2007-08-16, 11:19
Medlem
DAIDs avatar
Som trådnamnet antyder har jag en del pengar som jag investerat i aktiefoender (också lite rena aktier) men alla snackar om att sälja. Vad är det värsta som kan hända? Börsen kommer väl att åtehämta sig förr eller senare?

Är det nån idé för oss långsiktiga sparare att sälja?

Jag funderar t.o.m. på att öka mitt innehav och utnyttja det "nedsatta" priset på många bra aktier och fonder, är detta en dålig idé?
Citera
2007-08-16, 12:43
Medlem
#Börsen kommer väl att åtehämta sig #
ja detta är bara dravel hysteriska jänkare som saknar koll
#Är det nån idé för oss långsiktiga sparare att sälja?#
nä det är för sent det skulle du gort innan raset..

men det är ett jävligt bra lägge att köpa
Citera
2007-08-16, 13:29
Medlem
Det beror på när du behöver dina pengar. Ska du använda dem inom en 5-års period bör du säkra hem åtminstone en del.
Citera
2007-08-16, 13:36
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legokneckt
Det beror på när du behöver dina pengar. Ska du använda dem inom en 5-års period bör du säkra hem åtminstone en del.

Kom igen.. 5-års period.. vad har du för tidsplaner egentligen?!
Citera
2007-08-16, 13:51
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Kom igen.. 5-års period.. vad har du för tidsplaner egentligen?!

Jag förstår inte den här invändningen. Kan någon förklara?
Citera
2007-08-16, 14:00
Medlem
DAIDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Jag förstår inte den här invändningen. Kan någon förklara?

jag är lika konfunderad, min enda gissning är att han menar att 5 år är på tok för kortsiktigt...?

långsiktigt....?

nevermind
Citera
2007-08-16, 14:06
Medlem
DAIDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legokneckt

Hm min plan är att spara ca 4-5-6 år, här kommer lite detaljer om mitt sparande så kanske ni kan ge mig lite konkreta tips:

aktier 10 000 (Vostok, Investor & Björn Borg)
Fonder:
10 000 Nordenfonden
14 000 Latinamerika
7000 Fjärran Östern

Jag började spara i aktiefonder för lite mer än ett år sen, så fonderna har ökat med sammanlagt 6-7 papp, och aktierna ligger i minus eftersom jag började nyligen med dem.

Sen har jag 43 000 till som ska investeras. Frågan är om jag borde köpa nu och i så fall vad, aktier eller fonder? Har ni gjord några kap under denna nergång som ni vill dela med er av?
Citera
2007-08-16, 21:14
Medlem
Köp några böcker om trading, och sätt dig in i hur man agerar i olika marknader. Du kommer upptäcka att det är i orostider och krascher som dom riktiga pengarna finns att tjäna.

Jag har gjort många klipp, bara ta en titt på optionssidorna och kolla hur säljoptionerna stiger i värde vid nergångar!
Citera
2007-08-17, 01:39
Medlem
Köp för hälften av dem 43 000.
Eftersom du inte haft så extremt stora vinster är det inte värt att sälja enligt mig.
Citera
2007-08-17, 07:42
Medlem
#Det beror på när du behöver dina pengar. Ska du använda dem inom en 5-års period bör du säkra hem åtminstone en del.#
du äör elt körd i kolan va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in