2007-08-10, 23:40
Medlem
Ajajajs avatar
Jag undrar om moderatorer har access till andra andra användares konton? Och därmed kan läsa andras PM?

Om de kan komma åt andra användares konton på eget bevåg eller inte?

Citera
2007-08-10, 23:44
Medlem
tjaboooos avatar
I ett flertal trådar har moderatorerna kategoriskt förnekat att dom kan läsa användares pm även sagt att om en användare blir trakasserad via pm skalla användaren vända sej till lämplig moderator med login och lösen för att moderator skall kunna verifiera pm.

Efter vad jag läst har inte heller admin möjlighet att läsa pm.
Citera
2007-08-10, 23:46
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
I ett flertal trådar har moderatorerna kategoriskt förnekat att dom kan läsa användares pm även sagt att om en användare blir trakasserad via pm skalla användaren vända sej till lämplig moderator med login och lösen för att moderator skall kunna verifiera pm.

Efter vad jag läst har inte heller admin möjlighet att läsa pm.

Självklart borde admin eller någon med tillgång till databasen kunna läsa allas PM. Om det nu inte krypteras på något fiffigt sätt, men jag kan inte se att det skulle vara ett hinder heller.
Citera
2007-08-10, 23:48
Medlem
tjaboooos avatar
Dom enda som jag hört ska ha tillgång till själva databasen är teknikerna men att det ändå ska va en del arbete involverat för att plocka fram pm.

Har varit uppe i diskussion tidigare med mer utförliga svar än vad jag gett här.
Citera
2007-08-10, 23:53
Medlem
ChristianXs avatar
Nej, det kan vi inte göra. I de fall som vi av någon anledning behöver läsa någons PM, t ex vid trakasserier eller hot, så ber vi om användarens lösenord och verifierar det den vägen.

Mig veterligen med mina ganska dåliga kunskaper om vBulletin så kan inte admin göra det heller.
Citera
2007-08-10, 23:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Mig veterligen med mina ganska dåliga kunskaper om vBulletin så kan inte admin göra det heller.
Frågan är om man kan se det så då forumet till större delen inte körs på vbulletin utan "egenproducerad" kod.
Citera
2007-08-11, 00:01
Medlem
Ajajajs avatar
Ok, moderatorerna kan inte rakt av läsa användares PM. Men åtminstone vissa inom administrationen måste väl ha access till användarnas konton?

Citera
2007-08-11, 00:22
Medlem
skinner5000s avatar
Inga moderatorer kan läsa några andras PM.

Jag vet inte hur just detta forumet fungerar, men på andra är det bara databasadministratören som kan läsa PM och då genom att läsa koden i databasfilerna.
Citera
2007-08-11, 00:23
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Ok, moderatorerna kan inte rakt av läsa användares PM. Men åtminstone vissa inom administrationen måste väl ha access till användarnas konton?

Teoretiskt ja, om Admin byter lösenord på kontot och loggar in på kontot. Den drabbade lär dock märka det genom att någon ändrat lösenordet.
Citera
2007-08-11, 00:28
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Teoretiskt ja, om Admin byter lösenord på kontot och loggar in på kontot. Den drabbade lär dock märka det genom att någon ändrat lösenordet.
Då lösenordet skickas i klartext så är det en enkel match för någon med tillgång till webservern (admin och eventuella övriga tekniker) att få fram det utan att behöva ändra det.

Inte för att det behövs, då PM lagras i klartext i databasen.

Kort sagt, alla med tillgång till webservern eller databasen kan läsa PMs. Om dom verkligen gör det eller inte är ju en helt annan fråga
Citera
2007-08-11, 00:30
Medlem
micaeles avatar
vBulletin i sig stöder inte direkt läsning av andras PM, ens om man är förste admin. Det finns dock plugins och tillägg som ger sådan funktionalitet, eftersom PM ligger öppet i databasen.

Huruvida det används på FB eller inte lär bara admin kunna svara på, men sannolikt ges det inget svar (mycket här hålls ju hemligt...) och även om ett nej levereras lär många inte tro på det.
Citera
2007-08-11, 00:46
Medlem
Fet-Everts avatar
Jag kunde i alla fall inte läsa några PM när jag var moderator

Och Admin har säkert bättre saker för sig än att försöka läsa medlemmars PM. Det skickas säkerligen tusentals PM varje dag och vad skulle det ge att läsa någons PM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in