2007-08-14, 16:13
Medlem
lecks avatar
Har fixat och donat en del med att kopplat bilden från datorn till tv'n för att kolla på film. Mitt grafikkort heter nVIDIA Geforce 7800 GTX PCI-Express. Kopplar till tvn(40" LCD) med en DVI kabel. Bilden blir bra men problemet är när man väljer att visa film/video i fullskärmsformat även på tv'n i inställningarna till grafikkortet. Då blir bilden utdragen på höjden.

Senast kollade jag på Oceans 13 *R5* *PROPER* *XViD* - R5 - PUKKA. Den har en upplösning på 672x288 vilket är lite mer långsmalt än min tv's 16:9. Med Fullskärmsvideo med nVIDIA blir "gubbarna" avlånga och inga svarta kanter uppe och nere på bilden som det är när man kollar på datorn.

Någon som upplevt samma problem?
Citera
2007-08-14, 20:13
Medlem
Stiffmeisters avatar
Jag har inte kopplat datorn till den typen av bildskärm men du kanske kan ändra upplösningen på skärmen så den passar din tv bättre. Annars kan nog en del spelare tvinga det format man vill ha. Kolla lite i inställningarna på bildskärmsegenskaperna och inställningarna för den media spelare..
Citera
2007-08-15, 15:59
Medlem
lecks avatar
Tack för svaret.

Jag tror inte det är något fel på upplösningen jag använder på TV’n. 9 gånger av 10 är bilden perfekt. Media spelaren (MPC) spelar ju upp formatet korrekt, iaf på skärmen, men det verkar som att när manväljer ”visa även fullskärmsvideo på denna enhet” så händer det något skumt då bilden inte är 16:9. Man får inte med de svarta kanterna där uppe och där nere…

Tacksam för fler svar.
Citera
2007-08-15, 20:36
Medlem
Stiffmeisters avatar
I mediaplayer classic finns View/videoframe. Under där sen finns alternativ som keep aspect ratio och override aspect ratio. Det kanske kan vara till någon hjälp.

Edit: Tänkte på att du kanske kan prova att köra med att ha klonad bild på skärmarna och köra med lcdn som primär när du gör det...
Citera
2007-08-16, 10:38
Medlem
lecks avatar
tack!

Ok. får testa detta, har dock TV'n i vardagsrummet så det är inte helt lätt.
hör av mig igen när jag har testat.
Citera
2009-02-28, 19:29
Medlem
lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in