• 1
  • 2
2007-08-11, 17:11
Medlem
Ranknfiles avatar
Hejsan! Jag är en kille från skövde, men inte länge till. Flyttar till hultsfred om en vecka då jag ska gå gymnasiet på Gyro (gymnasium rock city) och undrar lite hur hultan är när de inte är festival.
Citera
2007-08-11, 20:10
Medlem
buyzabas avatar
Hultsfred är inte ens en stad. Men det är långt till allt, dåligt utbud av allting. Jönköping och Linköping har du väl 15 mil till, Kalmar tar 2 timmar med kollektivtrafik. Du får hoppas att dina studiekamrater anordnar fester och andra aktiviteter för att inte dö av tristess. Så det lär inte vara någon större skillnad mot Skövde.

Hur många år gick du om? Bytt program? 18+?
Citera
2007-08-11, 21:26
Medlem
Ranknfiles avatar
Ja de låter ju verkligen inte så roligt.. då hoppas jag de är drag i folket som bor där! Jag har stått i kö till programmet.. Det är den enda skolan i sverige med den inriktingen vad jag vet..
Citera
2007-08-11, 22:36
Medlem
Ernst_Buschs avatar
1. Hultsfred är INTE stan.
"Stan" är antingen Vimmerby eller Oskarshamn när det inte är fest på Metropol (vilket händer rätt ofta iofs). Utom om du ska till IKEA, då blir det Linköping. Spelar ingen roll att det ligger i Kalmar län, Kalmar är för långt bort och Linköping är dessutom två gånger större än Kalmar så det blir alltid Linköping.

2. Jag har åkt buss och tåg flera gånger därifrån. Du har en "citygalleria" med Konsum och nån kiosk, resten av lokalerna (med tydliga spår av en väldigt optimistisk investerare, säkert kommunen själva som byggde det under glada 1980-talet) är tillbommade. Utanför gallerian har du Försäkringskassan, Systembolaget och Apoteket som stänger tidig eftermiddag. Numera finns dock ett rätt skönt mohammedankafé, i "centrum" på vägen från gallerian till stationen. Ett ställe där man kan spela biljard och käka arabiska bakverk. Det är nog faktiskt den enda ljuspunkten i Hultsfreds näringsliv jag har sett det senaste decenniet, för bortsett från en skabbig pizzeria och nån kiosk så har jag lyckats beskriva exakt allt som finns inne i Hultsfred.

3. Det här är Småland. Ordna festerna själv och bjud hem folk, "hoppas" inte på att det är drag för då kommer det garanterat inte vara det!
Citera
2007-08-11, 23:50
Medlem
DennisOlofs avatar
Ernst_Busch, då är det inte så konstigt att vi har en avbefolkning där alla vill till städerna (eller i alla fall städer) som är tillräckligt stora för att kunna bo i och där man inte har för långt till sådant som inte finns på orten.

Låter ruskigt det du beskrev, vilka bor där egentligen bara äldre pensionärer ?

Eller kanske bil-pendlare ?

Har ni några lokala a-lagare som sitter på stam-bänken eller liknande. Det brukar alltid finnas i mindre hålor hehe.
Citera
2007-08-12, 00:02
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Har ni några lokala a-lagare som sitter på stam-bänken eller liknande. Det brukar alltid finnas i mindre hålor hehe.

Var skrev jag att jag kom ifrån eller bodde i Hultsfred...?

Åk dit när Bolaget öppnar kl 10 en måndagsförmiddag så får du se en fisförnäm butiksföreståndare med underlydande ta emot de första törstande kunderna. Fast detta gäller alla hålor, så du behöver inte åka till Hultsfred för den sakens skull om du har en håla närmare dig.

Citat:
Låter ruskigt det du beskrev, vilka bor där egentligen bara äldre pensionärer ?

Eller kanske bil-pendlare ?

Äldre pensionärer, nyss anlända flyktingar och sådana som väntar på uppehållstillstånd (det är någon ur den gruppen som driver kaféet gissar jag och som får det till att fortfarande gå runt trots att kommunen tappar invånare år för år) p.g.a. avtal med Migrationsverket, sen är det såklart många vanliga Svenssons som jobbar på något bruk i nån av grannkommunerna eller på den lokala verkstadsindustrin men de blir relativt sett allt färre. Är du ung flyttar du till Linköping eller Växjö för att studera, i sällsynta fall ända till Stockholm eller troligare Kalmar men de är ett fåtal.

Pendling förekommer nog bara till Vimmerby, och har man jobb där så bor man oftast där eftersom fastig-hetspriserna fortfarande är normala så pendlingen är ganska liten.
Citera
2007-08-12, 10:16
Medlem
DennisOlofs avatar
Ernst_Busch, lät ju som de, men du kanske kan ta dig dit ?

Jag vet ju inte.

Jo a-lagare finns det got om. Tänkte mera på om det fanns något "orginal" där. Här hade vi en ganska känd a-lagare, han gick bort för ett tag sedan men har bott här i hela sitt liv och var a-lagare i 30år här, knasiga kläder och lite konstig.

Sak samma
Citera
2007-08-12, 14:46
Medlem
Raketosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
"Stan" är antingen Vimmerby eller Oskarshamn när det inte är fest på Metropol (vilket händer rätt ofta iofs). Utom om du ska till IKEA, då blir det Linköping. Spelar ingen roll att det ligger i Kalmar län, Kalmar är för långt bort och Linköping är dessutom två gånger större än Kalmar så det blir alltid Linköping.

Ja herrejävlar... Kraven på "stad" har tydligen sjunkit som en sten.
Citera
2007-08-12, 17:24
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Blanda inte samman mina med den genomsnittlige Hultsfredsbons åsikter, är du snäll.
Citera
2007-08-12, 18:07
Medlem
Gojcins avatar
Har bott där förut, det fanns många blattar uppe i stålhagen Men nu är det tomt i dom husen , de ska väl stänga hela skiten , gamla minnen . Men det är en liten håla
Citera
2007-08-12, 18:10
Medlem
Grouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch

2. Jag har åkt buss och tåg flera gånger därifrån. Du har en "citygalleria" med Konsum och nån kiosk, resten av lokalerna (med tydliga spår av en väldigt optimistisk investerare, säkert kommunen själva som byggde det under glada 1980-talet) är tillbommade. Utanför gallerian har du Försäkringskassan, Systembolaget och Apoteket som stänger tidig eftermiddag. Numera finns dock ett rätt skönt mohammedankafé, i "centrum" på vägen från gallerian till stationen. Ett ställe där man kan spela biljard och käka arabiska bakverk. Det är nog faktiskt den enda ljuspunkten i Hultsfreds näringsliv jag har sett det senaste decenniet, för bortsett från en skabbig pizzeria och nån kiosk så har jag lyckats beskriva exakt allt som finns inne i Hultsfred.

3. Det här är Småland. Ordna festerna själv och bjud hem folk, "hoppas" inte på att det är drag för då kommer det garanterat inte vara det!

Låter som en idyll
Citera
2007-08-13, 01:45
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gojcin
Har bott där förut, det fanns många blattar uppe i stålhagen Men nu är det tomt i dom husen , de ska väl stänga hela skiten , gamla minnen . Men det är en liten håla

Jag har fått en lägenhet i stålhagen så stängt är de inte.. När jag va där och kollade på den så såg jag inget annat än just blattar Hoppas det inte är "gettho-stuk" på stället..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in