För ett tag sen dök det upp ett inlägg i "Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten" i "Natur, miljö och klimat"-forumet. Det handlar om ett vetenskaplig text som hävdar att teorin om växthuseffekten är felaktig och strider mot fysikaliska lagar.
Så här står det:
Jag är inte speciellt haj på fysik så mycket av det de skriver i texten är helt obegripligt för mig, så jag hoppas att några som har mer koll vill läsa och kommentera och diskutera runt det här. Fastän jag inte förstår så mycket av vad de skriver så har det ändå väckts några funderingar hos mig:
- Det verkar ju rätt så logiskt att den kallare luften i atmosfären inte kan värma upp den varmare jordytan. Det finns väl någon "lag" om att två tex gaser med olika temperatur strävar efter att "jämna ut" temperaturen till en medeltemperatur? Då borde ju jordytan leda värme till atmosfären, alltså kylas ned, och inte tvärtom.
- Hur är växthusteorin egentligen - jorden värms upp av solen och avger infraröd strålning som absorberas av H2O, CO2 osv, och sen? Hur värmer växthusgaserna upp jorden igen? Genom vanlig värmeledning eller genom strålning igen? Om det är strålning så verkar det ju konstigt att samma strålning först ska absorberas och sen avges igen tycker jag. Eller är det inte konstigt?
- Om det som skrivs i artikeln är sant, att teorin om växthuseffekten inte stämmer, hur hålls då jorden varm? Fungerar det mer som ett riktigt växthus, som bara "stänger in" värmen? Eller att atmosfären fungerar som ett isolerande lager mellan jorden och rymden?
Det vore kul om någon kunde sammanfatta lite av textens huvudteser på ett mer lättbegripligt språk och säga vad ni tycker om den.
PS. Jag postar här och inte i "Natur, miljö och klimat" för jag vill ha en diskussion om teorin om växthuseffekten och fysiken bakom, och inte om hur klimatet förändras och om vi bör minska på CO2 eller inte. DS.
Så här står det:
Citat:
http://uk.arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/0707/0707.1161v2.pdf
The atmospheric greenhouse effect, an idea that authors trace back to the traditional works of Fourier 1824, Tyndall 1861, and Arrhenius 1896, and which is still supported in global climatology, essentially describes a fictitious mechanism, in which a planetary atmosphere acts as a heat pump driven by an environment that is radiatively interacting with but radiatively equilibrated to the atmospheric system. According to the second law of thermodynamics such a planetary machine can never exist. Nevertheless, in almost all texts of global climatology and in a widespread secondary literature it is taken for granted that such mechanism is real and stands on a firm scientific foundation. In this paper the popular conjecture is analyzed and the underlying physical principles are clarified. By showing that (a) there are no common physical laws between the warming phenomenon in glass houses and the fictitious atmospheric greenhouse effects, (b) there are no calculations to determine an average surface temperature of a planet, (c) the frequently mentioned difference of 33 ◦ C is a meaningless number calculated wrongly, (d) the formulas of cavity radiation are used inappropriately, (e) the assumption of a radiative balance is unphysical, (f) thermal conductivity and friction must not be set to zero, the atmospheric greenhouse conjecture is falsified.
Jag är inte speciellt haj på fysik så mycket av det de skriver i texten är helt obegripligt för mig, så jag hoppas att några som har mer koll vill läsa och kommentera och diskutera runt det här. Fastän jag inte förstår så mycket av vad de skriver så har det ändå väckts några funderingar hos mig:
- Det verkar ju rätt så logiskt att den kallare luften i atmosfären inte kan värma upp den varmare jordytan. Det finns väl någon "lag" om att två tex gaser med olika temperatur strävar efter att "jämna ut" temperaturen till en medeltemperatur? Då borde ju jordytan leda värme till atmosfären, alltså kylas ned, och inte tvärtom.
- Hur är växthusteorin egentligen - jorden värms upp av solen och avger infraröd strålning som absorberas av H2O, CO2 osv, och sen? Hur värmer växthusgaserna upp jorden igen? Genom vanlig värmeledning eller genom strålning igen? Om det är strålning så verkar det ju konstigt att samma strålning först ska absorberas och sen avges igen tycker jag. Eller är det inte konstigt?
- Om det som skrivs i artikeln är sant, att teorin om växthuseffekten inte stämmer, hur hålls då jorden varm? Fungerar det mer som ett riktigt växthus, som bara "stänger in" värmen? Eller att atmosfären fungerar som ett isolerande lager mellan jorden och rymden?
Det vore kul om någon kunde sammanfatta lite av textens huvudteser på ett mer lättbegripligt språk och säga vad ni tycker om den.
PS. Jag postar här och inte i "Natur, miljö och klimat" för jag vill ha en diskussion om teorin om växthuseffekten och fysiken bakom, och inte om hur klimatet förändras och om vi bör minska på CO2 eller inte. DS.