2007-08-13, 20:33
Medlem
cavalls avatar
Har tydligen fått en släng av detta.

finns det någon annan här som har detta och kan berätta mer, eller som bara helt enkelt vet nåt om det?
Citera
2007-08-14, 01:17
Medlem
Hur gammal är du? Det är en ovanlig sjukdom. Vad vill du veta?

Edit: Ahh, var det du med de ovanliga symptomen nån vecka tillbaka? Vill du berätta lite om vad som hände, t.ex.?
Citera
2007-08-14, 09:18
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Har tydligen fått en släng av detta.

finns det någon annan här som har detta och kan berätta mer, eller som bara helt enkelt vet nåt om det?

Wegeners är en inflammation i kärlen (vaskulit) som tros orsakas av antikroppar som kallas ANCA vilka man kan mäta. Drabbar ffa njurar och lungor. Behandling med kortison och ev lätta cytostatika. Långvarig behandling men man blir ofta bättre.
Citera
2007-08-14, 22:04
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Hur gammal är du? Det är en ovanlig sjukdom. Vad vill du veta?

Edit: Ahh, var det du med de ovanliga symptomen nån vecka tillbaka? Vill du berätta lite om vad som hände, t.ex.?
jag återkommer när jag mår lite bättre...
Citera
2007-08-29, 06:04
Medlem
cavalls avatar
Mår inte så mycket bättre, men jag kan dra mina symtom iaf.

Det började med en svullnad i ryggen, som blev djupt röd/purpurfärgad.

Sedan svullnade knäna upp och började värka, därefter fötterna.

Efter det så började jag blöda näsblod, samt att tandköttet började blöda vid minsta kontakt.

Ögonen blev först ljuskänsliga, sedan rätt så inflammerade, i samma veva så kom min astma tillbaka, vilket innebar att mina lungor blev sämre plus att jag började hosta som en galning vid minsta ansträngning.

Njurarna blev inflamerade, och jag fick blod i urinen.

Det sista som "hände" var att mina händer svullnade och började värka.

Jag kontaktade min läkare smo skickade ner mig till akuten, som i sin tur la in mig rätt omgående, jag pendlade mellan medicn, reumatolog och en avdelning till som jag inte kommer ihåg vilken den var tills de kom på vad det var.

Det två tveckors tjat från min sida att bli utskriven, vilket jag nu vet skedde för tidigt.

Jag behandlas med cellgifter och kortison som "huvudmediciner", men även ett par andra mediciner för att hålla detta under kontroll...

Det som händer är att kroppens fina blodkärl blir inflammerade, samt där det är mycket av dessa, som lungor, ögon och njurar.

Imunsystemet slås ut, eller får tuppjuck och angriper allt.

Behnadlingen beräknas ta 6-12 månader för att få bukt på dnna omgången, sedan vet jag inte, förutom att detta är en sjukdom som kommer tillbaka om man har otur, dvs den går i skov.
Citera
2013-09-23, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Mår inte så mycket bättre, men jag kan dra mina symtom iaf.

Det började med en svullnad i ryggen, som blev djupt röd/purpurfärgad.

Sedan svullnade knäna upp och började värka, därefter fötterna.

Efter det så började jag blöda näsblod, samt att tandköttet började blöda vid minsta kontakt.

Ögonen blev först ljuskänsliga, sedan rätt så inflammerade, i samma veva så kom min astma tillbaka, vilket innebar att mina lungor blev sämre plus att jag började hosta som en galning vid minsta ansträngning.

Njurarna blev inflamerade, och jag fick blod i urinen.

Det sista som "hände" var att mina händer svullnade och började värka.

Jag kontaktade min läkare smo skickade ner mig till akuten, som i sin tur la in mig rätt omgående, jag pendlade mellan medicn, reumatolog och en avdelning till som jag inte kommer ihåg vilken den var tills de kom på vad det var.

Det två tveckors tjat från min sida att bli utskriven, vilket jag nu vet skedde för tidigt.

Jag behandlas med cellgifter och kortison som "huvudmediciner", men även ett par andra mediciner för att hålla detta under kontroll...

Det som händer är att kroppens fina blodkärl blir inflammerade, samt där det är mycket av dessa, som lungor, ögon och njurar.

Imunsystemet slås ut, eller får tuppjuck och angriper allt.

Behnadlingen beräknas ta 6-12 månader för att få bukt på dnna omgången, sedan vet jag inte, förutom att detta är en sjukdom som kommer tillbaka om man har otur, dvs den går i skov.
Jag har en som är i remission nu

Hur är läget idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in