Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Kan ha helt fel men plockade inte NASA hem utrustning ifrån månen och upptäckte bakterier på en av kamera linserna som stått exponerad på månen. När de sedan undersöktes på jorden visade det sig vara bakterier ifrån jorden som överlevt på månen och "vaknade" åter till liv på jorden.
Jodå det finns gott om stöd för att bakterier klarar sig i rymden. Teorier om panspermi säger att livet inte upptod på jorden utan kom från asteroidnedslag. Det är inte det jag vänder mig mot utan att en ickejordisk bakterie både överlever på jorden, i människokroppen och dessutom kan orsaka sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Det är svårt att spekulera i hur en utomjordisk livsform skulle uppfattas av oss människor. För att inte nämna en utomjordisk intelligens. Men det jag tycker definierar en bra sci-fi är när man får känslan av att det skulle kunna se ut på så sätt, även om det inte är troligt att det går till just så.
Anledningen att jag aldrig skulle kunna köpa ett scenario så som TS efterfrågar är eftersom att vi redan vet att våran art inte har en chans i helvetet att genomföra dom resor som krävs. Sen att vi _råkar_ vara på samma tekniska nivå är ännu sjukare. Jag tror mer på det scenariot att dom är så avancerade att vi knappt fattar att vi gjort kontakt. Har man tekniken att färdas mellan stjärnorna så kommer troligen deras teknik att likna magi för oss.
Nu har vår oförmåga att färdas snabbare än ljuset inte speciellt mycket med vår art att göra utan mer med vad vi känner till om universum. Alltså är det lika osannolikt att någon annan varelse kan färdas så långa sträckor. Men jag tycker inte att det är speciellt otroligt att både människor och eventuella utomjordningar färdas snabbare när det handlar om science fiction.