2007-08-12, 01:35
Medlem
wolframs avatar
Som er mamma kanske har varnat er så vi måste frukter tvättas bland annat för att de är behandlade med "sanslöst farliga kemikalier" för att hålla sig bättre under transporten. Någon närmare förklaring på vad dessa kemikalier egentligen är för något finns inte att få. Så jag undrar behandlas frukt med kemikalier och i så fall vilka?

Tack för svaret.
Citera
2007-08-12, 01:54
Medlem
Ssjoss avatar
Jag tror det kan röra sig om bl.a. insekts gifter som finns kvar sen frukten plockades.

Jag vill bara inflika att jag har svårt att tro att dessa kemikalier skulle vara "sanslöst farliga" i dem mängderna dem finns närvarande.

Om man utsätts för små mängder upprepade gånger så är det svårt att veta om det får några långsiktiga effekter.

Så visst, för att vara helt säker kanske det är vettigt att skölja men så stor skillnad gör det nog inte ^_^
Citera
2007-08-12, 03:07
Medlem
Quantilhos avatar
Frukt kan ibland besprutas med olika former av anti-insektsgrejer och andra besprutningsmedel. Fast det är bara dumt att tvätta frukterna eftersom det inte hjälper mot detta nämnvärt. Dock får det bort fågelskit, jord och annat som kan sitta på frukt och grönt.
Vore ju ganska dumt med besprutningsmedel som inte var hyfsat vattenfasta. Det är ju tämligen onödigt om bönder ska behöva bespruta om sina odlingar efter varje regn.

Det finns ju också vissa typer av konserveringsmedel som går att spraya på frukt. Grannie Smith-äpplen är besprutade med någon ämne som gör att de kan hålla sig i något år eller mer. Dessa brukar fungera på så sätt att de hindrar förruttnelse eller täpper igen porer så att inte fukt eller luft kan förstöra frukten.
Citera
2007-08-12, 04:50
Medlem
Alimamas avatar
Sköljer aldrig frukt. Men så har jag sömnsvårigheter, svår migrän och skrumplever. Sambandet är ju lika tydligt som det mellan koldioxid och den tilltagande växthuseffekten, fattar inte att jag inte sett det förut.

Ärligt talat skulle jag bli förvånad om någon har problem som kan spåras tillbaka till osköljd frukt/grönt. Visst kanske folk har fått problem av giftig frukt, men hade snövit aldrig somnat om hon hade sköljt äpplet?

Vad jag försöker säga är alltså: Jag tror inte att det är farligt. Är det farligt tror jag inte att det hjälper att skölja. Som sagts tidigare kan man dock lyckas skölja bort annat, jag sköljer exempelvis potatis av den anledningen, dock mest för att slippa jordsmaken.
Citera
2007-08-12, 12:22
Medlem
raskenss avatar
farligt och farligt. Några kanske kommer ihåg matoljekatastrofen i Spanien på 80 talet. ett 100tal människor dog då dom trodde det var förgiftad matolja. Flera producenter blev slängdai fängelse. Desvärre visade det sig senare att det var Bekämpningsmdel på tomater som hade orsakat massdöden. Nu vet jag inte vad det varför typ av bekämpningsmedel eller om det hade hjälpt att skölja tomaterna menibland är det inte helt harmlösta saker.

Den största faran är nog salmonella som lätt sprids på grönsaker och där hjälper det att skölja.
Citera
2007-08-12, 18:42
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det finns ju också vissa typer av konserveringsmedel som går att spraya på frukt. Grannie Smith-äpplen är besprutade med någon ämne som gör att de kan hålla sig i något år eller mer. Dessa brukar fungera på så sätt att de hindrar förruttnelse eller täpper igen porer så att inte fukt eller luft kan förstöra frukten.

Är det de äpplena som är helt vaxiga?
Citera
2007-08-12, 20:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten

Tror det, men är inte helt säker.
Citera
2007-08-12, 20:31
Medlem
Harwins avatar
Köpte 2 gröna äpplen i en affär för ett tag sedan, åt ett par bett av en av dem och mådde sen lite dåligt, kastade det. Åt sen på det andra ett par timmar senare och fick kväljkänslor, kanske kunde vart pga besprutning eller något, smakade inte direkt konstigt i alla fall tycker jag.
Citera
2007-08-12, 21:02
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
http://eastkelownacidercompany.com/i/apples/Granny_Smith%5B1%5D.jpg

Det är väl de suraste äpplena man hittar i en vanlig butik. Det är iaf inte människoföda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in