Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Kör Vista Home Premium x64, har en felserver som kör på W2003. När jag körde XP var det inget strul att logga in på de utdelade diskarna utan lösenord / användarnamn.
Nu i Vista måste jag logga in varje gång jag startar om datorn, detta strular till det när jag till exempel har min musik på W2003-servern och vill att Media Playern ska övervaka mapparna för att hitta nya filer... Vilket inte går eftersom jag inte är inloggad..
Någon?
Hej. Vet inte om detta är lösningen på ditt problem men ändå. Jag kör Vista Home Premium på två burkar här hemma. Varje gång jag bootade om burkarna och ville komma åt den andra datorn så var jag tvungen att fylla i användarnamn och lösenord. Det hjälpte inte att jag klickade i rutan spara lösenord. Jag gjorde det många gånger och spottade och svor.
Det funkar nämligen inte att spara lösenordet till andra datorer eller diskar på Vista Home Premium utan bara på de lite dyrare versionerna, Busines och Ultimate. Men dialogrutan finns med som en elak käftsmäll för den som köpt Vista Home Premium. Skojigt va?
Googlade som en blå efter en lösning, grymt många har samma problem. Det var allt från att editera registret till att göra batch eller batfiler att lägga i autostart. Höll på att bli tokig av vrede på Microsoft.
Men, provade till slut en supersimpel lösning som jag googlat fram.
Jag la till en kopia av varje dators konto på den andra datorn, dvs ,dator 1 har ett konto som heter tex Kattengustaf med lösenord banan, dator 2 har ett konto som heter Mediacenter med lösenord banan.
På dator 1 lade jag nu till ett nytt konto som fick heta Mediacenter med lösenord banan, precis som på dator 2.
Likadant gjorde jag på Mediacenterdatorn dvs dator 2, där skapade jag ett nytt konto som heter Kattengustaf med lösenord banan.
Båda de nya konton gav jag administratörsrättigheter, men det är kanske inte nödvändigt, jag vill ha det så i alla fall.
Sedan gick jag till Kontrollpanelen, Användarkonton, Hantera nätverkslösenord, och lade till automatisk inloggning på mitt nätverk MsHome, användare Kattengustaf, lösenord banan (dator1).
Likadant gjorde jag på dator 2, MsHome, användare Mediacenter, lösenord banan.
Behöver inte vara samma lösenord men jag tog samma på båda mina burkar så jag inte glömmer det själv. :-)
Bootade om och ta mig tusan om inte det fungerade. Jag behöver inte mer fylla i lösenord och användare om jag vill åt mina nätverksdiskar, eller den andra datorn.
Tilläggas kan att jag också har autoinloggning för att komma in i Vista. Jag har ju bara hemmanätverk så varför inte.
Det är möjligt att du måste ha det med, är tyvärr inte säker men för att fixa det så skriver man netplwiz i sökfältet i Vista och sedan Enter.
Då får man upp användarkonton och kan då klicka bort "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn".
Man får då skriva in sitt användarnamn och sitt lösenord två gånger. Sedan är det bara att reboota och datorn går hela vägen in och loggar in dig på nätverket och mappar dina diskar eller andra datorer.
Eftersom jag gärna zappar med mitt Mediacenter så vill jag kunna ligga i ryggläge och zappa in på den andra datorn som står och tankar ner nya filmer eller musik, utan att behöva resa mig, så nu är jag lycklig igen.
En sak till, i Nätverks och delningscenter så är allt på utom Mediedelning. Det visade sig att det går inte att få burkarna att prata överhuvudtaget om man inte klickar i "Lösenordsskyddad delning". Detta var något som tog mig vansinnigt lång tid att komma på. Men nu går det som smör.
Mvh kattengustaf