Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Svårigheten rent praktiskt beror på vilken bilmodell och årsmodell det handlar om.
En mekanisk kilometerräknare kan man,om man är lite fingerfärdig och försiktig,lätt ändra.
Digitala kilometerräknare kräver oftast en "diagnosdator" eller en viss programvara för att kunna ansluta en vanlig dator till bilens diagnos eller serviceuttag.
Från årsmodell -96 (om jag inte missminner mig) finns det i de flesta personbilar ett lätt åtkomligt serviceuttag där man med rätt utrustning hittar all information om bilens identitet,milantal,utrustning m.m.
Anledningen till att det finns ett sådant är att miljöorganisationer och myndigheter i U.S.A's mest biltäta och avgasförorenade städer enkelt skulle kunna kontrollera ändringar i (trimmade?) bilars styrenheter och på sätt upptäcka ev.otillåtna avgasvärden och lyckades få till en internationell överenskommelse mellan alla biltillverkare.
Anledningen till att jag upplyser om detta är att det finns enkla verktyg och programvaror som lätt ändrar milantalet i instrumentet men om en märkesverkstad eller nån med rätt utrustning loggar in så hittar man lätt bilens ursprungliga miltal.
Det skiljer sig såklart mellan olika bilmärken men vill man vara på säkra sidan så ska man försöka kontakta nån som antingen jobbar på en märkesverkstad eller nån som har rätt utrustning.
Tänk på att miltalet noteras och sparas hos Bilprovningen vid varje besiktning och är offentliga uppgifter.
De som håller på med skruvning av bilar ändrar oftast i alla enheter där km-ställning lagras. Går ej att upptäcka elektroniskt....