Citat:
Ursprungligen postat av Integralen
Vad är det för snack att det går att speca kostnaderna för vad invandringen och asylmottagningen kostar.
Som jag ju redan har skrivt (#15) har Danska Inrikesministeriet räknat ut vad kostnaderna är, liksom Lars Jansson i sin bok "Mångfald eller Välfärd".
Läs boken, lär och återkom sedan!
Självklart kan man göra samma beräkning i Sverige, men si det vågar inte politikerna för då har vi ett svenskt "Dansk Folkeparti" alt. att SD växer och kommer in i regeringen.
Du får sluta nu att bete dig som en metmask på en krok och acceptera verkligheten.
(Så det här tråden hamnade i I&I till slut. Ja den hör väl hemma här)
Läsa boken. Nä jag gillar att ta del av mer objektivt material och efter att googlad runt och både läst anhängare och icke anhängare Lars Jansson anser jag att det inte verkar meningsfullt.
Tog mig dock tid att läsa
http://www.vitsippan.com/invandring_lagre_bnp.htm
Där blev jag lite nyfiken och förbryllad. Jag citerar:
Citat:
Hur ser verkligheten ut för Sverige i jämförelse med andra länder? I Sverige ökade BNP per invånare med 42 procent under perioden 1970 - 1997, medan OECD-länderna ökade med 63 procent, det vill säga med 50 procent mera än Sverige. Under hela perioden låg Sverige på en lägre ökningstakt än flertalet andra länder. Sverige har dock inte blivit fattigare under perioden, men vi har blivit omsprungna av de andra länderna. Sverige låg 1997 på 18:e plats i rangordningen bland 25 länder från att ha legat på 4:e plats 1970. Sveriges relativa position hade således försämrats. 1970 låg Sverige 15 procent över genomsnittet i OECD, medan motsvarande värde låg 6 procent under genomsnittet 1997 (SNS 1998, Assar Lindbeck).
När jag läser texter som sådana, ringer alltid klockor i mig. Varför väljer författaren dessa årtal utan någon motivering tänker jag. Låt oss kolla. Som jag tidigare nämnt är SCB en utmärkt källa. OK folk med konspirationsteorier skulle väl kunna säga att de går statens ärenden då de är statsfinansierade och visar de som staten vill visa. Jag tror dock detta inte.
Sökning på BNP på
www.scb.se gav följande länk
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____26651.asp
Där kan man ladda ner en excelfil och få detaljerade siffror.
Låt oss nu leta upp värdet (per capita, Tkr) för 1970, vilket ger oss 150,940
Vi letar även upp 1997 221,721
Delar vi sistnämnda med förstnämnda får vi 1.47 (avrundat). Alltså 47%.
Hmm 5% annorlunda. Kan kanske bero det står angivet under fliken Vägledning i Excel-filen. Mer intressant är dock varför han valt 1970 och 1997. Här behöver man inte räkna för ana svaret. Det räcker med att titta på Indexkolumnen för BNP per capita. Man ser rätt omedelbart varför. Jag går inte in i detalj vad jag ser utan ni får lista ut det själva.
Däremot ska vi för skojs skull backa ett år till 1969 då värdet var 143,061
Sedan ökar vi på ett år till 1998 då värdet var 229,713
Vi delar sistnämnda med förstnämnda. Oj nu blev det avrundat 1,61. alltså 61% !!!
Om man orkar kan man hitta tidsintervall som ger ännu bättre ökning
Så vad har vi lärt oss. Jo som många vet att med statistik kan man få fram vad det man vill i stort sett.
Att vi sedan har dalat i OECD-ligan är ett välkänt faktum. Så är det tyvärr och det finns nog många anledningar till detta. Men nog inte bara invandring. Den intresserade kan titta på våra BNP-siffror och se t ex årliga dippar som överensstämmer med börskrascher och liknande i världen . Jag tror inte vår invandringspolitik påverkar världsekonomin där vi är en mycket liten spelare. Dock självklart kan vi med en stark statlig ekonomi skydda oss mot att falla mer än andra länder.
Jag har som sagt inte letat upp OECD siffror i ovan lilla exempel för att studera resultatet 1969-1998.
Någon annan kanske orkar detta. För mig räcker det med att inse att Lars Jansson medvetet valt dessa år för att få låg BNP-tillväxt. Så om Lars Jansson gör så här i detta exempel är jag benägen att tro att han gör det med annan statistik också.
Dock hittade jag på SCB denna info om BNP för Sverige och andra länder.
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____136137.asp
Som diagrammet visar hängde vi hyfsat med till ca 1985 för att sedan ca 1992 få en nedgång. Var väl då vi hade räntechock och kronan blev flytande. Värt att notera är Finland som fick en ännu större nedgång. Finland är som bekant inte någon stor flyktingmottagare. Speciellt inte då. Så det går ju inte att förklara att deras invandrarpolitik bidrog till eländet.
Jag vet inte om jag orkar bidra så mycket mer i den här tråden. Tycker inte den leder nått vart. Så om du ursäktar mig så får det här nog bli det sista inlägget.