2007-08-16, 02:52
Medlem
bingobennys avatar
Tog mig friheten att kopiera ett inlägg från ett annat forum..

Citat:

Jag har nyligen köpt på mig ett knippe nattböcker (lättlästa böcker som jag läser när jag ska sova) och en av dem är boken Slumpen är ingen tillfällighet.

Jag har inte läst hela ännu men jag citerar här ett stycke som jag tycker är intressant från sida 75:

Global Consciousness Project (GCP) heter ett stort forskningsprojekt som leds av Dr. Roger Nelson vid Princeton University. Man försöker helt enkelt ta reda på in det existerar ett kollektivt medvetandefält, och om det i så fall finns et samband mellan vad som händer i fältet, och vad som händer i materien. Forskningen som startade 1998 är fortfarande i ett tidigt stadium, men redan nu finns resultat som man anser vara statistiskt intressanta. Man använder små apparater som kallas Random Number Generators (RNG). Det är en sorts datorkretsar som genererar ett elektroniskt brus genom kontinuerliga, helt slumpmässiga, sekvenser av omkring tusen ettor och nollor per sekund. De olika RNG-enheterna är utspridda i världen utan koppling till varandra. Varje RNG är dock kopplad via Internet till en server vid Princeton där bruset registreras i tidsangivna filer och lagras för analys. Det finns 67 stycken RNG i bla USA, Brasilienm Indien, Ryssland, Japan etc Bruset som skapas av ettorna och nollornas dans ger en ganska konstant kurva, en så kallad bell curve som blir helt likartad i de olika apparaterna. Kurvan upprepar sig enligt samma mönster timme efter timmme, dag efter dag.

Men ibland händer något märkligt.

När det inträffar en stor internationell händelse, något som gör att många människor medvetet fokuserar på samma sak, får ett likartat hinnehåll och uppnår en sorts samstämmighet, koherens, då förändras RNG-apparaternas kurvor dramatiskt. Ett sorligt, men tydligt exempel är attacken på WTC den 11 september 2001. Samtliga 37 RNG-apparater som var igång den dagen reagerade kraftigt. Kurvorna ändrades markant och utslagen blev större än man någonsin uppmätt tidigare. Man har analyserat resultaten noggrant för att utesluta möjligheten att det kan ha varit fråga om någon statistisk abnormitet, eller analytiska misstag; man har till och med kunnat uteskta att det skulle handla om elektromagnetisk påverkan från ökad användning av mobiltelefoner. (Resultaten finns redovisade i fysiktidskriften Foundations of Physics Letters, vol. 5, nr 6, 2002.)

Under de år projektet varit igång har man analyserat 1 282 större nyhethändelser och jämfört md förändringar i bellkurvorna och enheternas beteende faktiskt förändras genom tankar, känslor och intentioner, men man har fortfarande ingen heltäckande hypotes om hur det är möjligt. Man arbetar med teorier från många olika forskningsområden tex non-linear dynamics, string theory, entropy reduction, information theory, resonance and coherence och mycket annat.

En doktor i projektet, Dean Radin, doktor i psykologi och elektronik sammanfattar de preliminära resultaten:
"This ongoing experiment suggests that as a mass mind moves, so does matter. ( Detta pågående experiment antyder att så som massmedvetanddet rör sig, rör sig också materien).

-----------------------------------

Någon som hört talas om detta fenomen förut? Jag är hemskt nyfiken.
Citera
2007-08-16, 03:02
Medlem
wellermans avatar
Så dom har ett antal slumpgeneratorer lite här och var. Då och då hoppar värdena en del och när det händer bläddrar dom lite i tidningarna och pekar på en händelse med slutsattsen att det är människornas kollektiva medvetande som påverkade deras små apparater. Sjukt galet långsökt förklaring av observationen.
New age trams och ska inte förväxlas med riktig vetenskap mao.
Citera
2007-08-18, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Så dom har ett antal slumpgeneratorer lite här och var. Då och då hoppar värdena en del och när det händer bläddrar dom lite i tidningarna och pekar på en händelse med slutsattsen att det är människornas kollektiva medvetande som påverkade deras små apparater. Sjukt galet långsökt förklaring av observationen.
New age trams och ska inte förväxlas med riktig vetenskap mao.

Tror knappast 11 Sept va nått de bläddrade genom några tidningar för att hitta nån händelse för att peka och skylla på. Vet du vad vissa människor är? De är fastspända i sin "verkliga" fakta böcker och kan inte släppa hjärnan för att låta än tänka själv en stund. Allt ditt liv har väl ändå baserats på vad andra människor gjort och sagt. Du kan säkerligen ge citat från 100 olika vetenskapsmän, men du kan inte ge mig DIN förklaring till vad människan gör på Jorden ...ditt svar skulle vara såhär; "Han sa så...då är de så..." du kan inte säga "jag TROR att vi lever här p.g.a ....blabla"
Citera
2007-08-18, 05:32
Medlem
Låter som en ball bakgrundstory som någon har hittat på för en sci-fi film/bok. Går man in och på Dean Radins hemsida och läser lite så ser man att han är elektroingenjör och psykolog. Det finns tusentals experimentella resultat som tyder på "psi". Fast han ger oturligt nog inte ett endaste exempel på hemsidan. Turligt nog finns hans bok för $16.50 på Amazon...

Ett geni typ "A Beatiful Mind", som har slösat bort sitt liv på ett forskningsområde som är en återvändsgränd? Som till slut kommit på ett sätt att tjäna stålar på sin forskning? Förresten så finns det väl en miljon dollar i prispengar som ligger och väntar på honom om han kan återupprepa ett enda av de tusentals experimenten??
Citera
2007-08-18, 10:07
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Tror knappast 11 Sept va nått de bläddrade genom några tidningar för att hitta nån händelse för att peka och skylla på. Vet du vad vissa människor är? De är fastspända i sin "verkliga" fakta böcker och kan inte släppa hjärnan för att låta än tänka själv en stund.

Nog är jag fritänkande. Så pass fritänkande att jag kan känna igen pseudoforskning när jag ser den. Ingen har sagt åt mig att det är skit, det har jag själv räknat ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Allt ditt liv har väl ändå baserats på vad andra människor gjort och sagt. Du kan säkerligen ge citat från 100 olika vetenskapsmän, men du kan inte ge mig DIN förklaring till vad människan gör på Jorden ...ditt svar skulle vara såhär; "Han sa så...då är de så..." du kan inte säga "jag TROR att vi lever här p.g.a ....blabla"

Du verkar veta oroande mycket om mig. Jag TROR iaf att människan är ett resultat av evolutionen. Inte för att någon sagt att jag ska tro det utan för att det är en logisk testbar förklaring. Sen avvaktar jag i att spekulera i hur livet började tills någon kan ge en förklaring som jag kan resonera fritt runt. Inget fel i att ta hjälp av andra.

Att inte använda vetenskapliga förklaringsmodeller när man diskuterar naturvetenskap är inte att tänka fritt. Det är att inte tänka alls.
Citera
2011-08-21, 11:06
Bumpar tråden.

Såg just Episod 5 (säsong 2) av Through the wormhole där dom pratar lite om Global Consciousness Project.

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=il0pzBsho5U
Del 2:http://www.youtube.com/watch?v=_EHrIsyWZMo&NR=1
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=6FyxjKQDwYY
Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=e_5bugsBtXM

Verkar vara tufft att kalla det New Age skit bara för att det inte är fastslagen vetenskap än. Resultaten verkar ju onekligen finnas där även om förklaringarna ännu är suddiga.
Citera
2011-08-21, 13:59
Medlem
Visste ni att minskningen av antalet pirater i världen korrelerar starkt mot ökande medeltemperaturer?
http://seanbonner.com/blog/archives/001857.php
Citera
2011-08-22, 04:29
Medlem
Mycket intressant föreläsning med en av forskarna från GCP.

"Science and the taboo of psi" with Dean Radin

http://www.youtube.com/watch?v=qw_O9Qiwqew
Citera
2025-08-01, 15:28
Medlem
zombie-nations avatar
Är det något ni tycker är intressant?

https://www.youtube.com/watch?v=cnvJfkI5NVc

Det var längesedan och en gammal tråd. Finns det de som försökt upprepa experimenten? Det kan vara svårt då det är tidskrävande, men kanske någonting som går snabbare?

Eller tror ni att de gömmer de gånger det inte visat utslag och bara valt det som gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in