Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-15, 09:12
  #1
Medlem
Boukas avatar
Hur fungerar det här med avlyssning? Hur lätt är det för myndigheterna att avlyssna våra mobilsamtal? Av vilka skäl får polisen avlyssna folk, och i hur stor utsträckning får de gå? Låt oss säga att de avlyssnar en misstänkt, får de även avlyssna folk i hans/hennes vänskapskrets? Och till sist, hur kan man avgöra om man är avlyssnad?
Citera
2007-08-24, 23:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouka
Hur fungerar det här med avlyssning? Hur lätt är det för myndigheterna att avlyssna våra mobilsamtal? Av vilka skäl får polisen avlyssna folk, och i hur stor utsträckning får de gå? Låt oss säga att de avlyssnar en misstänkt, får de även avlyssna folk i hans/hennes vänskapskrets? Och till sist, hur kan man avgöra om man är avlyssnad?


Hejsan

Jag muckade för 2 månader sen... Jag fick 10 månaders fängelse för narkotikabrott, medhjälp till försök till förberedelse till narkotikabrott, ENDAST tack vare att min väns mobiltelefon var avlyssnad...

Polisen gör lite som dom vill, visst finns det riktlinjer dom går efter, men i grund i botten är dom svin som går efter små brottslingar.. Varför inte lägga alla resurser på riktiga brottslingar som tex våldtäcksmän och pedofiler?

Hur man kan avgöra om man är avlyssnad? Jo det är så här.. Tycker du att det låter väldigt märkligt när du ringer till en speciell kompis eller till vem som helst så kan telefonen vara avlyssnad, din eller din kompis
Vanligtvis så brukar det eka, brusa och i bland pipa lite..
Jag har råkat ut för det här många gånger genom åren.. Som tur är kan polisen bara använda en bråkdel av allt matrial för att fälla en eftersom man pratar i koder största delen av tiden..

Men kom ihåg!!! ALLA sms sparas!!!! Dom kan alltid gå tillbaka i tiden och titta vart din telefon har befunnit sig och vid vilken tidpunkt.. Så tänk på det.

Jag har dock kommit till insikt, den kriminella banan har tagit 2 år av mitt liv (fängelse) och jag är bara 24 så jag ska prova på den lagliga vägen..

Ha det så bra

mvh cyrix
Citera
2007-08-25, 01:39
  #3
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrix
Hur man kan avgöra om man är avlyssnad? Jo det är så här.. Tycker du att det låter väldigt märkligt när du ringer till en speciell kompis eller till vem som helst så kan telefonen vara avlyssnad, din eller din kompis
Vanligtvis så brukar det eka, brusa och i bland pipa lite..

Skitsnack. Laglig avlyssning tappas av digitalt hos operatören och det går inte att märka ett dyft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lawful_interception

/capmac
Citera
2010-04-18, 17:07
  #4
Medlem
Såg att nån tvivlade på att man kan höra om man är avlyssnad. Jag VET inte men i min bekantskapskrets är de flesta som haft sin telefon avlyssnad relativt säkra på att de märkte av det igenom störningar på linjen osv. Jag själv är ganska säker på att jag har avlyssnad telefon och har märkt lite konstigheter men som sagt jag VET inte, så det kanske är inbillning även om jag inte tror det.

Jag tror mig ha haft avlyssning mot mig vid ett par tillfällen och jag har nu lyckats övertala min mor att hälsa till polisen varje gång hon ringer upp mig, haha! Till saken hör att jag inte är kriminell men har väldigt mycket kompisar som har strulat en hel del. Därför vågar min mamma släppa fram sina sköna sidor och ett samtal börjar vanligtvis med "hej polisen, hej bbpist...". Skön mama jag vet!
Citera
2010-04-19, 20:27
  #5
Medlem
Hofmanns avatar
Nej, all avlyssning sker via telefonbolagets växlar. Samtalsinformationen kopieras helt enkelt, och ingen av parterna märker någon skillnad. Att folk har hört störningar eller brus samtidigt som de faktiskt varit avlyssnade har ingenting med det att göra, även om det är lätt att tro att så är fallet. Telefonväxlar byggs dessutom efter en gemensam standard som tillåter avlyssning (minns tyvärr inte namnet på standarden).
Citera
2010-04-20, 01:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrix
Hejsan

Dom kan alltid gå tillbaka i tiden och titta vart din telefon har befunnit sig och vid vilken tidpunkt.. Så tänk på det.

mvh cyrix

Verkligen??

Om jag åker till Stockholm, från Umeå, och bajsar på kungens kudde i Sthlm, kan de då spåra mig dåvarande position via min mobil om jag skickat ett sms till min polare i Malmö?
Citera
2010-04-20, 20:08
  #7
Medlem
Hofmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barenaren
Verkligen??

Om jag åker till Stockholm, från Umeå, och bajsar på kungens kudde i Sthlm, kan de då spåra mig dåvarande position via min mobil om jag skickat ett sms till min polare i Malmö?

Utan att veta vilka du refererar till när du säger "de", kan du tänka på att mobiltelefonioperatören hela tiden vet var du befinner dig så länge du har mobiltelefonen påslagen och den har täckning. Du behöver alltså inte skicka SMS eller ringa. Nu tror jag inte att de har tillräckligt många anställda för att sitta och hålla koll på allihop, med tanke på att det finns fler aktiva SIM-kort (abonnemang, kontantkort) än invånare i landet.

Skulle polisen få ett domstolsbeslut på att de här uppgifterna ska lämnas ut kan de alltså se vilken cell du befunnit dig i vid en specifik tidpunkt. Om du nu skulle befinna dig i Stockholm skulle det geografiska området som cellen innebär var mindre än exempelvis i Umeå, vilket kan ge en relativt bra positionering av dig.
Citera
2010-04-23, 03:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Utan att veta vilka du refererar till när du säger "de", kan du tänka på att mobiltelefonioperatören hela tiden vet var du befinner dig så länge du har mobiltelefonen påslagen och den har täckning.

Källa?
Citera
2010-04-23, 21:50
  #9
Medlem
Hofmanns avatar
Du får väl helt enkelt lita på mig. Om du vill ha en källa på det jag sagt kan jag tipsa dig om att bli ingenjör. Det hjälper en hel del.

Din mobiltelefon skickar hela tiden ut uppdateringar om var någonstans i nätet den befinner sig. Exempelvis vilken cell den befinner sig i. Vissa telefoner kan dessutom ge bra positioneringar i google maps utan att använda sig av GPS-mottagare, genom att meddela var någonstans i nätet den befinner sig.
__________________
Senast redigerad av Hofmann 2010-04-23 kl. 21:54.
Citera
2010-08-19, 11:08
  #10
Avstängd
cheezwizards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Du får väl helt enkelt lita på mig. Om du vill ha en källa på det jag sagt kan jag tipsa dig om att bli ingenjör. Det hjälper en hel del.

Din mobiltelefon skickar hela tiden ut uppdateringar om var någonstans i nätet den befinner sig. Exempelvis vilken cell den befinner sig i. Vissa telefoner kan dessutom ge bra positioneringar i google maps utan att använda sig av GPS-mottagare, genom att meddela var någonstans i nätet den befinner sig.

Det med att dom spårar mobiler stämmer men det du borde tillägga är att dom kan missa med flera meter och kanske till och med kilometer beroende på vilket mobilnät du använder,
nya nät tex har mycket bättre träffsäkerhet än vad övriga har.
Citera
2010-08-19, 22:29
  #11
Medlem
Hofmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezwizard
Det med att dom spårar mobiler stämmer men det du borde tillägga är att dom kan missa med flera meter och kanske till och med kilometer beroende på vilket mobilnät du använder,
nya nät tex har mycket bättre träffsäkerhet än vad övriga har.

Ja, jag kanske var otydlig, men jag påstår inte att de kan positionera någon exakt. Det man kan göra är snarare att positionera någon i en cell genom triangulering. Cellens storlek beror sedan av antalet master i området. Det är alltså inte nätets "ålder" som är viktigt, utan cellernas storlek.

Det här gäller alltså radiotrafiken mellan master och mobil enhet. Inte eventuell global positionering.
Citera
2010-08-22, 23:45
  #12
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barenaren
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Utan att veta vilka du refererar till när du säger "de", kan du tänka på att mobiltelefonioperatören hela tiden vet var du befinner dig så länge du har mobiltelefonen påslagen och den har täckning.
Källa?

Du kanske kan hitta lite matnyttigt här.

I mycket förenklad korthet: Så länge din mobiltelefon är påslagen kommunicerar den med närmsta basstation. Mobiloperatörens system har hela tiden koll på vilken cell din mobiltelefon finns i för att kunna koppla fram samtal.

Tidigare sparades inte denna information, men efter att polisen upptäckt hur mycket nytta de har av informationen så sparas nu informationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback