2007-08-12, 23:22
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Jag är budbilschaufför och kör en Mercedes Sprinter varje dag i mitt jobb. Denna har ej AC så den blir ganska varm nu under sommaren. Ni som har samma typ av bil som jobbebil vet hur varma de blir.

Saken är den att hittils har jag haft med 3 st dubbelmackor med varierande pålägg och ätit samt 1.8 liter kallt vatten som ligger fruset i en 2l petflaska.

Jag känner mig tjock och har lite ölamage att bli av med och undrar hur jag ska gå till väga?

Min frågeställning här är alltså: Vilken mat kan jag ta med mig varje dag i budbilen som tål den extrema temperaturen, iallafall fram tills kl. 1200 varje dag (från kl 0730) och som är nyttig att äta, billig att köpa in i mängder och som jag inte blir tjock utav, utan mer går ner en aning i vikt dessutom?

Kraven är här:

* Billig(t) att handla i stora mängder
* Mat som man ej blir fet av även om man äter mycket av den
* Gärna god men ej ett krav
* Gärna mättande

Rör ju på mig i yrket men tydligen inte tillräckligt samt att jag är tyvärr en mycket lat person

tack för all hjälp.
Citera
2007-08-12, 23:26
Medlem
linlucs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!

Jag är budbilschaufför och kör en Mercedes Sprinter varje dag i mitt jobb. Denna har ej AC så den blir ganska varm nu under sommaren. Ni som har samma typ av bil som jobbebil vet hur varma de blir.

Saken är den att hittils har jag haft med 3 st dubbelmackor med varierande pålägg och ätit samt 1.8 liter kallt vatten som ligger fruset i en 2l petflaska.

Jag känner mig tjock och har lite ölamage att bli av med och undrar hur jag ska gå till väga?

Min frågeställning här är alltså: Vilken mat kan jag ta med mig varje dag i budbilen som tål den extrema temperaturen, iallafall fram tills kl. 1200 varje dag (från kl 0730) och som är nyttig att äta, billig att köpa in i mängder och som jag inte blir tjock utav, utan mer går ner en aning i vikt dessutom?

Kraven är här:

* Billig(t) att handla i stora mängder
* Mat som man ej blir fet av även om man äter mycket av den
* Gärna god men ej ett krav
* Gärna mättande

Rör ju på mig i yrket men tydligen inte tillräckligt samt att jag är tyvärr en mycket lat person

tack för all hjälp.

åhhh faan kör du en merca sprinter, vad intresant ,,,, du skall bara vara lycklig som fått 3 dubbelmackor under sommaren det är nog mer än de flesta.
Citera
2007-08-12, 23:28
Medlem
Tolvans avatar
Ägg, koka önskat antal ägg och skala och ät efter behov.
Citera
2007-08-12, 23:31
Medlem
tältpinnes avatar
Kvarg från Lidl kanske? blandas med t ex saft och cashewnötter, rätt trist mat men helt klart en deff-klassiker som fungerar.
Citera
2007-08-12, 23:58
Bannlyst
om du ska bli av med din ölmage får du nog börja träna samtidigt då jag itne tror att det räcker med att enbart äta nyttigt. dessvärre den bistra sanningen även för oss andra.

cykla några dagar i veckan så ska du se att det hjälper..
Citera
2007-08-13, 08:22
Medlem
quaertys avatar
Köp en kylbag och ta med exakt vilken kall mat du vill. Helt plötsligt finns det hur många nyttiga alternativ som helst.
Citera
2007-08-13, 08:27
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Köp en kylbag och ta med exakt vilken kall mat du vill. Helt plötsligt finns det hur många nyttiga alternativ som helst.
Det rekommenderar även jag. Det finns ju små mjuka kylbagar perfekta för en lunch.
Tre dubbelmackor är helt fel. Gör två istället, med tunnare bröd och mer fyllning.
Sen packar du en påse med frukt, skalade morötter, rädisor, minitomater eller vad du nu kommer på. Det är viktigt att det finns mycket frukt och grönsaker, och att du äter det.
Citera
2007-08-13, 10:54
Medlem
Keso + Tonfisk. Sen pepprar du det med curry
Citera
2007-08-13, 18:47
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Det rekommenderar även jag. Det finns ju små mjuka kylbagar perfekta för en lunch.
Tre dubbelmackor är helt fel. Gör två istället, med tunnare bröd och mer fyllning.
Sen packar du en påse med frukt, skalade morötter, rädisor, minitomater eller vad du nu kommer på. Det är viktigt att det finns mycket frukt och grönsaker, och att du äter det.
Kylväska med fläkt har jag. Som kan vara båda varm och kall. men den är lite stor.
Citera
2007-08-13, 19:10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Kylväska med fläkt har jag. Som kan vara båda varm och kall. men den är lite stor.
Även om den är stor kan du väl använda den? Då kan du hålla "vanlig" mat kall.

Du kan pröva med kyckling och sallad, "kycklingsallad", eller någon variation på det. Det kostar inte så mycket. En vanlig grönsallad och stekt kycklingfilé.

Vill du inte ha kylboxen kan du pröva med en mindre kylväska och kylklampar, man det är tveksamt om de hållar det kallt i 4½ timme.
Citera
2007-08-13, 23:30
Medlem
Herr Åbbels avatar
Ägg ska man inte äta i massor, inte fler än fyra om dagen.
Köp ett riktigt grovt bröd, köp brisling i tomatsås på storpack, köp isbergssallad, kombinera. Sjukt gott, ganska billigt och relativt nyttigt.

Om du fixar kylbag så blir ju allternativen större, gör en sallad och ta med ex.

Ät mycket fibrer, rätt fett, fyll ut med grönt och frukt, spara på sockret.

Spring 3km varannan dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in