Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-14, 11:00
  #1
Medlem
Mefistos avatar
Ni som har erfarenhet av denna ras får gärna dela med er. Är det en trevlig ras? Måste den aktiveras väldigt mycket, typ dra slädar hela dagarna eller räcker det med vanliga promenader? Är det en bra vakthund? Är den vänlig mot andra hundar? Ylar den mycket? Har den tendenser att smita? Finns det några sjukdomar som är vanliga? Måste den ha en hundkompis i familjen, eller går det bra att vara ensam hund?

Jag inser att det finns stora individuella skillnader, men vissa saker tycks gälla generellt för vissa raser.

Jag blir enormt tacksam för all info jag kan få!
2007-08-14, 11:24
  #2
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Ni som har erfarenhet av denna ras får gärna dela med er. Är det en trevlig ras? Måste den aktiveras väldigt mycket, typ dra slädar hela dagarna eller räcker det med vanliga promenader? Är det en bra vakthund? Är den vänlig mot andra hundar? Ylar den mycket? Har den tendenser att smita? Finns det några sjukdomar som är vanliga? Måste den ha en hundkompis i familjen, eller går det bra att vara ensam hund?

Jag inser att det finns stora individuella skillnader, men vissa saker tycks gälla generellt för vissa raser.

Jag blir enormt tacksam för all info jag kan få!

Ja, en husky måste aktiveras MYCKET. En av de mest krävande raserna som finns. Jag är starkt emot att skaffa en husky om man inte är helt medveten om vad man ger sig in på. De är jättefina hundar, men extremt krävande. De behöver enormt mycket fysisk och mental stimulans, trivs egentligen inte jättebra som ensamma hundar utan har ett starkt flockpräglat beteende. De har en tendens att yla mycket ja, och blir den understimulerad så utvecklar den fort ett destruktivt beteende. Ger man den inte tillräckligt att hitta på så improviserar den helt enkelt. Går bärsärkagång i lägenheten osv.
Jag vill poängtera att en välmående och stimulerad husky är, precis som alla välmående och stimulerade hundar, fantastiska djur. Det är bara det att det är så himla svårt att uppnå det stadiet med huskys, om man inte pysslar med typiska huskysaker, såsom drag.

Huskys är jättevackra djur, men de kräver verkligen sin man/kvinna. Jag avråder de flesta från att köpa en sån, för de är som sagt verkligen krävande.
Har för övrigt själv en bekant som inte visste vad hon gav sig in på och fick lämna tillbaka sin husky för några månader sen, det höll inte längre. Det är en vanlig företeelse.

Jag kan ju självklart inte säga med säkerhet att det inte skulle gå bra för dig att skaffa en husky, men eftersom du inte verkar jätteinsatt i rasen så tycker jag du ska leta efter en hundras som kanske passar din livsstil lite bättre. Eller så får du anpassa din livsstil, om du väldigt gärna vill ha en husky. Är du inte lite sugen på att börja träna drag med slädar?
2007-08-14, 12:11
  #3
Medlem
Mefistos avatar
Tack för infon!

Ska visa ditt svar för min pojkvän, det är nämligen han som blivit besatt av tanken på en Siberian Husky! Själv vill jag ha en storpudel (har vuxit upp med den rasen). Tanken var att vi skulle skaffa två hundar, en husky och en pudel. Men precis som du säger, man måste ju verkligen ta reda på ALLT om huskys innan man skaffar en! Så det inte blir så man måste lämna tillbaka den, det vore hemskt
2007-08-14, 15:19
  #4
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Tack för infon!

Ska visa ditt svar för min pojkvän, det är nämligen han som blivit besatt av tanken på en Siberian Husky! Själv vill jag ha en storpudel (har vuxit upp med den rasen). Tanken var att vi skulle skaffa två hundar, en husky och en pudel. Men precis som du säger, man måste ju verkligen ta reda på ALLT om huskys innan man skaffar en! Så det inte blir så man måste lämna tillbaka den, det vore hemskt

Bra att du kollar upp info innan, se till att vara ansvarsfulla snart-hundägare.
Kolla upp allt som finns att veta, och se till att umgås med rasen. Ni får åka runt på olika kennlar och bara hänga med lite huskys och se om det känns bra.
Och OM ni ändå bestämmer er för en husky så kom ihåg att det är jätteviktigt att se till att få en bra hund. Som kommer från bra, friska och stabila föräldrar. Där får ni be någon som är väldigt hundkunnig om hjälp. Jag kan verkligen inte nog understryka hur viktigt det är. Finns så mycket oseriös avel som avlar på hundar med dåligt temperament, vilket kan leda till att du som hundägare får tackla enormt mycket större problem än du troligtvis får om du kollar upp avelsmaterialet och kenneln först.

Jag kan ju tillägga att om jag hade möjlighet att ha en husky skulle jag gärna ha en, det är en av de absolut vackraste och häftigaste raserna tycker jag. Men det är inte så jävla häftigt när de ylar fyra timmar i sträck så man blir vräkt, eller gnager sönder hela soffan medan man är och handlar. Därför blev det en pinscher för mig, det är ett mer realistiskt val med tanke på hur min livsstil ser ut.
2007-08-14, 15:44
  #5
Medlem
zoobits avatar
Husky är en draghund och den behöver enormt mycket motion. Sen tycker jag personligen att husky är lite enkelspåriga mentalt. De drar mycket gärna men stannar inte så gärna upp och sitter, ligger eller går fot som man gärna vill att en sällskapshund ska göra. Men de är ruskigt fina!
2007-08-14, 18:39
  #6
Medlem
polyesterpams avatar
Nej, nej, och åter nej. De är fantastiska om de får tillräckligt med stimulering, men vill man ha en SÄLLSKAPS-hund ska man absolut inte skaffa en husky.
2007-08-15, 11:41
  #7
Medlem
mesmerize_mes avatar
Huskys är ju superfina, så är det bara!

Men jag skulle satsa på en pudel. Nu ver jag inte om dom ser heta ut, men dom är härliga. Roliga att träna, smarta och trevliga. Visst kräver de mycket tid, som alla stora hundar, men har inte outtömligt med energi i alla fall. Därför mindre risk för olater.
2007-08-22, 22:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Ni som har erfarenhet av denna ras får gärna dela med er. Är det en trevlig ras? Måste den aktiveras väldigt mycket, typ dra slädar hela dagarna eller räcker det med vanliga promenader? Är det en bra vakthund? Är den vänlig mot andra hundar? Ylar den mycket? Har den tendenser att smita? Finns det några sjukdomar som är vanliga? Måste den ha en hundkompis i familjen, eller går det bra att vara ensam hund?

Jag inser att det finns stora individuella skillnader, men vissa saker tycks gälla generellt för vissa raser.

Jag blir enormt tacksam för all info jag kan få!
Har haft draghundar........bla en blandras med mest husky... Fantastiskt underbar men oj så krävande.
Man var tvungen att hela tiden ligga steget före med vad han kunde hitta på för bus. T.om hoppade han ut genom fönstret för att jaga kaniner ( i grannarnas trädgårdar) Jag tycker han var mer lik en katt,inget större behov av att vara sin matte trogen.
2007-08-23, 17:47
  #9
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whilma
Har haft draghundar........bla en blandras med mest husky... Fantastiskt underbar men oj så krävande.
Man var tvungen att hela tiden ligga steget före med vad han kunde hitta på för bus. T.om hoppade han ut genom fönstret för att jaga kaniner ( i grannarnas trädgårdar) Jag tycker han var mer lik en katt,inget större behov av att vara sin matte trogen.


Precis så upplevde jag det också med mina två huskies. De rymde så fort de fick chansen och var väldigt självständiga i sinnet. Helt underbara på sitt sätt men inga bra (eller lyckliga) hundar om man bara vill ha dem som sällskapsdjur.
2007-08-24, 00:04
  #10
Medlem
Här har du info.. http://hem.passagen.se/rasklubben.sh/omsh.htm
2007-08-24, 00:29
  #11
Medlem
Mondobabys avatar
Bor granne med en husky kennel.

Och jag säger bara det, under dom 7 år som jag bott här så har det inte vart annat än trubbel med den kenneln.

Hundar som smiter och springer över halva bygden.
Hanhund som attackerar både djur och människor.
Av dygnets 24 timmar ylas det i 14 timmar.
Under de år som jag bott här har jag endast sett dessa djur stå i sina burar dygnet runt.
Totalt har dom vart ute och aktiverat hundarna utanför burarna 3 gånger.

Rykten säger även att valpar som inte håller måttet, mals ned till hundfoder åt sina egna hundar.

Husky är en vacker hund, MEN den behöver öppna ytor, mycket motion. och framför allt engagemang.
2007-08-25, 16:33
  #12
Medlem
Somsagt ingen lägenhetshund... den behöver jobba med kroppen mestadels..
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback