nog, skrev Johann, att kunna inrymma två tusen hästar. Enligt åtminstone en annan historiker använde tempelriddarnadessa stall till sina hästar så tidigt som 1124, när de fortfarande bara antogs vara nio stycken. Det skulle därför förefalla rimligt att denna knappt flygfärdiga orden. nästan omedelbart efter instiftandet, företog utgrävningar under templet." Heligt Blod - Helig Gral. Pocketutgåva. Bazar, 2005. s.106

Smaka på den... Det skulle därför förefalla rimligt att denna knappt flygfärdiga orden. nästan omedelbart efter instiftandet, företog utgrävningar under templet. Jasså? Hur då? Är det så att tempelriddarna är allmänt kända som hängivna amatörarkeologer månne? Annars är det väl en given idé att så fort man får en plats att ställa sin häst på, så börjar man fundera på vad som kan finnas under golvet...

Visst kan det finnas vissa korn av sanning i boken och teorierna om Prieuré de Sion men som en sammantagen hypotes som den presenteras i Heligt blod - Helig gral samt Da Vincikoden är den tveklöst felaktig och full av brister. De intressantaste idéerna som behandlas i boken är då författarna granskar Nag Hammadibiblioteket och tar fram argument ur de gnostiska skrifterna som de facto indikerar att Jesus överlevt korfästningen och att det i själva verket var en annan snubbe de hängde upp. Deras diskussioner om bibelns ursprung och den censur som bedrevs av tidiga kyrkodignitärer känns mer trovärdiga. Bland annat då de har kunnat påvisa sådant med mer konkret källmaterial. Sammantaget hänger deras hypotes som sagt inte ihop och Prieuré de Sion har aldrig existerat. Du kan läsa mer om sågningen av dessa teorier på http://priory-of-sion.com/

Avslutningsvis kan jag bara säga att jag verkligen ville att de skulle kunnat visa en övertygande argumentation. Jag ville att hypotesen som den framläggs i Da Vincikoden skulle vara sann. Min skolning i vetenskaplig metod i kombination med en smula bondförnuft leder mig dock inte till någon annan slutsats att hela klabbet är en saga som är ihoppusslad av en fransk stolle, historiska fragment, samt långsökta slutledningar gjorda av tre blåöga författare. Jag är övertygad om att vem som helst annan som har någon som helst skolning i hur man forskar skulle komma fram till samma slutsats. Faktum är att jag skulle vilja påstå att vem som helst som hellre tänker rationellt än med hjärtat skulle komma fram till detta.
Citera
2009-01-29, 23:01
Medlem
Dan Brown är en (väldigt duktig) författare. Men han skriver romaner och inte faktaböcker! Detta är något som alla borde ha i aktning när dom läser hans böcker!
Citera
2009-04-08, 11:53
Bannlyst
Nya testamentet bygger på en lögn. Jesus fick barn med Maria Magdalena?

Det finns en dokumentär som heter Bloodline som är trovärdig och som hävdar att såväl Leonardo Da Vinci såsom Isaac Newton var medlemmar av Prieure de Sion och att detta sällskap förfogar över oemotsägliga bevis vad gäller ett existerande rakt nedstigande släktled till Jesus där Jesus skall ha gift sig och fått barn med Maria Magdalena. Man skyddar därmed identiteten på Jesu ättlingar.

Prieure De Sion förfogar över kontrollen över den grav, inhyst i en krypta i kyrkan Rennes Le Chateau där den balsamerade kroppen av Maria Magdalena ska finnas samt en "body of evidence" som bevisar att det man hävdar stämmer. Dvs att man förfogar över fysiska bevis på Jesu kropp som enligt uppgift skall finnas balsamerad här. Här eller i anslutning till platsen skall även Judarnas Menorah " den sjuarmade ljusstaken och Johannes döparens huvud finnas mm.

Eventuellt har man också redan funnit den heliga Graal i ett litet träschatull som man avlägsnat från Maria Magdalenas grav. Man har sedan tagit schatullet och dess innehåll till British museum där man åldersbestämt föremålen ett lerkrus,en glaskapsel som innehöll ett kodadat meddelande och något mer som jag ej minns och åldersbestämt föremålen till första århundradet efter Kristus. Även ett hårsstrå från den balsamerade kroppen har dna testats och visat sig kunna bestämmas till ett släktträd hemmahörande i mellanöstern som sträcker sig tillbaka 43 000 år i tiden. Däremot fanns intet tillräckligt mycket dna för att kunna bestämma kön t ex. Dock ser det balsamerade ansiktet på bilderna ut som en kvinna och man har låtit en rättsmedicinsk tecknare göra en skiss som bygger på kraniets former som i så fall skall föreställa Maria Magdalena.

Det här är vad man skulle kunna kalla för en dokuemtärfilm i spåren av den verkliga Da Vincikoden. Och mycket i dokumentären visar också det som nämns i boken. Finns att beställa på Amazon för den som är intresserad och ställer kristendomen i ett helt nytt ljus om man tror på innehållet vilket jag gör. Dessutom har franska staten inlett förarbete för att låta gräva ut de platser som visas i filmen vars exakta placeringar hålls hemliga och övervakas.

I filmen intervjuas talespersonerna för Prieur de Sion (Gino Sandri och Nicholas Haywood)

www.bloodlinethemovie.com
Senast redigerad av Supermarine 2009-04-08 kl. 11:59.
Citera
2009-04-08, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jag skrev ett jättelångt inlägg och blev urloggad så hela skiten försvann. Då jag inte orkar skriva om alltihop (det var citat, exempel på argumentation etc.) så svarar jag bara kort.

Nej. Det är bullshit. Jag har precis läst. Heligt blod - Helig Gral av Baigent, Leigh & Lincoln som är den bok som Brown snodde hela konceptet från. Den är en uppvisning i hur man kan dra de mest långsökta slutsatserna ur nästan ingenting. Som vetenskaplig argumentation är den under all kritik och även om man tar bort de vetenskapliga kraven så är argumentationen ohållbar, spekulativ och blåögd. Prieuré de Sion hittades på av Pierre Plantard på 60-talet. Detta har han erkänt i förhör 1993. Läs boken så får du en helt annan syn på historien. Analyserna av Nag Hammadibiblioteken är dock ganska intressant även om man inte kan dra några längre slutsatser av dem. Dock påstår de bland annat att Jesus inte var den de spikade upp på korset och det är ju intressant att läsa i gnostiska skrifter från första århundradet...

Avslutningsvis kan jag tillägga att jag verkligen ville att historien skulle visa sig vara lika sann, fantastisk och omvälvande som den framläggs i Da Vincikoden. Tyvärr blev jag besviken. Det blir vem som helst som har en vetenskaplig skolning. Det borde faktiskt räcka med en gnutta bondförnuft. Det är en bluff. Punkt slut. Här kan du läsa mer om sångingen av dessa teorier:
http://priory-of-sion.com/

Titta! Jag lyckades vaska fram mitt ursprungliga inlägg så du får det också:

Intressant men hur vet man att dokument ska ha smugits in i Franska Nationalbiblioteket. Vad har man för belägg för att detta skett?
Citera
2009-04-10, 21:00
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Det finns en dokumentär som heter Bloodline som är trovärdig och som hävdar att såväl Leonardo Da Vinci såsom Isaac Newton var medlemmar av Prieure de Sion och att detta sällskap förfogar över oemotsägliga bevis vad gäller ett existerande rakt nedstigande släktled till Jesus där Jesus skall ha gift sig och fått barn med Maria Magdalena. Man skyddar därmed identiteten på Jesu ättlingar.

[...]

Det här är vad man skulle kunna kalla för en dokuemtärfilm i spåren av den verkliga Da Vincikoden. Och mycket i dokumentären visar också det som nämns i boken. Finns att beställa på Amazon för den som är intresserad och ställer kristendomen i ett helt nytt ljus om man tror på innehållet vilket jag gör. Dessutom har franska staten inlett förarbete för att låta gräva ut de platser som visas i filmen vars exakta placeringar hålls hemliga och övervakas.

I filmen intervjuas talespersonerna för Prieur de Sion (Gino Sandri och Nicholas Haywood)

www.bloodlinethemovie.com

Innan jag såg denna dokumentären så var jag en extremt hårdnackad skeptiker till både Priorie de Sion samt historien om en eventuell blodslinje, men efter att nu ha sett den så vet jag ärligt och uppriktigt inte riktigt vad jag ska tro.

En del av mig vill inget hellre än att säga att den där graven som Ben Hammott och hans team hittade är ett väldigt välplanerat-, och välexekverat hoax, och att artefakterna/föremålen möjligtvis härstammar från rätt tidsperiod, men att de har lagts dit för att ge ett någorlunda trovärdigt intryck.

Frågan jag ställer mig är varför inte utgrävningarna av graven redan har påbörjats. Om det nu verkligen är en äkta grav så är det - oavsett vem som ligger begravd där - en extremt viktig arkeologisk upptäckt, och det borde därför finnas ett väldigt stort intresse från den franska regeringen att så fort som möjligt påbörja arbetet med att avslöja gravens gåta samt konservera föremålen som ligger där för att förhindra ytterliggare förvittring och bortfall av eventuella ledtrådar.

Till syven och sist så går det inte att komma ifrån faktumet att det finns många detaljer i dokumentären som får en att både tvivla, undra och förundras. Från början var jag t. ex övertygad om att Nicholas Haywood var en simpel lurendrejare, men mot slutet av dokumentären så får man ett helt annat intryck. Att Priorie de Sion i själva verket (som framläggs i filmen) härstammar från den innersta kretsen av självaste Vatikanen och den katolska kyrkan verkar dock vara en lite för extrem möjlighet för att vara sann.

Dokumentären lämnar en med många frågeställningar som hittls är obesvarade, och det är bara att hoppas att svar verkligen kommer att levereras när väl utgrävningarna sätter igång....eller rättare sagt: om de sätter igång.
Senast redigerad av -deviant- 2009-04-10 kl. 21:04.
Citera
2009-04-13, 16:05
Bannlyst
Det kan ju vara möjligt att man av olika skäl från kyrkans håll inte har velat skina ljus över detta då det sätter kristendomen i ett delvis annat ljus. Att hela alltet i så fall skulle bygga på en lögn förvånar mig visserligen inte alls men tänker man till litet grand om man tror på det Bloodline hävdar så innebär detta iså fall att Jesus inte var "ensam" om man säger. Visst de tolv apostlarna fanns ju förstås men hela scenariot att Jesus skulle ha flytt samtidigt som andra hävdade att han återuppstått på platsen antyder ju att det skulle vara fler som i så fall på något sätt planerat det hela från början och varit inblandade, som om Jesus i så fall skulle ha varit en del i en uttänkt "plan" vilket i så fall fascinerar mig.

Jag själv har reagerat inför kyrkliga saker på ett annat sätt än jag gjorde innan. T ex det här med påsken är ju i så fall totalt bortkastat om du förstår vad jag menar. Det är klart att det t ex skulle vara ett ekonomiskt avbräck för kyrkan om allt som filmen hävdar skulle komma fram eftersom det inte skulle bli frågan om samma "tro".

Om det nu inte blir en utgrävning som jag tror så bekräftar det på sätt och vis att det möjligen stämmer med Bloodline. Jag tror inte kyrkan skulle tjäna på att ta bort det där religionsskimret över det hela. Och jag tror att kyrkan fortfarande har en väldig makt. Kanske inte lika stor i Frankrike som i Italien eller Spanien men dock ganska stor ändå. Det är ju inte som i Sverige i Frankrike. Inte riktigt än i alla fall. Den katolska kyrkan skulle nog ej vilja att allt kommer fram. En utgrävning innebär ju att den sjuarmade ljusstaken, menorahn kommer fram, den heliga Graal förmodligen om det inte är den som är med i filmen i schatullet alltså, förbundsarken med de tio budorden, Jesu kropp, osv. Romarna rövade ju den sjuarmade ljusstaken och förbundsarken från Jerusalem ( tror jag det var) som man kan se på relieferna på Titusbågen i Rom. Rätt intressant att tempelriddarna letade rätt på de där sakerna sådär en tusen år senare, om det nu är som det påstås. Som sagt jag tror att kyrkan tjänar mest på att hemligheterna bevaras men jag kanske har fel. Intressant skall det bli att se.

Indiana Jonesfilmerna får ju sig en knäck om allt kommer fram i alla fall...
Citera
2009-04-19, 03:15
Medlem
innan jag såg bloodline så hade jag enbart sett Da vinci koden ett par gånger då jag var riktigt intresserad av historiken som är i den. Jag kan ju säga att sen första gången jag såg da vinci koden så blev jag fast och verkligen ville att det där skulle va sant och ville lära mig massor om allting, men då jag prata med farmor (smartast på ämnet i min släkt) så avfärda hon det bara till fiktion så då lät jag det ligga på is ett tag men alltid gnagandes i bakhuvudet. Å tackvare den där filmen så känns det som att jag haft rätt (i mitt egna huvud) å jag hoppas att dom börjar utgrävningarna snart och att dom visar dom på tv/film. sen hoppas jag på en uppföljare på Bloodline!

Någon som har mer information om den där länken in i vatikanen?
Citera
2009-05-14, 13:38
Medlem
Personligen tror jag inte ett dugg på det som presenteras i Bloodline, allt är alldeles för tillrättalagt.

De "pergament" som hittas i filmen är ju också minst sagt märkliga. Till exempel så verkar Saunière inte kunna stava till sitt eget namn då ett av pergamenten/papperslapparna är undertecknat Sauniére i stället för Saunière som är den korrekta stavningen.

Att en välutbildad präst inte kan stava sitt eget namn är ju minst sagt anmärkningsvärt. Att dessutom handstilen är ovårdad och slarvig stämmer inte heller med orginalets handstil...

För en längre lista med flera felaktigheter/konstigheter läs vidare på:

http://www.rlcresearch.com/2008/05/02/bloodline-fiction/

Där får vi också veta att någon utgrävning inte alls är i antågande då de franska myndigheterna inte fått tillträde till platsen, trots att de omgående ville dit och bilda sig en egen uppfattning.

m.m m.m
Citera
2009-05-18, 19:40
Medlem
Eosphoruss avatar
Citat:
efter ha sett the davinci code 8 gånger väcktes ett intresse av The Priory of Sion
är dans version av priory samma med verklighetens fakta eller bara en gissning.
(läste att dans version av illuminati är bara en gissning)

kan någon lämna några bra länkar om The Priory of Sion

Dan Browns version av The Priory of Sion är långt ifrån verklighetsbaserad. I verkligheten var det i princip ett skämt av fransosen Pierre Plantard. Det är aningen kul att skaparna av Holy Blood, Holy Grail (Boken där Dan Brown hittade inspiration till Da Vinci-koden) gick på detta lurendrejeri, när de beter sig så otroligt arrogant och antagligen anser sig själva vara grädden på toppen av det akademiska samhället. Jag hoppas för deras egen skull att de inte var seriösa när de skrev Holy Blood, Holy Grail, för en akademiker är boken lite utav ett skämt.
Citera
2009-07-30, 22:30
Medlem
-deviant-s avatar
Tänkte bumpa denna tråden med en artikel från Andrew Goughs website "Arcadia".

Andrew är en Rennes-le-Château-entusiast som bl.a. har följt Hammotts arbete sen en del år tillbaka.

Artikeln är en intervju med Ben Hammott - snubben som först fann den omtvistade graven i närheten av Rennes-le-Château, vilken utgjorde huvudfokus i Bloodline-dokumentären - som består av 17 frågor till Hammott, och är ganska intressant läsning om man skippar fjanteriet som förekommer lite här och var mellan Andy och Ben.

http://andrewgough.co.uk/17questions_ben.html

Tydligen så pågår det enligt Ben förhandlingar med ett privat företag om en arkeologisk utgrävning av graven, och han påstår också att det kommer att dyka upp mer info om "Bloodline-mysteriet" inom en snar framtid.

Ben nämner också att hur fortsättningen av "Bloodline-mysteriet" kommer att arta sig mycket beror på hur pass mycket mer info Nicholas Haywood är villig att dela med sig av.

Enligt Haywood så ska det ju finnas inte bara en utan 3 gravar i området kring Rennes-le-Château.

Givetvis så kan ju detta bara vara ett försäljningstrick för att hålla liv i lågan, och för att få så många av hans fans som möjligt att fortsätta att köpa hans hans böcker.

Tror fortfarande att den allra bästa ståndpunkten till detta är att vara väldigt skeptisk.

Men det ska ändå bli kul att se vad framtiden har att utvisa kring hela det här spektaklet.
Citera
2009-08-25, 23:38
Medlem
sebno1s avatar
Vad händer. blir det någon utgrävning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto