Som er mamma kanske har varnat er så vi måste frukter tvättas bland annat för att de är behandlade med "sanslöst farliga kemikalier" för att hålla sig bättre under transporten. Någon närmare förklaring på vad dessa kemikalier egentligen är för något finns inte att få. Så jag undrar behandlas frukt med kemikalier och i så fall vilka?
Frukt kan ibland besprutas med olika former av anti-insektsgrejer och andra besprutningsmedel. Fast det är bara dumt att tvätta frukterna eftersom det inte hjälper mot detta nämnvärt. Dock får det bort fågelskit, jord och annat som kan sitta på frukt och grönt.
Vore ju ganska dumt med besprutningsmedel som inte var hyfsat vattenfasta. Det är ju tämligen onödigt om bönder ska behöva bespruta om sina odlingar efter varje regn.
Det finns ju också vissa typer av konserveringsmedel som går att spraya på frukt. Grannie Smith-äpplen är besprutade med någon ämne som gör att de kan hålla sig i något år eller mer. Dessa brukar fungera på så sätt att de hindrar förruttnelse eller täpper igen porer så att inte fukt eller luft kan förstöra frukten.
Sköljer aldrig frukt. Men så har jag sömnsvårigheter, svår migrän och skrumplever. Sambandet är ju lika tydligt som det mellan koldioxid och den tilltagande växthuseffekten, fattar inte att jag inte sett det förut.
Ärligt talat skulle jag bli förvånad om någon har problem som kan spåras tillbaka till osköljd frukt/grönt. Visst kanske folk har fått problem av giftig frukt, men hade snövit aldrig somnat om hon hade sköljt äpplet?
Vad jag försöker säga är alltså: Jag tror inte att det är farligt. Är det farligt tror jag inte att det hjälper att skölja. Som sagts tidigare kan man dock lyckas skölja bort annat, jag sköljer exempelvis potatis av den anledningen, dock mest för att slippa jordsmaken.
farligt och farligt. Några kanske kommer ihåg matoljekatastrofen i Spanien på 80 talet. ett 100tal människor dog då dom trodde det var förgiftad matolja. Flera producenter blev slängdai fängelse. Desvärre visade det sig senare att det var Bekämpningsmdel på tomater som hade orsakat massdöden. Nu vet jag inte vad det varför typ av bekämpningsmedel eller om det hade hjälpt att skölja tomaterna menibland är det inte helt harmlösta saker.
Den största faran är nog salmonella som lätt sprids på grönsaker och där hjälper det att skölja.
Det finns ju också vissa typer av konserveringsmedel som går att spraya på frukt. Grannie Smith-äpplen är besprutade med någon ämne som gör att de kan hålla sig i något år eller mer. Dessa brukar fungera på så sätt att de hindrar förruttnelse eller täpper igen porer så att inte fukt eller luft kan förstöra frukten.
Köpte 2 gröna äpplen i en affär för ett tag sedan, åt ett par bett av en av dem och mådde sen lite dåligt, kastade det. Åt sen på det andra ett par timmar senare och fick kväljkänslor, kanske kunde vart pga besprutning eller något, smakade inte direkt konstigt i alla fall tycker jag.