2007-08-16, 22:33
Medlem
4 blinkningar är tömningsfel.

rengör filtret, kolla även vattenindikatorn. Det ser ut som ett galler och sitter på högersidan nere vid filtret. Sätter det igen sig kan maskinen uppföra sig lite konstigt.

Kolla även slangen, i värsta fall sitter där nåt som blockerar pumpen.
Citera
2007-08-17, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NizzeMan
4 blinkningar är tömningsfel.

rengör filtret, kolla även vattenindikatorn. Det ser ut som ett galler och sitter på högersidan nere vid filtret. Sätter det igen sig kan maskinen uppföra sig lite konstigt.

Kolla även slangen, i värsta fall sitter där nåt som blockerar pumpen.

ja ska göra det i helgen blir väl att plocka isär hela maskinen i små molekyler filtret är rengjort men har ej kollat vattenindikatorn. tack för alla svar nu är det lättare att åtgärda felen om man har något att gå efter
Citera
2007-08-18, 08:17
Medlem
enda flottör jag hittar är en svart behållare med frigolit i som man kan röra upp och ner den sitter vid slangen som vattnet kommer ifrån vid pumpen är det rätt??? annars så hittar jag inget ska kolla lite mera
Citera
2007-08-18, 08:28
Medlem
hittade en grej med två sladdar på skruvade ett halvt varv då kom det ut vatten ca 2-3 dl vad är det för något???
Citera
2007-08-18, 09:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
enda flottör jag hittar är en svart behållare med frigolit i som man kan röra upp och ner den sitter vid slangen som vattnet kommer ifrån vid pumpen är det rätt??? annars så hittar jag inget ska kolla lite mera

Utan att se det själv så kan man inte vara 100% säker.
Men jag skulle tro att det är den då det låter som en flottör.
Sitter där en microbrytare vid flottören?
Ser ut som en liten fyrkantig plastgrej med några kablar anslutna till samt en lång rostfri metall arm som ligger emot flottören.

Citat:
hittade en grej med två sladdar på skruvade ett halvt varv då kom det ut vatten ca 2-3 dl vad är det för något???

Utan att se den själv går det inte att säga vad det är.
Beskrivningen är lite svag

Edit: Tar den in vatten till rätt nivå och det sedan inte händer något mer förrän du trycker på knappen och den då börjar tömma?
Om ja så kan det ju tyda på något annat fel.
Är det en elektronikstyrd maskin kan det faktiskt vara så att programverket d.v.s kretskortet är sönder.
Tycker du skall prova först och rengöra dem här hävert rören som sitter inuti maskinen på botten under filterna.Har med nivå kontroll att göra.
Dessa kan med tiden täppas till av skräp.Bruka gå lätt att dra loss dessa och blåsa /spola rent.
Annars är det nog bara att ta dit en serviceman för det aktuella märket.Dagens elektronik/datastyrda maskiner är svåra att felsöka på .
Citera
2007-08-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Utan att se det själv så kan man inte vara 100% säker.
Men jag skulle tro att det är den då det låter som en flottör.
Sitter där en microbrytare vid flottören?
Ser ut som en liten fyrkantig plastgrej med några kablar anslutna till samt en lång rostfri metall arm som ligger emot flottören. ..... svar ja

Utan att se den själv går det inte att säga vad det är.
Beskrivningen är lite svag

Edit: Tar den in vatten till rätt nivå och det sedan inte händer något mer förrän du trycker på knappen och den då börjar tömma?.... svar ja
Om ja så kan det ju tyda på något annat fel.
Är det en elektronikstyrd maskin kan det faktiskt vara så att programverket d.v.s kretskortet är sönder. den är elektronikstyrd ja..
Tycker du skall prova först och rengöra dem här hävert rören som sitter inuti maskinen på botten under filterna.Har med nivå kontroll att göra.
Dessa kan med tiden täppas till av skräp.Bruka gå lätt att dra loss dessa och blåsa /spola rent.
Annars är det nog bara att ta dit en serviceman för det aktuella märket.Dagens elektronik/datastyrda maskiner är svåra att felsöka på .
ok ska ta bort dom och rengöra rören så får vi se vad som händer tror att det är kretskortet som är trasigt fast jag vet ej..
Citera
2007-08-18, 11:37
Medlem
nix funkar ej den bara spolar in sen trycker man på knappen då spolar den ut vattnet
Citera
2007-08-18, 11:57
Bannlyst
Hur gammal är maskinen ? Är det lönt att lägga tid på den?
Citera
2007-08-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus
Hur gammal är maskinen ? Är det lönt att lägga tid på den?

jag vet ej hur gammal den är den fanns när jag flyttade in .. nej men har ej råd med någon ny just nu så då kan man försöka laga den..
Citera
2007-08-18, 13:11
Moderator
Tystnads avatar
Tyvärr kan vi nog inte hjälpa mer

Sysslat mest med Electrolux maskiner .

I alla fall finns det ett forum på internet som handlar om fel på Whirlpool diskmaskiner .kanske hittar du något matnyttigt där:
Länk : http://www.applianceblog.com/mainfor....php/f-55.html
Citera
2007-08-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tyvärr kan vi nog inte hjälpa mer

Sysslat mest med Electrolux maskiner .

I alla fall finns det ett forum på internet som handlar om fel på Whirlpool diskmaskiner .kanske hittar du något matnyttigt där:
Länk : http://www.applianceblog.com/mainfor....php/f-55.html

ok tack för hjälpen..
Citera
2007-08-26, 00:25
Medlem
nu fixade jag en annan diskmaskin dom gillar inte mig för den funkar ej.
det är en elektro helios di 810-4 . först kopplade jag in den den spolade in vatten och så testade att vrida runt på olika program funkade bra. sen skulle man diska då funkade den ej. spolade in vatten sen startade programmet sen nu står den bara still. vredet funkar ej. och vattnet rann ut under maskinen. är det bara att slänga den eller??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in