• 1
  • 2
2007-08-18, 11:29
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
2. kan en extern hårddisk kopplas till en airport? (hon sa att hon trodde att man bara kunde koppla skrivare till den)

Ja om det är en Airport Extreme 802.1n versionen. Dvs den som ser ut som en AppleTV.

Hurvida det finns HDD's med 2 USB portar eller om det går att ha kopplade till 2 datorer samtidigt vet jag inte, så kan inte svara på dem.
Citera
2007-08-18, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ja om det är en Airport Extreme 802.1n versionen. Dvs den som ser ut som en AppleTV.

Hurvida det finns HDD's med 2 USB portar eller om det går att ha kopplade till 2 datorer samtidigt vet jag inte, så kan inte svara på dem.

Nej det är en Airport Express, den där lilla. På den går det alltså inte? EDIT: såg att nån svarat på det redan, och svaret var: Nej.
Citera
2007-08-18, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av air
Om du har en "Airport Express" kan du INTE dela usb hårdskivor via den. Usb porten i express kan endast används för skrivare eller fjärrstyrning av itunes.

Men, varför inte bara köpa en hårdskiva med ethernetanslutning och koppla den till din router? Då har ni hårdskivan på samma lokalnät och kan nå den via t.ex. smb eller afp (för macen borde detta vara snabbare).

T.ex. denna lacie borde borde fixa detta: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10843

aha, det var smart! kallas denna kategori hårddiskar något speciellt, om man skall leta efter dom på olika nätaffärer? Jag känner ju till begreppet "nätverkshårddisk" så jag anar svaret, man vet ej.

just det, undrar en sak till: det är ingen skillnad i hastighet på en sån hårddisk? OCH - det gäller även för nätverkshårddiskar att man ska ha ett visst, gemensamt filsystem?
En person skrev att hårddisken skulle ha filsystemet FAT (eller FAT32) , det har jag hört av en snubbe på en mac-affär också, MEN en annan användare skrev "det spelar alltså ingen roll vad du har för filsystem på disken. det är SMB som gäller över nätverket (även om routern förmodligen gillar HFS+ bäst).

Vad gäller? Tacksam för svar på detta!
Citera
2007-08-18, 19:39
Medlem
Boffens avatar
Om man kopplar in den i routern, hur kommer man då åt disken?
Dyker den automatiskt upp som om det vore en extern disk eller måste man göra nåt speciellt?
Citera
2007-08-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
aha, det var smart! kallas denna kategori hårddiskar något speciellt, om man skall leta efter dom på olika nätaffärer? Jag känner ju till begreppet "nätverkshårddisk" så jag anar svaret, man vet ej.

just det, undrar en sak till: det är ingen skillnad i hastighet på en sån hårddisk? OCH - det gäller även för nätverkshårddiskar att man ska ha ett visst, gemensamt filsystem?
En person skrev att hårddisken skulle ha filsystemet FAT (eller FAT32) , det har jag hört av en snubbe på en mac-affär också, MEN en annan användare skrev "det spelar alltså ingen roll vad du har för filsystem på disken. det är SMB som gäller över nätverket (även om routern förmodligen gillar HFS+ bäst).

Vad gäller? Tacksam för svar på detta!

Vad dom kallas vet jag inte, men nätverkshårddisk verkar ju finurligt iaf.

Filsystemet borde man kunna välja fritt om man kör via nätverk. Jag råkar ju givetvis ha en sån dära Lacie som jag länkade, och där e det begränsat vad man kan köra för filsystem om man kör med usb-porten. Kör man med ethernet så går det fint med t.ex. ext2 (linux filsystem). Då slipper man undan dom tråkiga filstorleksbegränsningarna oxo

En nackdel med den dära Lacien är att den låter för jävligt (eller kanske jag bara fått ett måndagsexemplar).

Men om du googlar lite så hittar du säkert nån lämplig disk.

Citat:
Ursprungligen postat av Boffen
Om man kopplar in den i routern, hur kommer man då åt disken?
Dyker den automatiskt upp som om det vore en extern disk eller måste man göra nåt speciellt?

I windows kan man nå den med adressen \\ipadress, och i macen t.ex. med smb://ipadress, eller afp://ipadress. Om man har en mac + en airport extreme + en usb disk så borde den dyka upp direkt
2007-08-18 19:47
Citera
2007-08-22, 20:03
Medlem
Boffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av air
I windows kan man nå den med adressen \\ipadress, och i macen t.ex. med smb://ipadress, eller afp://ipadress. Om man har en mac + en airport extreme + en usb disk så borde den dyka upp direkt
2007-08-18 19:47
Men fan va segt. Finns det ingen möjlighet att se den i finder?
Funkar bra om man bara ska ha backup på den men om man vill åt den varje dag blir det nog vääldigt jobbigt i längden..
Annars får de bli en extrem och en express för min del
Citera
2007-08-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boffen
Men fan va segt. Finns det ingen möjlighet att se den i finder?
Funkar bra om man bara ska ha backup på den men om man vill åt den varje dag blir det nog vääldigt jobbigt i längden..
Annars får de bli en extrem och en express för min del

Alltså, i Finder trycker du cmd+k (connect to server), skriver in adressen, t.ex. afp://ipadress och så dyker den upp som en vanlig hårdskiva där

Nästa gång du vill connecta, så finns den sparad i "recent servers" när du klickar cmd+k.

Men, har du en airport extreme + en usb disk kopplad till denna, så dyker disken automatiskt upp i Findern
Citera
2007-08-22, 23:14
Medlem
Boffens avatar
Aha, så den sparas ändå. Då blir det ganska smidigt.
Vill gärna slippa skaffa en extreme eftersom jag redan har en router, vill bara ha express så man kan spela musik trådlöst till högtalarna
Har inte skaffat Mac än, men sitter o planerar o drömmer nu..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in