2007-08-11, 02:16
Medlem
Drapåtrissors avatar
Retar mig på att om man gör ett slarvfel i stavningen och direkt försöker rätta till det ändå får den förhatliga "ändrat bla bla" i undertexten. Varför denna stressigt korta tidsperiod och har den ett syfte (Nej jag är inte dyselektiker)
Citera
2007-08-11, 09:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Retar mig på att om man gör ett slarvfel i stavningen och direkt försöker rätta till det ändå får den förhatliga "ändrat bla bla" i undertexten. Varför denna stressigt korta tidsperiod och har den ett syfte (Nej jag är inte dyselektiker)

Skönt att du inte är "dyselektiker", det hade ju varit värre om du varit dyslektiker.

Anledningen till tidsbegränsningen tillkom var att medlem(mar) vid tillfälle gick in och massraderade (dvs radera hela sina inlägg) inlägg och på så sätt saboterade diskussionerna då det blev stor "hål" i trådarna.

För att undvika denna typ av diskussionssabotage så infördes tidbegränsningen på att kunna editera sina inlägg.

Sedan kan man diskutera om tidsgränsen är för kort eller inte. Men åsikt är att den är tillräcklig, du hinner utan problem att posta inlägget, läsa igenom det ordentligt, ändra det ett antal gånger och sedan gå vidare inom den timma som du har på dig. Så jag tycker det är OK som det är.
Citera
2007-08-11, 20:34
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Tror han menar att man har ca 5min på sig att ändra i texten, innan det dyker upp en textrad i nederkant...

"Senast redigerad av WirelessGkit2 den Igår klockan 21:26.

Fast jag kan ha fel...

Edit: Jag testar att ändra 20.38

(Och där kom den ja... )
Citera
2007-08-11, 21:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det är ju bra att det syns att man redigerat i efterhand. Man har trots allt någon minut på sig att ändra utan att den texten syns.

Slår ett slag för "Förhandsgranska inlägg".. Mycket bra funktion som få använder (mig själv inräknat)..

Om ditt inlägg legat i 5-10 minuter finns det ju stor chans att någon har svarat eller håller på att svara på det så då är det ju bra att man ser att du redigerat inlägget annars kan svar se konstiga ut om du redigerat bort stycken osv.

Så den informationen tycker jag bara är bra.
Citera
2007-08-11, 21:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det är ju bra att det syns att man redigerat i efterhand. Man har trots allt någon minut på sig att ändra utan att den texten syns.

Slår ett slag för "Förhandsgranska inlägg".. Mycket bra funktion som få använder (mig själv inräknat)..

Om ditt inlägg legat i 5-10 minuter finns det ju stor chans att någon har svarat eller håller på att svara på det så då är det ju bra att man ser att du redigerat inlägget annars kan svar se konstiga ut om du redigerat bort stycken osv.

Så den informationen tycker jag bara är bra.

Öhm...nu vill inte jag vara sån, men hur vet du att folk inte använder den funktionen?
Jag menar, jag förstår hur du tänker eftersom folk postar extremt felstavade, slarviga inlägg dagligen, men även om de använde den tror jag inte de skulle se att det var nåt fel eller överhuvudtaget bry sig.

Jag tycker det är en suverän funktion och använder den alltid, mest för att jag emellanåt skriver som jag tänker och ibland så kan man ha otur, som vi alla vet...

Tidsgränsen som ts pratar om kan visst kännas lite kort ibland, men tycker ändå det är bättre än som för några år sen när folk redigerade inläggen på morgonen efter när bakfyllan började släppa...
Citera
2007-08-11, 21:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Öhm...nu vill inte jag vara sån, men hur vet du att folk inte använder den funktionen?
Jag menar, jag förstår hur du tänker eftersom folk postar extremt felstavade, slarviga inlägg dagligen, men även om de använde den tror jag inte de skulle se att det var nåt fel eller överhuvudtaget bry sig.

Jag tycker det är en suverän funktion och använder den alltid, mest för att jag emellanåt skriver som jag tänker och ibland så kan man ha otur, som vi alla vet...

Tidsgränsen som ts pratar om kan visst kännas lite kort ibland, men tycker ändå det är bättre än som för några år sen när folk redigerade inläggen på morgonen efter när bakfyllan började släppa...
Det är klart att jag inte vet.. Var nog mer att jag dömde andra utifrån hur jag själv är..

Jag hittar ALLTID stavfel efter att jag postat ett inlägg och det retar mig något oerhört, så på säkert 90% av mina inlägg står det "Redigerat..." under.. Det är väl nåt man får leva med.. Ska kanske lägga in det som signatur..
Citera
2007-08-12, 05:35
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Jag är väl en rätt noggrann skribent och använder alltid förhandsgranskning, och låter dessutom ibland längre inlägg gå igenom Petnoga.se innan de postas.
Inte sällan ändrar jag sedan en gång till inom den timme man har på sig - ibland för att lägga till något väsentligt eller för att måhända infoga svar till ytterligare en skribent.

Det är nog förnuftigt att man endast har en timme på sig att editera inlägg samt att det framgår att man ändrat och när. Utan detta skulle nog många hålla på och ändra/radera inlägg urskiljningslöst, vilket skulle sabotera trådarna och göra dem bitvis svårbegripliga. Exempelvis kan ju någon ändra i sitt inlägg så att mitt efterföljande svar kommer hänga i luften eller få mig att framstå som imbecill. Nu är det ju bara att jämföra tidpunkten för ändringen och tidpunkten när mitt inlägg postades.
Citera
2007-08-12, 09:46
Medlem
PiLLerILLers avatar
Det är irriterande, speciellt om man råkat...hrmm...fylleposta natten innan. Men, alternativet är värre. Jag körde snällstilen på eget forum och fick se det trollat till en schweizerost av en användare som bestämt sig för att utplåna alla spår av sin person. Det var värre att se än en liten ändringstext i nederkant, och även ruelsen över det faktum att ens fyllejidder blivit förevigat.

Dock gillade jag funktionen när man kunde fylla i orsaken för sin editering. Man vill gärna veta om det bara var några futtiga stavfel eller om ursprungsposten innehöll faktafel och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in