2007-08-13, 16:50
Medlem
Hej!!

Behöver lite råd.. Hoppas ni orkar läsa....

Läste el& data på gymnasiet, fastnade väldigt mycket för IT (Nätverksteknik)

Har nu insett att det vill jag inte hålla på med

Kändes som ett solklart val förrut, då man var trött på studier och hade ett par jobb på G. Vill verkligen göra någonting annat, vill plugga på HS.

Nu till mitt lilla smolk i bägaren så att säga, är värdelös på matte, läste bara A-kursen på gymnasiet. Är intresserad av mycket, först tänkte jag polis, men det sket sig pga hörseln. Har nu hittat ett annan utbildning jag vill söka som jag tror skulle passa mig, nämligen brandingenjör

Men hur fasiken skall jag klara matten, har lånat massa böcker och har suttit och pluggat, visst det går bättre men känner att det kommer att ta sån lång tid att plugga och verkligen förstå. Förstår att ni inte direkt kan lösa problemet åt mig men kanske hjälpa mig på traven lite. Nu kanske ni tänker han kommer nog tröttna på det också, visst det är möjligt men jag tror om jag läser upp grundläggande behöriget ..tex Matte,fysik och gör högskoleprovet så finns det så mycket mer att söka. Nu är jag fast inom IT, känner inget för det längre. Så goda råd dels för matten och dels för andra utbildningar som kanske passar en person som tröttnar snabbt.
Citera
2007-08-13, 18:14
Medlem
pysokats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormcrow
Hej!!

Behöver lite råd.. Hoppas ni orkar läsa....

Läste el& data på gymnasiet, fastnade väldigt mycket för IT (Nätverksteknik)

Har nu insett att det vill jag inte hålla på med

Kändes som ett solklart val förrut, då man var trött på studier och hade ett par jobb på G. Vill verkligen göra någonting annat, vill plugga på HS.

Nu till mitt lilla smolk i bägaren så att säga, är värdelös på matte, läste bara A-kursen på gymnasiet. Är intresserad av mycket, först tänkte jag polis, men det sket sig pga hörseln. Har nu hittat ett annan utbildning jag vill söka som jag tror skulle passa mig, nämligen brandingenjör

Men hur fasiken skall jag klara matten, har lånat massa böcker och har suttit och pluggat, visst det går bättre men känner att det kommer att ta sån lång tid att plugga och verkligen förstå. Förstår att ni inte direkt kan lösa problemet åt mig men kanske hjälpa mig på traven lite. Nu kanske ni tänker han kommer nog tröttna på det också, visst det är möjligt men jag tror om jag läser upp grundläggande behöriget ..tex Matte,fysik och gör högskoleprovet så finns det så mycket mer att söka. Nu är jag fast inom IT, känner inget för det längre. Så goda råd dels för matten och dels för andra utbildningar som kanske passar en person som tröttnar snabbt.

Hur gammal är du för det första? Är du 25 kanske det är lite sent påtänkt att läsa upp det på komvux men är du nyutploppad student från gymnasiet så är det väl bara till att sätta dig och plugga upp, sök kurserna på komvux och pricka ett HP runt 1.5 så borde du klara dig med lite ambition!
Citera
2007-08-13, 18:58
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
För att klara matten är det viktigt att öva, öva, öva. Börja på din nivå, räkna igenom exempel i böcker och känn att du verkligen förstår. Gör du inte det så fråga någon som kan förklara, t.ex. i tråden på naturvetenskapsforumet. Gör jättemånga uppgifter och markera de du inte förstår så att du kan gå tillbaka till de senare.

Alla kan lära sig matematik, man kommer långt med det logiska, metodiska tänkandet, istället för att bara... jag vet inte... försöka tvinga fram svar, eller minnas hur man ska göra. Förstår du?

Det låter som om du har ambitioner som du måste arbeta lite mer för, vilket är beundransvärt. Även om matematik inte är ditt favoritämne så får du se det som ett viktigt steg på vägen, som du måste ta för att nå det du vill.

Det finns ju olika basår på många ställen, är det det du tänkte gå?
Citera
2007-08-13, 23:03
Medlem
Sartres avatar
stormcrow: en gång i forntiden var jag riktigt usel på matematik. Nu är det inte ovanligt att kursare frågar mig på matematiken, även ifall det inte direkt sker varje dag. Så jag tror faktiskt att alla kan, jag avskydde matematik som pesten innan NV, sedan så växte det fram på något vis, kan du få fram något sådant vore det ju guld.

För behörigheten är som lyder till BI:
Matematik D, Fysik B, Kemi A

Dvs matematik, förståelse och tillämpad matematik.

Sedan ifall man kollar kurserna på BI så läser du sådana roliga kurser som inledande kemi&fysik samt matematik och det tillämpade matematik-kurserna statistik och något med numeriska beräkningar.

Dvs mycket matematik men ifall du tänker nu "ja men för fan, även ifall det blir svårt ibland på skolan så för fan, det är ju det jag vill bli!" så ska du försöka. I annat fall ska du försöka ändå, matematik är grymt att kunna vad du än jobbar med. Matematik är så mycket mer att räkna på saker, det är en problemlösningsmetod.

Jag önskar dig lycka till och vill höra mer hur det går sedan!
Citera
2007-08-13, 23:18
Medlem
Jag instämmer med föregående talare!

Jag avskydde matematik, mest av anledningen att jag var så kass på det. Gick nästan ut med IG från grundskolan, men sedan på teknikprogrammet fick jag upp ögonen för det och insåg att det bara handlade om att lära sig "reglerna" dvs. algebran. Och med det kom massvis av förståelse och nu ska jag plugga matematikprogrammet på universitetet - och jag ser fram emot det som fan!

Lär dig grundläggande algebran, så är du i hamn! Jag lärde mig den alldeles för sent. För mig räkte inte den vanliga undervisningen riktigt utan jag fick plugga algebran på fritiden!
Citera
2007-08-13, 23:33
Medlem
Sartres avatar
Hade jag vetat det jag vetat idag om matematik hade jag nog också gått matematikprogrammet och kombinerat med de tillämpade kurser som jag finner intressanta. För allt på tekniska högskolor är bara matematik i grund och botten. Nu måste man läsa en hel del skit som inte är intressant någonstans.tur är iaf att 2/3 är intressant, annars hade man nog fan hoppat av.
Citera
2007-08-14, 16:08
Medlem
Sartre: Tack för dina råd, kommer absolut att köra stenhårt. Vet att det är de jag vill göra så jag skall inte se problemen utan möjlighterna med matte.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in