2007-08-16, 09:02
Medlem
Hej , jag har 2 konto , 1 som är datoradministratör(som styr allt) och som är riktigt seg och sedan har jag den andra gäst kontot som är riktigt snabb.

ok så här lyder frågan ... Jag har massa prog ja vill installera som ex . Dreamweaver men jag vill installera det på mitt gäst konto. Men alltid när ja försöker installera något program får jag fram Error 1925 vilket betyder att jag måste installera från mitt datoradministratör konto.

Kan man byta sin datoradministratör konto till nåt annat?
Citera
2007-08-16, 10:13
Medlem
µTorrents avatar
Visst ska det väl gå att ge gästkontot behörighet att installera program osv?
Citera
2007-08-16, 10:29
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av µTorrent

Och ännu lättare vore det väl att skapa ett nytt konto med admin-rättigheter!

// Dempa
Citera
2007-08-16, 11:11
Medlem
C64s avatar
Precis..Gästkontot har i princip inga rättigheter alls, därför är det mycket snabbare.
Nu vet jag inte vilket system du kör, men du kan normalt sett hålla nere shift och högerklicka på en genväg/.exe fil och använda "kör som.." och loga in med admin kontot. Gör du det så kan du installera program.

Att byta rättigheter på gästkontot skapar mer beskymmer än det är värt. Skapa då hellre ett nytt konto. Skriv nusrmgr.cpl eller control userpasswords2 i startmenyn under kör.
Citera
2007-08-16, 11:14
Medlem
C64s avatar
Precis..Gästkontot har i princip inga rättigheter alls, därför är det mycket snabbare.
Nu vet jag inte vilket system du kör, men du kan normalt sett hålla nere shift och högerklicka på en genväg/.exe fil och använda "kör som.." och logga in med admin kontot. Gör du det, så kan du installera program.

Att byta rättigheter på gästkontot skapar mer beskymmer än det är värt. Skapa då hellre ett nytt konto. Skriv nusrmgr.cpl eller control userpasswords2 i startmenyn under kör.
Citera
2007-08-16, 11:48
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av µTorrent

Hej! Ni missförstår det där med "gästkonto"..

Gästkontot är ett konto för anslutning via nätverket.. Inte ett interaktivt konto...

Det ni skall använda är ett konto som skapats som vanligt men där man angett behörighet = "begränsad"..

Era program kommer att fungera bättre om ni loggar in med ett "begränsat" konto än med ett "gästkonto"..

Vissa program har dock en undermapp med typ: "save" eller liknande som användaren av programmet måste få "Ändra" rätt till.. Dessa mappar får man då ge gruppen "Användare" motsvarande "Ändra" behörighet till..

Lycka till!

Info!

Citat:
In Windows XP Home Edition, all network connections are mapped through the Guest account. If the Guest account is not enabled or if the Guest account does not have the appropriate share permissions, the connection does not work correctly.

Citat:
When you use the Guest account to log on, the following activities apply: • You do not require a password.
You cannot install software or hardware.
• You cannot change the Guest account type.
• You cannot create a password for the account.
• You cannot change the Guest account picture.
You cannot access the applications that have already been installed on the computer.
• You cannot access the files in the Shared Documents folder.
• You cannot access the files in the Guest profile.
Citera
2007-08-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Gästkontot är ett konto för anslutning via nätverket.. Inte ett interaktivt konto...

Det ni skall använda är ett konto som skapats som vanligt men där man angett behörighet = "begränsad"..

Era program kommer att fungera bättre om ni loggar in med ett "begränsat" konto än med ett "gästkonto"..

Vissa program har dock en undermapp med typ: "save" eller liknande som användaren av programmet måste få "Ändra" rätt till.. Dessa mappar får man då ge gruppen "Användare" motsvarande "Ändra" behörighet till..

Lycka till!

Info!

Tack för tipset !
Citera
2007-08-17, 00:41
Medlem
µTorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Lycka till!

Info!
Ja, minsann, där ser man .

Tack till dig för att du rede ut det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här