mitt windowsXP går blixtsnabbt nuförtiden, trots att jag "bara" har 512 MB minne och "bara" pentium4-processor från 2004, och trots att jag har såväl mjukvarubrandvägg (zone alarm) och Kaspersky igång i bakgrunden, alltid, tillsammans med massa webfönster och fildelningsprogram och open office osv.
det jag har gjort är följande:
1. Följt BlackVipers guide till Services, och stängt av alla jag inte behöver för att allt ska fungera
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
2. går igenom vilka program jag har installerade, tar bort alla program jag installerat men inte använder. Tar bort alla onödiga autostarter, typ Neros indexeringsprogram som kör som process i bakgrunden, "ituneshelper" och massa annat onödigt skit, ju mindre icke-systemnödvändiga processer man ser i task-manager, desto bättre. Man kan också ta bort vissa onödiga processer som tar utrymme på hårddisken och i minnet, typ den här som skapar massa "återställningspunkter"
3. Kör programmet CC-cleaner lite då och då, nån, några gånger i veckan
4. tips om man vill ha lite extra "boost" - testat att köra "Ram-booster", det funkar rätt bra faktiskt, även om jag själv tycker det går tillräckligt snabbt ändå.
5. tycker man kan bocka av "java" i firefox, det är sällan nödvändigt för att saker ska fungera. man kan även installera plugins som RIP, adblocker osv, det kan hända att det gör det lite snabbare att surfa
ps. att inte ha bakgrundsbild tycker jag inte direkt är nåt man sparar några enorma resurser på, så det tycker jag inte är en tjänst man ska behöva ta bort