2007-08-15, 23:19
Medlem
"Det rekommenderade dagliga intaget av protein är uträknat på den mängd protein som behövs för att upprätthålla en positiv kvävebalans. På dessa rekommendationer har sedan ett pålägg på 25 % gjorts för att göra marginalen lite större så att man undviker att ligga precis på miniminivån. För en vuxen person blir då rekommendationen 0.75 gram/kg kroppsvikt per dag. Detta innebär att för en vuxen person på 80 kg behöver intaget vara 60 gram/dag för att personen ska vara i positiv kvävebalans. Detta är alltså utgångsläget för vårt dagliga intag. Vid en diet som innehåller 3000 kcal. skulle det innebära att kosten behöver innehålla 8 E% protein för att komma över gränsen. Inte så mycket alltså och betydligt lägre än de 16 E% protein som en genomsnittlig svensk får i sig idag. Om du letar i litteraturen kommer du att hitta rekommenderade intag på allt från 0.75 gram/kg kroppsvikt ändå upp till 2.5 gram/kg kroppsvikt. Ju högre rekommenderat intag, ju större chans är det att rekommendationen kommer från någon tillverkare av kosttillskott och den bör därför tas med en nypa salt."

http://www.fitness-school.se/index.p...&&m=show&id=34

Vad säger man?
Citera
2007-08-15, 23:22
Medlem
spudwishs avatar
Att det är korrekt?
Citera
2007-08-15, 23:29
Bannlyst
För att upprätthålla en bra kvävebalans behövs inte mycket protein. Dock har jag för mig att man kan maximera proteinsyntesen (muskeltillväxten) med ett lite högre proteinintag. Då inte dessa löjliga atkinsprotein-kvantiteter, utan lite mer bara.
Citera
2007-08-15, 23:32
Medlem
Det låter betydligt mindre än vad jag har hört tidigare, så jag har inte den blekaste. Hoppas att det är korrekt. Jag slipper trycka i mig 200 gram kesella såhär sent.
Citera
2007-08-15, 23:39
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diyako
Det låter betydligt mindre än vad jag har hört tidigare, så jag har inte den blekaste. Hoppas att det är korrekt. Jag slipper trycka i mig 200 gram kesella såhär sent.

Ja skippa den där skiten. Kolla på texten igen. Vanlige Svensson får 16% av sin energi från protein. Dvs., om du äter samma mat som vanligt, men 3000kcal, får du i dig 120g protein, vilket räcker gott och väl ett bra tag framöver (viktmässigt).
Citera
2007-08-16, 21:25
Medlem
Dö inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här