Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-15, 11:59
Medlem
Jag läste om att Windows XP, stjälde 20% av bandbredden! Funkar det likadant i W.V.U?
Citera
2007-08-15, 12:18
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Jag har hört att man inte kan använda Vista för att det är så buggigt...

Alltså, dom flesta som kritiserar Vista har antagligen inte testat det på sina egna datorer!
Citera
2007-08-15, 12:33
Medlem
Nu missuppfattade du mig, har inget emot Vista
Citera
2007-08-15, 17:10
Medlem
Stjäl och stjäl, du tänker säkert på den där "Quality of service"-prylen. Jag har för mig att 20% av den tillgängliga bandbredden är ett övre tak för vad som kan användas för QoS för tjänster som använder sånt. ( http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;316666 )

Samma inställning finns säkert i Vista.
Citera
2007-08-15, 19:03
Medlem
Precis. Alltså, 20% av bandbredden kan reserveras av program som begär det (QoS - Quality of Service), och tilldelas dessa program när de behöver det.

Bra för exempelvis IP-telefoni - säg att ditt telefoni-program reserverar 10% av bandbredden men inte skickar något - 100% kan fortfarande användas av andra program. Om telefoni-programmet behöver 5% av din bandbredd medan du tankar torrents i 100% - då stryps torrentsen till 95% så ditt samtal inte blir hackigt.

I praktiken har dock detta ingen som helst betydelse - kör du bredband har du troligen ethernet i 10/100 MBit lokalt men långsammare ut. Då reserveras de sista 2/20 MBit:en åt QoS, men eftersom din uppkoppling aldrig använder mer än säg 8 Mbit (om detta är din internetuppkopplingshastighet) av din lokala bandbredd köas allt i din router istället. Då gäller det att den har QoS för att ditt IP-samtal inte ska hacka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in