2007-08-14, 16:55
Medlem
Jag undrar lite om det här att skruva tillbaka mätaren. Är det svårt? gynnar det sig att göra? och är det olagligt?
Citera
2007-08-14, 16:59
Medlem
aoos avatar
Ja.
Nej.
Vad tror du?
Citera
2007-08-14, 17:00
Medlem
jag skulle villja veta vad det blir för rubricering på det då, bedrägeri eller?
men är det vanligt att en del gör så här? det borde ifs bara vara bilmekanikerna som kan
Citera
2007-08-14, 17:04
Medlem
kajan666s avatar
Nej, det är inte olagligt, det är din bil och du gör i princip vad du vill med den.

Vad som däremot är olagligt är att sälja den utan att upplysa om att mätaren är ändrad, det är väl bedrägeri då antar jag.

Men varför ? de enda anledningarna jag känner till är om man pajar mätaren och ska byta ut den mot en annan, eller om man totalrenoverar bilen och vill nolla mätaren efter det.

Jag har haft nån bil där det följde med ett intyg från en verkstad att dom gick i god för att mätaren på bilen var utbytt vid nåt visst miltal.. men då hade den bytts till en som visade för mycket så att säga.
Citera
2007-08-14, 18:42
Medlem
Klart det kan löna sig, men det är lätt att upptäcka om man vill.

En 2 år som gått 1000 mil är värd rätt mycket mer än en lika gammal som gått 10000...
Citera
2007-08-14, 18:54
Medlem
rödblocks avatar
På många nyare bilar så ändrar du först det som visas i mätarhuset, sedan det värde som finns lagrat i bilen.
Då kan det vara ganska svårt att upptäcka.

Vissa bilar kan man bara ändra det i mätarhuset, men inte det värde som är lagrat, då är de enkelt att upptäcka.
Citera
2007-08-14, 19:06
Medlem
ettens avatar
Okej om det handlar om nyare Volvo, och bilen e skruvad på miltalet.
Så kommer det synas, när man läser felkoder att "Miltalet e manupulerad"...

E det en gammal bil, med ej digital hastighet mätare. Så kan du använda en liten philips mejsel o vrida till rätt siffror..
Citera
2007-08-14, 19:18
Medlem
Jag hatar det här förbannade mätarskruvandet!!
Man kan inte ens köpa en bil idag och vara säker på att miltalet stämmer. Det är åt helvete.
Citera
2007-08-14, 19:34
Medlem
jah_man2s avatar
Svårigheten rent praktiskt beror på vilken bilmodell och årsmodell det handlar om.
En mekanisk kilometerräknare kan man,om man är lite fingerfärdig och försiktig,lätt ändra.

Digitala kilometerräknare kräver oftast en "diagnosdator" eller en viss programvara för att kunna ansluta en vanlig dator till bilens diagnos eller serviceuttag.

Från årsmodell -96 (om jag inte missminner mig) finns det i de flesta personbilar ett lätt åtkomligt serviceuttag där man med rätt utrustning hittar all information om bilens identitet,milantal,utrustning m.m.

Anledningen till att det finns ett sådant är att miljöorganisationer och myndigheter i U.S.A's mest biltäta och avgasförorenade städer enkelt skulle kunna kontrollera ändringar i (trimmade?) bilars styrenheter och på sätt upptäcka ev.otillåtna avgasvärden och lyckades få till en internationell överenskommelse mellan alla biltillverkare.

Anledningen till att jag upplyser om detta är att det finns enkla verktyg och programvaror som lätt ändrar milantalet i instrumentet men om en märkesverkstad eller nån med rätt utrustning loggar in så hittar man lätt bilens ursprungliga miltal.

Det skiljer sig såklart mellan olika bilmärken men vill man vara på säkra sidan så ska man försöka kontakta nån som antingen jobbar på en märkesverkstad eller nån som har rätt utrustning.

Tänk på att miltalet noteras och sparas hos Bilprovningen vid varje besiktning och är offentliga uppgifter.
Citera
2007-08-14, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Svårigheten rent praktiskt beror på vilken bilmodell och årsmodell det handlar om.
En mekanisk kilometerräknare kan man,om man är lite fingerfärdig och försiktig,lätt ändra.

Digitala kilometerräknare kräver oftast en "diagnosdator" eller en viss programvara för att kunna ansluta en vanlig dator till bilens diagnos eller serviceuttag.

Från årsmodell -96 (om jag inte missminner mig) finns det i de flesta personbilar ett lätt åtkomligt serviceuttag där man med rätt utrustning hittar all information om bilens identitet,milantal,utrustning m.m.

Anledningen till att det finns ett sådant är att miljöorganisationer och myndigheter i U.S.A's mest biltäta och avgasförorenade städer enkelt skulle kunna kontrollera ändringar i (trimmade?) bilars styrenheter och på sätt upptäcka ev.otillåtna avgasvärden och lyckades få till en internationell överenskommelse mellan alla biltillverkare.

Anledningen till att jag upplyser om detta är att det finns enkla verktyg och programvaror som lätt ändrar milantalet i instrumentet men om en märkesverkstad eller nån med rätt utrustning loggar in så hittar man lätt bilens ursprungliga miltal.

Det skiljer sig såklart mellan olika bilmärken men vill man vara på säkra sidan så ska man försöka kontakta nån som antingen jobbar på en märkesverkstad eller nån som har rätt utrustning.

Tänk på att miltalet noteras och sparas hos Bilprovningen vid varje besiktning och är offentliga uppgifter.

Hur fixar man det på en mekanisk då generellt ?
Citera
2007-08-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BLEDA
Hur fixar man det på en mekanisk då generellt ?

Backar långt?
Citera
2007-08-15, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2

De som håller på med skruvning av bilar ändrar oftast i alla enheter där km-ställning lagras. Går ej att upptäcka elektroniskt....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in